Miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      60
    • Studieform
      Deltid
    • Start
      2025 Høst
    • Praksis
      Ja

Fagområde

Helse og oppvekst

Innledning

Utviklingshemmede er langt fra en homogen gruppe. Det er individuelle mennesker med mange og ulike behov. Mange mennesker med utviklingshemming har et eller flere tilleggshandikap som til sammen stiller store krav til omsorgen. For å kunne gi gode tilbud kreves det at yrkesutøverne får en stor breddekompetanse for å kunne gjøre gode valg i mange ulike situasjoner. Det blir også sentralt å styrke holdninger og res­pekten for enkeltindividets rett til utvikling og selv­­realisering gjennom sysselsetting, opplæring, egenomsorg og sosiale relasjoner, også inkludert seksualitet, og at personer med utviklingshemming skal ha like gode psykiske og somatiske helse­tjenester som resten av befolkningen. Spørsmålet om opplæring / habilitering av personer med utviklingshemming er spesielt viktig som et middel til å klare seg best mulig i dagliglivet, samt kunne delta i samfunnet. Størst mulig grad av egenomsorg og mestringsfølelse hos brukerne blir således stående som sentrale og viktige begrep.

Fagskoleutdanningen vektlegger holdninger og en bevisstgjøring av helsepersonells væremåte og påvirkning overfor brukerne. I all tilrettelegging av tiltak og en tilpasset væremåte, bygger på den innsikt og forståelse vi til enhver tid har knyttet til mulighetene, interessene og behovene hver person har. Utdanningen ønsker således å fokusere på viktigheten av en grundig observasjon, kjenne feilkildene ved observasjon, se nytteverdien av tverrfaglig arbeid og medvirkning fra dem det gjelder, slik at valgte strategier blir best mulig tilrettelagt for den enkelte og bygger på en grunnleggende respekt og aktiv lytting overfor medmennesket og for enkeltindividets egne ønsker og behov. En viktig side for studentene blir” å lære og lære”. Dette krever noe avlæring og noe ny læring og bevisstgjøring. Vi ønsker gjennom således å bidra til at studentene får, gjennom teoretisk og praktisk kunnskap, ny innsikt og forståelse og en erkjennelse av viktigheten av å arbeide tverrfaglig og således være i stand til å gjennomføre tiltak som setter fokus på brukermedvirkning og mestring ut fra hvert enkelt menneske sine forutsetninger.

Innsikt i endrede oppgaver, og behov for å møte disse gjennom ny og oppdatert læring, er viktig å gi til studentene. Dette vil igjen bidra til at studentene i enda større grad blir i stand til å møte dagens og morgendagens utfordringer og behov i samhandling med målgruppen.

Fagskolen Tirna ønsker å bygge opp et fagskoletilbud innenfor området miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming.

 

 

Læringsutbytte

Fagskoleutdanningen Miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling.

Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet.

Yrkesutøverne skal kunne bidra til å planlegge, organisere og iverksette tiltak relatert til miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming i samarbeid med brukere, deres pårørende, frivillige medarbeidere og andre yrkesgrupper.

Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer i samfunnet. Utdanningen er tverrfaglig og har et klart brukerperspektiv.

Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
  • har kunnskap om ulike brukergrupper, diagnoser og utviklingshemming
  • har kunnskap om teorier og modeller i miljøarbeid knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god livskvalitet hos personer som har utviklingshemming
  • har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referanseramme, etikk, verdier og relevante lover og forskrifter som regulerer tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om fagfeltet miljøarbeid knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming, hvilke tiltak og tjenester som finnes for disse og deres pårørende, og har kjennskap til hvordan disse er organisert
  • kan oppdatere sin kunnskap om miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebygging som grunnlag for utvikling av tjenester som grunnlag for utvikling av tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • har forståelse for betydningen av å legge til rette for gode opplærings- og omsorgstiltak for mennesker med utviklingshemming og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og faglig effektiv måte

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebyggende arbeid rettet mot mennesker med utviklingshemming
  • kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til læring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en utviklingshemming
  • kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker som bidrar til brukermedvirkning og samarbeid med mennesker med utviklingshemming, deres pårørende, samt også andre faggrupper
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i miljøarbeid.
  • kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette hensiktsmessige tiltak for mennesker med utviklingshemming

