MILJØ 3 Emne 3: Metoder i miljøarbeid
Emnefakta
- EmnekodeMILJØ 3
- StudieprogramMiljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
- Innføring i modeller for miljøarbeid, læring og utvikling
- Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbudet (fra observasjon til individuell plan)
- Brukerens livsfaser og behov– utviklingstilpassede tiltak
- Mestring av dagliglivet – ADL
- Brukermedvirkning
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prinsippene i målrettet miljøarbeid og mestring av dagliglivet - ADL
- forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan i arbeidet med mennesker som har en utviklingshemming
- har innsikt i hvordan legge til rette for brukermedvirkning i arbeid for mennesker med utviklingshemming
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for personer som har en utviklingshemming
- kan finne fram til aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor miljøarbeid
- kan utfra faglig ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot mennesker som har en utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funkjsonsnivå legger til rette for brukermedvirkning hos personer med utviklingshemming
- kan arbeidet i tråd med prinsipper om likeverd og rett til selvbestemmelse / brukermedvirkning
- kan i samarbeid med bruker og andre faggrupper utarbeide en individuell plan, tiltaksplan, aktivitetsplan mv.
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 88 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1. Innføring i modeller for miljøarbeid, læring og utvikling
- Teorier og modeller i miljøarbeid
- Planlegging og tilrettelegging for å møte individuelle behov, inkludering og deltakelse
- Habilitering – og rehabiliterings prinsipper og teorier
- Alternative metoder til bruk av makt og tvang
- Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak
2. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbudet (fra observasjon til individuell plan)
- Kartleggingsmetoder og verktøy / Observasjonsteknikker
- Individuell plan som metode i helhetlig planlegging
- Rollen som koordinator (nærperson, primærkontakt)
- Koordinering og tverrfaglig samarbeid omkring oppfølging av brukerne/samarbeidsmodeller
- Helhetstenkning, koordinering og individuell tilpasning av tiltak
- Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak
- Brukerperspektiv og brukermedvirkning
- Planlegging og tilrettelegging for selvbestemmelse (brukerperspektiv og brukermedvirkning)
3. Brukernes livsfaser og behov – utviklingstilpassede tiltak
- Overgang skole/arbeidsliv
- Arbeidsmuligheter/ulike alternativer/inkluderende arbeidsliv
- Aktivitets – og fritidstilbud/stimulering og utvikling gjennom kultur, idrett etc.
4. Mestring av dagliglivet - ADL
- Primær, sekundær og tertiær ADL
- Selvstendighet, mestring, vedlikehold og metodikk for nylæring
- Fysisk aktivitet, kost og ernæring
- Nettverksbygging, sosial kompetanse, integrering i nærmiljøet
- Tilrettelegging av hjelpemidler
- Ergonomiske tiltak/tilpasning av hjelpemidler
5. Brukermedvirkning
- Strategier for å sikre brukermedvirkning
- Kommunikasjon, forventninger og motivasjon