Ledelsesteknikker for å støtte oppgavedeling i helsesektoren

  • Emnefakta

    • Emnekode
      LTSODHS1
    • Studienivå
      Enkeltemner, Fagskole
    • Studieprogram
      Ledelsesteknikker for å støtte oppgavedeling i helsesektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Nettbasert
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Innhold
1. Introduksjon til modul og oppgavedeling i helse- og omsorgstjenesten 

2. Roller og ansvar i oppgavedeling 

3. Sosiologi og psykologi i arbeidshverdagen 

4. Kommunikasjon og samhandling i praksis 

5. Endring og motstand i arbeidshverdagen 

6. Konflikthåndtering og problemløsning 

7. Ledelsesteknikker og metoder for oppgavedeling 

8. Arbeidsprosesser og teamorganisering 

9. Kompetanseutvikling og læring i fellesskap 

10. Kvalitet, pasientsikkerhet og juridiske rammer 

11. Faglig refleksjon og veiledning 

12. Oppsummering, refleksjon og arbeidskrav 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prinsipper, lover og retningslinjer for faglig forsvarlig oppgavedeling i helse- og omsorgstjenesten 

  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet innen helse- og omsorgstjenesten, med særlig vekt på oppgavedeling, samhandling og kvalitetssikring 

  • har kunnskap om sentrale teorier om ledelse, teamarbeid og beslutningsprosesser i helsetjenester 

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap i forhold til oppgavedeling i helse- og omsorgsektoren 

  • forstår hvordan egen organisasjonskultur, etikk og profesjonsroller påvirker oppgavedeling og pasientsikkerhet i helsesektoren 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ledelsesteknikker for planlegging, delegering og oppfølging av oppgaver i helsesektoren 

  • kan anvende faglig kunnskap til utvikling av arbeidsmetoder som fremmer bærekraft og nærvær gjennom oppgavedeling i helsesektoren 

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med ledelse for å støtte oppgavedeling i helsesektoren 

  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til oppgavedeling i helsesektoren, og behov for iverksetting av tiltak gjennom korte forbedringsmøter 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning til håndtering av uenighet og konflikt i helsesektoren på en trygg og profesjonell måte 

  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet  

  • kan utvikle og forbedre arbeidsmetoder som er relevante for oppgavedeling i helsesektoren, og bidrar til formidling og implementering av forbedringstiltak på egen arbeidsplass 

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav er obligatorisk, studenten skal velge ett arbeidskrav:

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Videopresentasjon
Presentasjon
Arbeidskrav - valgfritt
Studenten velger enten dette arbeidskravet -
Moduloppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - valgfritt
Eller dette arbeidskravet

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
202 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Muntlig eller skriftlig
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1. Introduksjon til modul og oppgavedeling i helse- og omsorgstjenesten 

  • Oppgavedeling - formål og nytte 

  • Bærekraftige tjenester og ressursutnyttelse 

  • Tverrfaglighet i praksis 

  • Kvalitet og pasientsikkerhet 

  • Roller og ansvar ved oppgavedeling 

2. Roller og ansvar i oppgavedeling 

  • Faglig forsvarlighet - nøkkelprinsipper 

  • Juridiske rammer 

  • Tverrfaglig samhandling 

  • Roller, ansvar og rolleforståelse 

  • Beslutningsprosesser, ansvar og myndighet  

3. Sosiologi og psykologi i arbeidshverdagen 

  • Organisasjonskultur 

  • Verdier og normer 

  • Makt og hierarki 

  • Sosialpsykologi i arbeidslivet 

  • Arbeidsmiljø og kvalitet 

  • Gruppeprosesser 

4. Kommunikasjon og samhandling i praksis

  • Aktiv lytting 

  • Anerkjennelse  

  • Relasjonskompetanse og samhandling 

  • Tillit og empati 

  • Tilbakemeldinger 

5. Endring og motstand i arbeidshverdagen 

  • Endringsprosesser 

  • Motstand mot endring 

  • Reaksjoner og tilpasning 

  • Psykologisk trygghet 

6. Konflikthåndtering og problemløsning 

  • Konfliktforståelse og konfliktforebygging 

  • Lederens rolle i konflikt 

  • Kommunikasjon i konflikt 

  • Emosjonell regulering 

  • Løsningsorientert tilnærming 

  • Kommunikasjon som inspirerer – bruk av anerkjennelse, mening og mestringstro for å forebygge konflikter og skape motivasjon i teamet 

7. Ledelsesteknikker og metoder for oppgavedeling 

  • Arbeidsfordeling og delegering 

  • Veiledning og oppfølging 

  • Planlegging og prioritering 

  • Situasjonsbestemt ledelse 

  • Motivasjon og trygghet 

8. Arbeidsprosesser og teamorganisering 

  • Teamorganisering 

  • Arbeidsflyt og prosesskartlegging 

  • Tverrfaglig samarbeid 

  • Samhandling og rolleavklaring 

  • Oppgavedeling i praksis 

9. Kompetanseutvikling og læring i fellesskap 

  • Veiledning 

  • Refleksjon i praksis 

  • Selvledelse 

  • Læringskultur/ forbedringskultur 

  • Motivasjon for læring 

10. Kvalitet, pasientsikkerhet og juridiske rammer 

  • Faglig forsvarlighet 

  • Pasientsikkerhet 

  • Etikk 

  • Delegering og ansvar 

  • Lover og forskrifter 

  • Avvikshåndtering 

11. Faglig refleksjon og veiledning 

  • Refleksjonsmodeller 

  • Egen yrkesrolle og profesjonell selvforståelse 

  • Relasjonskompetanse 

  • Veiledning i praksis 

  • Læring gjennom refleksjon 

12. Oppsummering, refleksjon og arbeidskrav 

  • Oppsummering av læring 

  • Refleksjon over egen utvikling 

  • Anvendelse i praksis 

  • Felles evaluering 

 

Pensum

LTSODHS1 Ledelsesteknikker for å støtte oppgavedeling i helsesektoren

Program som bruker emnet