Ledelsesteknikker for å støtte oppgavedeling i helsesektoren
Emnefakta
- EmnekodeLTSODHS1
- StudienivåEnkeltemner, Fagskole
- StudieprogramLedelsesteknikker for å støtte oppgavedeling i helsesektoren
- Studiepoeng10
- StudiestedNettbasert
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Innhold
1. Introduksjon til modul og oppgavedeling i helse- og omsorgstjenesten
2. Roller og ansvar i oppgavedeling
3. Sosiologi og psykologi i arbeidshverdagen
4. Kommunikasjon og samhandling i praksis
5. Endring og motstand i arbeidshverdagen
6. Konflikthåndtering og problemløsning
7. Ledelsesteknikker og metoder for oppgavedeling
8. Arbeidsprosesser og teamorganisering
9. Kompetanseutvikling og læring i fellesskap
10. Kvalitet, pasientsikkerhet og juridiske rammer
11. Faglig refleksjon og veiledning
12. Oppsummering, refleksjon og arbeidskrav
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om prinsipper, lover og retningslinjer for faglig forsvarlig oppgavedeling i helse- og omsorgstjenesten
-
har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet innen helse- og omsorgstjenesten, med særlig vekt på oppgavedeling, samhandling og kvalitetssikring
-
har kunnskap om sentrale teorier om ledelse, teamarbeid og beslutningsprosesser i helsetjenester
-
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap i forhold til oppgavedeling i helse- og omsorgsektoren
-
forstår hvordan egen organisasjonskultur, etikk og profesjonsroller påvirker oppgavedeling og pasientsikkerhet i helsesektoren
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende ledelsesteknikker for planlegging, delegering og oppfølging av oppgaver i helsesektoren
-
kan anvende faglig kunnskap til utvikling av arbeidsmetoder som fremmer bærekraft og nærvær gjennom oppgavedeling i helsesektoren
-
kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med ledelse for å støtte oppgavedeling i helsesektoren
-
kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger knyttet til oppgavedeling i helsesektoren, og behov for iverksetting av tiltak gjennom korte forbedringsmøter
Generell kompetanse
Studenten
-
har utviklet en etisk grunnholdning til håndtering av uenighet og konflikt i helsesektoren på en trygg og profesjonell måte
-
kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
-
kan utvikle og forbedre arbeidsmetoder som er relevante for oppgavedeling i helsesektoren, og bidrar til formidling og implementering av forbedringstiltak på egen arbeidsplass
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav er obligatorisk, studenten skal velge ett arbeidskrav:
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|
Videopresentasjon | Presentasjon | Arbeidskrav - valgfritt | Studenten velger enten dette arbeidskravet - |
Moduloppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - valgfritt | Eller dette arbeidskravet |
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet |
|---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Selvstudie | 202 Time(r) |
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
|---|---|---|---|
Muntlig eller skriftlig | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1. Introduksjon til modul og oppgavedeling i helse- og omsorgstjenesten
-
Oppgavedeling - formål og nytte
-
Bærekraftige tjenester og ressursutnyttelse
-
Tverrfaglighet i praksis
-
Kvalitet og pasientsikkerhet
-
Roller og ansvar ved oppgavedeling
2. Roller og ansvar i oppgavedeling
-
Faglig forsvarlighet - nøkkelprinsipper
-
Juridiske rammer
-
Tverrfaglig samhandling
-
Roller, ansvar og rolleforståelse
-
Beslutningsprosesser, ansvar og myndighet
3. Sosiologi og psykologi i arbeidshverdagen
-
Organisasjonskultur
-
Verdier og normer
-
Makt og hierarki
-
Sosialpsykologi i arbeidslivet
-
Arbeidsmiljø og kvalitet
-
Gruppeprosesser
4. Kommunikasjon og samhandling i praksis
-
Aktiv lytting
-
Anerkjennelse
-
Relasjonskompetanse og samhandling
-
Tillit og empati
-
Tilbakemeldinger
5. Endring og motstand i arbeidshverdagen
-
Endringsprosesser
-
Motstand mot endring
-
Reaksjoner og tilpasning
-
Psykologisk trygghet
6. Konflikthåndtering og problemløsning
-
Konfliktforståelse og konfliktforebygging
-
Lederens rolle i konflikt
-
Kommunikasjon i konflikt
-
Emosjonell regulering
-
Løsningsorientert tilnærming
-
Kommunikasjon som inspirerer – bruk av anerkjennelse, mening og mestringstro for å forebygge konflikter og skape motivasjon i teamet
7. Ledelsesteknikker og metoder for oppgavedeling
-
Arbeidsfordeling og delegering
-
Veiledning og oppfølging
-
Planlegging og prioritering
-
Situasjonsbestemt ledelse
-
Motivasjon og trygghet
8. Arbeidsprosesser og teamorganisering
-
Teamorganisering
-
Arbeidsflyt og prosesskartlegging
-
Tverrfaglig samarbeid
-
Samhandling og rolleavklaring
-
Oppgavedeling i praksis
9. Kompetanseutvikling og læring i fellesskap
-
Veiledning
-
Refleksjon i praksis
-
Selvledelse
-
Læringskultur/ forbedringskultur
-
Motivasjon for læring
10. Kvalitet, pasientsikkerhet og juridiske rammer
-
Faglig forsvarlighet
-
Pasientsikkerhet
-
Etikk
-
Delegering og ansvar
-
Lover og forskrifter
-
Avvikshåndtering
11. Faglig refleksjon og veiledning
-
Refleksjonsmodeller
-
Egen yrkesrolle og profesjonell selvforståelse
-
Relasjonskompetanse
-
Veiledning i praksis
-
Læring gjennom refleksjon
12. Oppsummering, refleksjon og arbeidskrav
-
Oppsummering av læring
-
Refleksjon over egen utvikling
-
Anvendelse i praksis
-
Felles evaluering