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker med utviklingshemming
  • har utviklet en forståelse for hvilke etiske prinsipper som ligger til grunn når en arbeider med mennesker med utviklingshemming
  • kan utføre miljøterapeutiske tiltak med utgangspunkt i teoretisk og praktisk kompetanse
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av avdelinger/etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming
  • kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i brukerens ressurser og behov

 

Formelle opptakskrav

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming, kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider eller helsefagarbeider. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører kan også søke.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Aktivitørfaget eller Barne- og ungdomsarbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Aktivitørfaget eller Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt til å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentert utdanning/autorisasjon som vernepleier, sykepleier, barnehagelærer, lærer, eller barnevernspedagog. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

Utdanningstilbudets organisering

Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år, men kan tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år. Fagskoleutdanningen består av 6 emner. Emnene tas normalt i rekkefølge. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.

 

Studiets omfang og struktur

Miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming

Informasjon

Studiemodellen viser fordeling av studiepoeng og emner per semester. Variasjoner kan forekomme. 

 

Praksis

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet. Studenten har ansvaret for å sørge for relevant praksisplass.

 

Vurderingsordningen

For nærmere informasjon om vurderingsformer, se det enkelte emnet i tabellen ovenfor.

Vurderingsformene har sammenheng med fagskoleutdanningens læringsutbytte og innhold, samt arbeids- og læringsformer.

 

Emnevurdering

På slutten av hvert emne leverer studentene et skriftlig arbeid som danner grunnlag for vurdering. Det skriftlige arbeidet er i form av en emneeksamen. Vurdering av det enkelte emnet fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet skal gis. Karakteren som benyttes er karakterskala A-F, hvor A er beste resultat og F er ikke bestått.

 

Obligatoriske oppgaver i teoriemnene

Studentene skal i sin besvarelse gi en forståelse av det faglige innholdet i studiet med begrunnelse og drøfting. I sin besvarelse skal studentene legge til grunn kunnskap fra temaer i det gjeldende emnet. Ved emneeksamen skal besvarelsen synliggjøre valgte læringsutbytter, kilder som benyttes, og den skal inneholde en samlet oversikt over anvendt litteratur. 

Det gis generelt ikke utsettelse for innlevering av arbeidskrav. Unntaket må være begrunnet i sykdom eller andre uforutsette begivenheter. Utsettelse vil ikke bli gitt dersom studenten ber om utsettelse etter at innleveringsfristen er utgått. Arbeidskravet vurderes da til «F - ikke bestått». Er studenten i tvil om det vil bli innvilget utsettelse, leveres besvarelsen i påvente av svar på søknaden.

Følgende gjelder ved utsettelse av innlevering:

Arbeidskrav evalueres med vurdering iht. studieplan. Blanke eller useriøse besvarelser blir vurdert som «F - ikke bestått» uten nærmere beskjed.

Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet får anledning til en ny innlevering med en ukes innleveringsfrist fra kunngjøring av sensuren.

Det er studentens ansvar å gjøre seg kjent med om arbeidskravet er vurdert til godkjent. Avtaler om utsettelser gjøres med administrativt ansatte ved Tirna, som kan kreve dokumentasjon i form av legeerklæring eller liknende.

En student som har fått arbeidskravet vurdert til «F - ikke bestått», får en ny mulighet til å utføre/levere arbeidskravet slik at emnet kan fullføres på normert tid, jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Fagskolen Tirna § 7. I påvente av ny sensur kan studenten fortsette på neste emne, men må avlutte dersom studenten ikke får bestått.

 

Obligatorisk arbeidskrav emne 5 praksis

Studentene skal levere et obligatorisk arbeidskrav for emne 5 praksis. Mer om arbeidskrav finnes under emnet.

 

Fordypningsoppgave

For å kunne gå opp til eksamen i fordypningsemnet må studentene ha bestått kravene i teoriemne 1 - 4 og praksis i emne 5.

Eksamen i fordypningsdelen består av et skriftlig arbeid (fordypningsoppgave), etterfulgt av en muntlig høring med utgangspunkt i fordypningsoppgaven. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres individuelt.

 

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering består av fordypningsoppgave med etterfølgende individuell muntlig eksamen.

 

Karakterskala

Ved emne 1, 2, 3, 4 og 6 vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Emne 5, praksis benyttes karakterbetegnelsen bestått/ikke bestått.

 

Studentens skikkethet skal vurderes gjennom hele utdanningen.

 

Sluttdokumentasjon

For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

Pensum