Produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Nettbasert
    • Studieform
      Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Innledning

Regjeringen har etablert treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling, der staten og partene i arbeidslivet samarbeider om å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor utvalgte bransjer, ved at det etableres korte og fleksible utdanningstilbud tilpasset bransjenes behov. Regjerningen bevilget midler til bransjeprogram for kompetanseutvikling i avfalls- og gjenvinningsbransjen (2024), hvor det kunne søkes om tilskudd til utvikling og førstegangs gjennomføring av nye kompetanseutviklingstilbud rettet mot avfalls- og gjenvinnings-bransjens behov. Fagskolen Tirna ble tildelt tilskudd til et prosjekt for utvikling og gjennomføring av fagskolemodul på 5 studiepoeng innen «Produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen».

Gjenvinningsbransjen omfatter ansatte i både kommunale virksomheter og private bedrifter. Bransjen samler inn avfall og videreforedler avfallet til materialgjenvinnbare kvaliteter eller avfallsbrensel. Det er stadige endringer i krav til håndtering av avfall, samtidig som det blir stilt flere og mer krav til sortering ute hos produsenter av avfall.

Etter som sorteringsgrad øker, med mindre restavfall, og mer avfall i andre fraksjoner, øker også behovet for både operatører og produksjonsledere i bransjen. Følgelig melder bransjen om et stort behov for etter- og videreutdanning på alle nivåer, slik at ansatte kan bidra til innovasjon og nye klima og miljøvennlige løsninger, på en trygg og god måte.

I lys av dette ønsker Tirna å bygge opp en fagskolemodul innenfor «Produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen» som retter seg mot ansatte på alle nivåer i avfalls- og gjenvinningsbransjen. Fagmiljøet etterspør videreutdanningen for yrkesgrupper på yrkesfag og fagbrevnivå. I møte med samarbeidspartnere fra bransjen er kompetansebehov blitt konkretisert, og innholdet i denne fagskolemodulen gjenspeiler de kompetansebehov bransjen har gitt uttrykk for de mangler. Med denne modulplanen ønsker Fagskolen Tirna, å imøtekomme bransjens kompetansebehov.

 

Læringsutbytte

Etter endt modul skal studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, HMS-krav og krav til dokumentasjon innen produksjon i gjenvinningsbransjen
  • har bransjekunnskap og kjennskap til de viktigste elementer innen ledelse, og da særlig i produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, når vi går bort fra “avfallsbransjen” og inn i “gjenvinningsbransjen”

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger for å optimalisere effektivitet og kvalitet i produksjonen i gjenvinningsbransjen
  • kan anvende relevante faglige hjelpeverktøy, modeller, teknikker og uttrykksformer innen produksjonsledelse
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling ved avviks og produksjonsregistrering i gjenvinningsbransjen
  • kan kartlegge nødvendige oppgaver innen produksjon, og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak gjennom veiledning og produksjonsledelse

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeidet med produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av lederskap i gjenvinningsbransjen
  • kan utføre produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller fra andre bedrifter i gjenvinningsbransjen, og dra nytte av dette ved aktuelle problemstillinger innen produksjonsledelse
  • kan som produksjonsleder utvikle arbeidsmetoder og maler for utførelse av produksjon i gjenvinningsbransjen

 

Formelle opptakskrav

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen Produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev i gjenvinningsfaget, anleggsmaskinførerfaget, yrkessjåførfaget eller logistikkfaget. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i gjenvinningsfaget, anleggsmaskinførerfaget, yrkessjåførfaget eller logistikkfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Gjenvinnings/anleggsmaskin/yrkessjåfør/logistikk-yrket. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring.

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen gjenvinningsbransjen som operatør eller annet. Maskinfører, truckfører eller operatører fra anlegg- eller annen bransje.

 

Studiets omfang og struktur

Produksjonsledelse i gjenvinningsbransjen
Emne2025 Høst
5

Vurderingsordningen

Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. 

 

Avsluttende vurdering

Ved moduleksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Sluttdokumentasjon

Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

Pensum