Havvind for leverandørindustrien Modul 3: Havvind -miljø og bærekraft

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Havvind for leverandørindustrien Modul 3: Havvind -miljø og bærekraft
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Nettbasert, Haugesund
    • Studieform
      Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Innledning

Havvind representerer en kritisk bærebjelke i overgangen mot en mer bærekraftig og fornybar fremtid. Norge, med sin rike historie og kompetanse innen offshore teknologier, står ved en unik terskel for å sikre og videreutvikle industriell aktivitet og verdiskaping gjennom nasjonal satsing på havvind. Målet om å realisere 30 GW installert kapasitet innen 2040 reflekterer en ambisiøs, men nødvendig innsats for å møte både nasjonale og globale energibehov på en bærekraftig måte.

Tirna har i denne sammenheng utviklet tre fagskolemuler i tett samarbeid med yrkesfeltet. Modulene er rettet mot havvind for leverandørindustrien. Disse fagskolemodulene er skreddersydde for å imøtekomme den økende etterspørselen etter kompetanse innen havvindsektoren. Ved å kombinere teoretisk kunnskap med praktisk innsikt, er modulene designet for å gi studentene en omfattende forståelse av havvind. Dette inkluderer grunnleggende introduksjon og mer avanserte temaer innen teknologi, operasjoner, miljøhensyn, og markedsmuligheter.

Videre er omstilling og overføring av kompetanse fra nærliggende sektorer som olje, gass, og maritim industri, avgjørende for å styrke Norges posisjon som en ledende nasjon innen global havvind. Gjennom modulene vil studentene tilegne seg nødvendige ferdigheter og kunnskaper for å bidra i denne omstillingsprosessen, og dermed være godt forberedt for karrierer i en voksende og dynamisk industri.

Med "Havvind for leverandørindustrien" vil studentene ikke bare lære om de tekniske og operative aspektene ved havvind, men også forstå den større konteksten – hvordan havvind kan bidra til global energisikkerhet, klimamål og økonomisk vekst. Modulene er relevante og viktig for samfunnet da de utstyrer den neste generasjonen av arbeidskraft med kunnskapen og ferdighetene som trengs for å navigere og akselerere overgangen til grønn energi.

Ved fullføring av modulene vil studentene sitte igjen med en robust forståelse av havvindindustriens nøkkelområder, samt praktiske ferdigheter som kan anvendes direkte i arbeidslivet. De vil være rustet til å møte industrien med innovativ tenkning og en løsningsorientert tilnærming, klar for å bidra i Norges og verdens grønne skifte.

Denne modulen er nummer 3 av 3 og gir en generell innføring i Miljøpåvirkningen og grønn omstilling innen havvind. Videre er sentrale tema energistrategi, miljørisikovurderinger og tiltak for å redusere miljøfotavtrykk i sektoren.

 

Læringsutbytte

Fagskolemodulen har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak.

Studentene skal etter gjennomført modul ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, samt kunne vise forståelse for og innsikt i nyervervet kunnskap. Fagskolemodulen skal sikre den enkeltes, miljøets, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen havvind. 

Fagskolemodulen skal være yrkesrettet og praksisrelatert. Målgruppen er fagarbeidere som ønsker økt kompetanse innen havvindsektoren.

Dette inkluderer fagpersoner som ønsker å overføre sine ferdigheter fra olje-, gass- og maritim industri, samt utdannede fra teknisk og forretningsrelaterte studier som ser mot en karriere innen fornybar energi. Modulen er også relevant for industriarbeidere som ønsker omskolering, entreprenører som ser etter nye muligheter, medlemmer av lokalsamfunn nær fremtidige havvindprosjekter, samt beslutningstakere som ønsker innsikt i havvindens potensiale.

Målet er å utstyre studentene med praktisk og anvendbar kunnskap for å fremme en sterk og bærekraftig fremtid innen havvind.

En bred og variert målgruppe vil bygge en robust, kunnskapsrik og tverrfaglig arbeidsstyrke som kan bidra til å akselerere utviklingen av havvind industrien, både i Norge og internasjonalt.

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor grønn omstilling innen havvind 
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til miljødesign og sambruk av marine ressurser i havvindsektoren  
  • har bransjekunnskap og kjennskap til miljøpåvirkning og miljø- og samfunnsmessige konsekvenser knyttet til havvindsprosjekter  
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om bærekraftig praksis og teknologi innen havvind 
  • forstår havvindindustriens miljøfotavtrykk i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv 

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til miljørisikovurderinger innen havvind 
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med vurdering av miljøpåvirkning knyttet til havvind 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til klimagass- og livsløpsvurderinger (LCA) 
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere miljøfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen havvindsektoren  

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i havvindsektoren knyttet til bærekraftig forretningsmodellering med trippel bunnlinje  
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt yrke innen havvind i lys av miljøpåvirkninger fra menneskelig aktivitet  
  • kan utføre arbeidet innen havvindsektoren med fokus på sameksistens eller samarbeid med berørte lokalsamfunn, for å ivareta lokale interesser 
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper med fokus på bærekrafts prinsipper i havvind utvikling 
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester for å belyse kontroverser knyttet til havvind, og hvordan løse disse  

 

Formelle opptakskrav

Fagskolemoduler er på samme nivå som høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivået over videregående opplæring. Fagskolemoduler gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til modulen Havvind – Miljø og bærekraft kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev eller svennebrev innen Teknologi- og industrifag, Bygg- og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi, Informasjonsteknologi og medieproduksjon, Naturbruk eller studieforberedende utdanningsprogram.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i yrkesfag innen Teknologi- og industrifag, Bygg- og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi, Informasjonsteknologi og medieproduksjon eller Naturbruk. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring.

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig vg3 for relevante yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring.

eller

  • dokumentasjon på høyere utdanning som vurderes som relevant for modulen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring.

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver eller kurs innen olje- og gassvirksomhet, maritim industri, verftsindustri, kraftproduksjon, fabrikasjon etc.

Gjennomført og bestått fagskolemodul kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

 

Studiets omfang og struktur

Havvind for leverandørindustrien Modul 3: Havvind -miljø og bærekraft
Emne2025 Høst
10

Vurderingsordningen

Vurderingsformen har sammenheng med modulens læringsutbyttebeskrivelse og innhold, samt arbeids- og læringsformer.

 

Modulvurdering

Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. Karakteren som benyttes er A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. 

 

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering består av en obligatorisk moduleksamen.

 

Karakterskala

I vurderingen benyttes karakterbetegnelsen A-F. Beste karakter er A og F er ikke bestått. Studentens skikkethet skal inngå i vurderingsgrunnlaget.

 

 

Sluttdokumentasjon

Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

Pensum