Ledelsesteknikker for å støtte oppgavedeling i helsesektoren
Studiefakta
- StudienivåEnkeltemner, Fagskole
- StudieprogramLedelsesteknikker for å støtte oppgavedeling i helsesektoren
- Studiepoeng10
- StudiestedNettbasert
- StudieformDeltid
- Start2026 Vår
Fagområde
Innledning
Med forbehold om akkreditering
Helse- og omsorgstjenestene står overfor store endringer med økende behov, knapphet på kompetent arbeidskraft og krav til bærekraft. For å møte framtidens utfordringer må vi utvikle nye måter å samarbeide på og bruke tilgjengelig kompetanse best mulig.
Oppgavedeling handler om å fordele arbeidsoppgaver på en måte som fremmer kvalitet, pasientsikkerhet og effektiv ressursbruk. Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer oppgavedeling som «en rasjonell omfordeling av oppgaver mellom helsepersonell for å sikre bedre dekning og utnyttelse av tilgjengelige ressurser».
Denne modulen gir fagarbeidere innsikt i hvordan ledelsesteknikker, kommunikasjon og samarbeid kan bidra til trygg og forsvarlig oppgavedeling i praksis. Gjennom forelesninger, refleksjon og arbeid med egne erfaringer får studentene verktøy til å planlegge, delegere og følge opp oppgaver i tråd med gjeldende lover, etiske prinsipper og tjenestens behov.
«Gode fagfolk vokser ikke på trær, men de vokser som personer – og de gjør det gjennom hele sitt yrkesaktive liv.» (G.M. Skau, Gode fagfolk vokser)
Læringsutbytte
Etter endt modul skal studentene ha oppnådd følgende overordnede læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskap om prinsipper, lover og retningslinjer for faglig forsvarlig oppgavedeling i helse- og omsorgstjenesten
-
har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet innen helse- og omsorgstjenesten, med særlig vekt på oppgavedeling, samhandling og kvalitetssikring
-
har kunnskap om sentrale teorier om ledelse, teamarbeid og beslutningsprosesser i helsetjenester
-
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap i forhold til oppgavedeling i helse- og omsorgsektoren
-
forstår hvordan egen organisasjonskultur, etikk og profesjonsroller påvirker oppgavedeling og pasientsikkerhet i helsesektoren
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende ledelsesteknikker for planlegging, delegering og oppfølging av oppgaver i helsesektoren
-
kan anvende faglig kunnskap til utvikling av arbeidsmetoder som fremmer bærekraft og nærvær gjennom oppgavedeling i helsesektoren
-
kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med ledelse for å støtte oppgavedeling i helsesektoren
-
kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til oppgavedeling i helsesektoren, og behov for iverksetting av tiltak gjennom korte forbedringsmøter
Generell kompetanse
Kandidaten
-
har utviklet en etisk grunnholdning til håndtering av uenighet og konflikt i helsesektoren på en trygg og profesjonell måte
-
kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
-
kan utvikle og forbedre arbeidsmetoder som er relevante for oppgavedeling i helsesektoren, og bidrar til formidling og implementering av forbedringstiltak på egen arbeidsplass
Formelle opptakskrav
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen kreves det fullført og bestått videregående opplæring. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
For opptak til fagskolemodulen kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som Helsefagarbeider. Helsesekretærer og fotterapeuter kan søke med bakgrunn i autorisasjon. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, miljøarbeidere, aktivitører, portører, hudterapeuter, ortopediteknikere og ambulansearbeidere kan også søke.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
-
dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Hjelpepleierfaget, Aktivitørfaget, Portørfaget, Ortopediteknikkfaget eller Ambulansearbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
-
dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 for Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Hjelpepleierfaget, Aktivitørfaget, Portørfaget, hudterapeutfaget, helsesekretærfaget, fotterapeutfaget eller Ambulansearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
-
dokumentert autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være arbeid ved sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, legekontor, legevakt, bofellesskap, avlastning, rehabilitering, dagsenter, helsehus eller andre kommunale helse- og omsorgstjenester.
Studiets omfang og struktur
Vurderingsordningen
Vurderingsformen har sammenheng med modulens læringsutbyttebeskrivelse og innhold, samt arbeids- og læringsformer.
For nærmere informasjon om vurderingsformer, se det enkelte emnet i tabellen ovenfor.
Modulvurdering
Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. Karakteren som benyttes er A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Avsluttende vurdering
Ved moduleksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sluttdokumentasjon
Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).
