HMS-ledelse i gjenvinningsbransjen
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramHMS-ledelse i gjenvinningsbransjen
- Studiepoeng5
- StudiestedBergen, Haugesund, Nettbasert, Kristiansand, Stavanger
- StudieformDeltid
- Start2025 Høst
Fagområde
Innledning
Regjeringen har etablert treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling, der staten og partene i arbeidslivet samarbeider om å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor utvalgte bransjer, ved at det etableres korte og fleksible utdanningstilbud tilpasset bransjenes behov. Regjerningen bevilget midler til bransjeprogram for kompetanseutvikling i avfalls- og gjenvinningsbransjen (2024), hvor det kunne søkes om tilskudd til utvikling og førstegangs gjennomføring av nye kompetanseutviklingstilbud rettet mot avfalls- og gjenvinningsbransjens behov. Tirna ble tildelt tilskudd til et prosjekt for utvikling og gjennomføring av fagskolemodul på 5 studiepoeng innen «HMS-ledelse i gjenvinningsbransjen».
Gjenvinningsbransjen omfatter ansatte i både kommunale virksomheter og private bedrifter. Bransjen samler inn avfall og videreforedler avfallet til materialgjenvinnbare kvaliteter eller avfallsbrensel. Det er stadige endringer i krav til håndtering av avfallet, noe som medfører at bransjen må være proaktive og endringsvillige, og HMS-rutiner og oppfølging må kontinuerlig oppdateres og sikres, slik at ansatte i bransjen har den kompetansen som er nødvendig for å sikre både dem, og miljøet.
Bransjen er i vekst og melder om et stort rekrutteringsbehov og behov for etter- og videreutdanning på alle nivåer, slik at ansatte kan bidra til innovasjon og nye klima og miljøvennlige løsninger, på en trygg og god måte.
I lys av dette ønsker Tirna å bygge opp en fagskolemodul innenfor «HMS-ledelse i gjenvinningsbransjen» som retter seg mot ansatte i avfalls- og gjenvinningsbransjen. Fagmiljøet etterspør videreutdanningen for yrkesgrupper på yrkesfag og fagbrevnivå. I møte med samarbeidspartnere fra bransjen er kompetansebehov blitt konkretisert, og innholdet i denne fagskolemodulen gjenspeiler de kompetansebehov bransjen har gitt uttrykk for at de mangler. Med denne modulplanen ønsker Fagskolen Tirna å imøtekomme bransjens kompetansebehov.
Læringsutbytte
Etter endt modul skal studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor HMS-ledelse i gjenvinningsbransjen
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, faremomenter og krav til dokumentasjon innen HMS-arbeid
- har bransjekunnskap og kjennskap til de viktigste elementer innen HMS-arbeid i gjenvinningsbransjen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om HMS-ledelse innen gjenvinningsbransjen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innen HMS-ledelse, etter gjeldende HMS-krav i gjenvinningsbransjen
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til HMS-system og HMS-sirkelen
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling i arbeid med HMS-ledelse i gjenvinningsbransjen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til HMS-ledelse
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til hvordan en virksomhet skal etablere et ledelsessystem for å ivareta HMS-arbeidet
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av HMS-arbeidet i gjenvinningsbransjen
- kan utføre HMS-ledelsesarbeid etter gjenvinningsbransjens behov og krav
- kan bygge relasjoner med kollegaer og fagfeller i gjenvinningsbransjen, og dra nytte av dette ved problemstillinger knyttet til HMS-årsplan, -handlingsplan og -runder
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for HMS-arbeid knyttet til mottakskontroll og avviksregistrering
Formelle opptakskrav
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen HMS-ledelse i gjenvinningsbransjen kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev i gjenvinningsfaget, anleggsmaskinfører, yrkessjåfør eller logistikk. Operatører kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram som nevnt under formelle opptakskrav. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram som nevnt under formelle opptakskrav. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen eksempelvis operatør, truckfører eller maskinfører fra henholdsvis gjenvinningsbransjen eventuelt andre relevante disipliner.
Utdanningstilbudets organisering
Modulen kan gjennomføres over 16 uker som en deltidsutdanning.
Studiets omfang og struktur
Vurderingsordningen
Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. Moduleksamen vurderes av en sensor.
Karakterskala
Ved moduleksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sluttdokumentasjon
Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).