Modul 3: Havvind - Miljø og bærekraft
Emnefakta
- EmnekodeHV.MB3
- StudieprogramHavvind for leverandørindustrien Modul 3: Havvind -miljø og bærekraft
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Introduksjon
Innhold:
1a. Miljøpåvirkning ved havvind
1b. Grønn omstilling, trippel bunnlinje og energistrategi
1c. Hvordan vurdere miljøpåvirkning
1d. Utredning av miljø- og samfunnsmessige konsekvenser
1e. Livsløpsvurderinger (LCA) og klimagassvurderinger
1f. Miljørisikovurderinger
1g. Tiltak for å redusere miljøfotavtrykk
1h. Avhending
1i. Sameksistens eller samarbeid?
1j. Kontroverser – hvordan løse disse?
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor grønn omstilling innen havvind
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til miljødesign og sambruk av marine ressurser i havvindsektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til miljøpåvirkning og miljø- og samfunnsmessige konsekvenser knyttet til havvindsprosjekter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om bærekraftig praksis og teknologi innen havvind
- forstår havvindindustriens miljøfotavtrykk i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til miljørisikovurderinger innen havvind
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeid med vurdering av miljøpåvirkning knyttet til havvind
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til klimagass- og livsløpsvurderinger (LCA)
- kan kartlegge en situasjon og identifisere miljøfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen havvindsektoren
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i havvindsektoren knyttet til bærekraftig forretningsmodellering med trippel bunnlinje
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt yrke innen havvind i lys av miljøpåvirkninger fra menneskelig aktivitet
- kan utføre arbeidet innen havvindsektoren med fokus på sameksistens eller samarbeid med berørte lokalsamfunn, for å ivareta lokale interesser
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper med fokus på bærekrafts prinsipper i havvind utvikling
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester for å belyse kontroverser knyttet til havvind, og hvordan løse disse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav er obligatorisk, studenten skal velge ett arbeidskrav:
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Videopresentasjon | Presentasjon | Arbeidskrav - valgfritt | Studenten velger enten dette arbeidskravet - |
Moduloppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - valgfritt | eller dette arbeidskravet |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Muntlig eller skriftlig | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Miljøpåvirkning ved havvind
- Miljøpåvirkninger fra menneskelig aktivitet
- Bærekrafts prinsipper i havvind utvikling
- Miljødesign og sambruk av marine ressurser
- Marine næringsparker
- Overordnet om miljøpåvirkning
- Naturmangfold
- Klimaendring
1b. Grønn omstilling, trippel bunnlinje og energistrategi
- Rettferdiggjøring av havvind i kontekst av energibehov
- Krav til bærekraftsvurderinger (Task Force on Climate-related Financial Disclosures, TCFD)
- Bærekraftig forretningsmodellering med trippel bunnlinje
1c. Hvordan vurdere miljøpåvirkning
- Konsekvensutredning (EIA / KU)
- Internasjonalt rammeverk (ESHIA)
- Miljøstudier som verdiskaping
1d. Utredning av miljø- og samfunnsmessige konsekvenser
- Hva er konsekvensutredninger?
- Gjennomgang av hva en konsekvensutredning er, hva er formålet, hvilke hensyn gjør seg gjeldende
- Gjennomgang av i hvilken grad man kan bruke tidligere utredninger som kunnskapsgrunnlag sett opp mot eksisterende og pågående forskning
- Relevant regelverk
- Internasjonalt regelverk (Herunder OSPAR-konvensjonen)
- EU-direktiver
- EØS-avtalen
- Norsk lovgivning
- Dansk lovgivning
- Strategiske konsekvensutredninger
- Krav og hensikt for strategiske konsekvensutredning
- EU-regelverket
- Danmark
- NVE`s strategiske konsekvensutredninger
- Prosjektspesifikk konsekvensutredninger
- EU-retten
- Dansk rett
- Norsk rett
1e. Livsløpsvurderinger (LCA) og klimagassvurderinger
- Materialbruk, levetid, sirkularitet og EPD (miljødeklarasjoner)
1f. Miljørisikovurderinger
- Analyser og tiltak for å håndtere miljørisikoer
- Effekter på marimt liv og økosystemer
- Mikroplast og kjemikalier (miljørisiko for marine økosystemer, mengder og volum, risikoreduserende tiltak)
- Støy ved installasjon
1g. Tiltak for å redusere miljøfotavtrykk
- Bærekraftig praksis og teknologi
- Designvalg – materialtype og mengde
- Circular Design
- Tiltak under installasjon, drift og vedlikehold
- Monitorering og overvåkning for kontinuerlig forbedring
- Kompensasjonstiltak
- Scope 4 – unngåtte utslipp
- Transportutslipp
- Naturpositiv havvind
- Design og tiltak som tilrettelegger for økt naturmangfold (fuglehotell, fiskehotell, kunstige rev, tare- og skjellproduksjon mv.)
1h. Avhending
- Design for sirkulærøkonomi: Prosedyrer og metoder for avvikling av havvindprosjekter
- Reduce, reuse, recycle, renew and redesign
1i. Sameksistens eller samarbeid?
- Aspekter ved havvindteknologi
- Fiskeripåvirkning
- Berørt lokalsamfunn – ivareta lokale interesse
- Samarbeid/konflikthåndtering med lokalsamfunn
1j. Kontroverser – hvordan løse disse?
- Gjennomgang med Utsira Nord som eksempel
- Lokalsamfunnet
- Fugler
- Plast
- Støy
- Visuelt
- Fiskeri