Modul 3: Havvind - Miljø og bærekraft
Emnefakta
- EmnekodeHV.MB3
 - StudieprogramHavvind for leverandørindustrien Modul 3: Havvind -miljø og bærekraft
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Introduksjon
Innhold:
1a. Miljøpåvirkning ved havvind
1b. Grønn omstilling, trippel bunnlinje og energistrategi
1c. Hvordan vurdere miljøpåvirkning
1d. Utredning av miljø- og samfunnsmessige konsekvenser
1e. Livsløpsvurderinger (LCA) og klimagassvurderinger
1f. Miljørisikovurderinger
1g. Tiltak for å redusere miljøfotavtrykk
1h. Avhending
1i. Sameksistens eller samarbeid?
1j. Kontroverser – hvordan løse disse?
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor grønn omstilling innen havvind
 - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til miljødesign og sambruk av marine ressurser i havvindsektoren
 - har bransjekunnskap og kjennskap til miljøpåvirkning og miljø- og samfunnsmessige konsekvenser knyttet til havvindsprosjekter
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om bærekraftig praksis og teknologi innen havvind
 - forstår havvindindustriens miljøfotavtrykk i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til miljørisikovurderinger innen havvind
 - kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med vurdering av miljøpåvirkning knyttet til havvind
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til klimagass- og livsløpsvurderinger (LCA)
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere miljøfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen havvindsektoren
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i havvindsektoren knyttet til bærekraftig forretningsmodellering med trippel bunnlinje
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt yrke innen havvind i lys av miljøpåvirkninger fra menneskelig aktivitet
 - kan utføre arbeidet innen havvindsektoren med fokus på sameksistens eller samarbeid med berørte lokalsamfunn, for å ivareta lokale interesser
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper med fokus på bærekrafts prinsipper i havvind utvikling
 - kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester for å belyse kontroverser knyttet til havvind, og hvordan løse disse
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav er obligatorisk, studenten skal velge ett arbeidskrav:
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Videopresentasjon  | Presentasjon  | Arbeidskrav - valgfritt  | Studenten velger enten dette arbeidskravet -  |  
Moduloppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - valgfritt  | eller dette arbeidskravet  |  
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 56 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Muntlig eller skriftlig  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Miljøpåvirkning ved havvind
- Miljøpåvirkninger fra menneskelig aktivitet
 - Bærekrafts prinsipper i havvind utvikling
 - Miljødesign og sambruk av marine ressurser 
- Marine næringsparker
 
 - Overordnet om miljøpåvirkning 
- Naturmangfold
 - Klimaendring
 
 
1b. Grønn omstilling, trippel bunnlinje og energistrategi
- Rettferdiggjøring av havvind i kontekst av energibehov
 - Krav til bærekraftsvurderinger (Task Force on Climate-related Financial Disclosures, TCFD)
 - Bærekraftig forretningsmodellering med trippel bunnlinje
 
1c. Hvordan vurdere miljøpåvirkning
- Konsekvensutredning (EIA / KU)
 - Internasjonalt rammeverk (ESHIA)
 - Miljøstudier som verdiskaping
 
1d. Utredning av miljø- og samfunnsmessige konsekvenser
- Hva er konsekvensutredninger? 
- Gjennomgang av hva en konsekvensutredning er, hva er formålet, hvilke hensyn gjør seg gjeldende
 - Gjennomgang av i hvilken grad man kan bruke tidligere utredninger som kunnskapsgrunnlag sett opp mot eksisterende og pågående forskning
 
 - Relevant regelverk  
- Internasjonalt regelverk (Herunder OSPAR-konvensjonen)
 - EU-direktiver
 - EØS-avtalen
 - Norsk lovgivning
 - Dansk lovgivning
 
 - Strategiske konsekvensutredninger  
- Krav og hensikt for strategiske konsekvensutredning
 - EU-regelverket
 - Danmark
 - NVE`s strategiske konsekvensutredninger
 
 - Prosjektspesifikk konsekvensutredninger  
- EU-retten
 - Dansk rett
 - Norsk rett
 
 
1e. Livsløpsvurderinger (LCA) og klimagassvurderinger
- Materialbruk, levetid, sirkularitet og EPD (miljødeklarasjoner)
 
1f. Miljørisikovurderinger
- Analyser og tiltak for å håndtere miljørisikoer  
- Effekter på marimt liv og økosystemer
 - Mikroplast og kjemikalier (miljørisiko for marine økosystemer, mengder og volum, risikoreduserende tiltak)
 - Støy ved installasjon
 
 
1g. Tiltak for å redusere miljøfotavtrykk
- Bærekraftig praksis og teknologi  
- Designvalg – materialtype og mengde
 - Circular Design
 - Tiltak under installasjon, drift og vedlikehold
 - Monitorering og overvåkning for kontinuerlig forbedring
 - Kompensasjonstiltak
 - Scope 4 – unngåtte utslipp
 - Transportutslipp
 
 - Naturpositiv havvind  
- Design og tiltak som tilrettelegger for økt naturmangfold (fuglehotell, fiskehotell, kunstige rev, tare- og skjellproduksjon mv.)
 
 
1h. Avhending
- Design for sirkulærøkonomi: Prosedyrer og metoder for avvikling av havvindprosjekter  
- Reduce, reuse, recycle, renew and redesign
 
 
1i. Sameksistens eller samarbeid?
- Aspekter ved havvindteknologi  
- Fiskeripåvirkning
 - Berørt lokalsamfunn – ivareta lokale interesse
 - Samarbeid/konflikthåndtering med lokalsamfunn
 
 
1j. Kontroverser – hvordan løse disse?
- Gjennomgang med Utsira Nord som eksempel  
- Lokalsamfunnet
 - Fugler
 - Plast
 - Støy
 - Visuelt
 - Fiskeri
 
 
