Operativ ledelse i byggenæringen
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramOperativ ledelse i byggenæringen
- Studiepoeng5
- StudiestedNettbasert
- StudieformDeltid
- Start2025 Høst
Fagområde
Innledning
Fagskolen Tirna fikk i 2024 tildelt midler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) «Operativ ledelse i byggenæringen» 5 studiepoeng.
Hele fundamentet i bransjeprogrammene er at partene i arbeidslivet gir innspill på hvilke behov som ligger i bransjen. Fagskolemodulen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen industri- og byggenæringen. Dagens og fremtidens utfordringer, både i samfunnet generelt og i industri- og byggenæringen spesielt, innebærer behov for nytenkning hvor de ansatte må få tilført ny kunnskap. Byggenæringen melder om utfordringer knyttet til tilgang på nye prosjekter, og at det er ønskelig å beholde den riktige ledelseskompetansen innad i næringen. Konjunkturbarometerets siste prognose vurderer at oppdragsmengden igjen vil løsne i 2025. Tilbakemeldinger fra byggenæringen vektlegger i denne sammenheng viktigheten av kompetanseheving som virkemiddel for å beholde ansatte i bransjen.
Fagskolemodulen tar for seg tema som operativ ledelse, hvor målet med modulen er å gi studenten en innføring i hvordan teoretisk kunnskap vil kunne nyttiggjøres i en hverdag i byggenæringen.
I lys av dette ønsker Fagskolen Tirna å bygge opp en fagskolemodul innenfor operativ ledelse i byggenæringen. Fagmiljøet etterspør videreutdanning for fagarbeidere, og med denne modulplanen ønsker Fagskolen Tirna å imøtekomme disse behovene.
Læringsutbytte
Etter endt modul skal studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde innen prosjektledelse i byggenæringen
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i rollen som operativ leder i byggenæringen
- har bransjekunnskap og kjennskap til organisering, organisasjonsformer og teorier i byggenæringen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ledelse og prosjektfaser i byggenæringen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap som operativ leder i byggenæringen i arbeid med ulike virkemidler som påvirker arbeidsmiljøet
- kan som operativ leder anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med vanskelige medarbeidere i byggenæringen
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant ved overgangen fra kollega til leder i byggenæringen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i rollen som operativ leder i byggenæringen
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med prosjektledelse i byggenæringen
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av operativ ledelse i byggenæringen
- kan som leder i byggenæringen skape og bygge tillitt etter utvalgte målgruppers behov
- kan som operativ leder bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i byggenæringen gjennom virkemidler som humor, grenser, kultur og tydelighet
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans ved operativ ledelse og delegering av ansvar i byggenæringen
Formelle opptakskrav
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen kreves det fullført og bestått videregående opplæring fra studieretning Bygg og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi eller Teknologi og industrifag, med fagbrev. Salgsmedarbeidere, service- og administrasjonsmedarbeidere og vektere kan også søker. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven fra studieretning Bygg og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi eller Teknologi og industrifag. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 innen de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Bygg og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi eller Teknologi og industrifag. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på fagbrev somfagarbeider. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen byggenæringen.
Studiets omfang og struktur
Vurderingsordningen
Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis.
Avsluttende vurdering
Ved moduleksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sluttdokumentasjon
Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).