MILJØ 3 Emne 3: Metoder i miljøarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      MILJØ 3
    • Studieprogram
      Miljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

  1. Innføring i modeller for miljøarbeid, læring og utvikling
  2. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbudet (fra observasjon til individuell plan)
  3. Brukerens livsfaser og behov– utviklingstilpassede tiltak
  4. Mestring av dagliglivet – ADL
  5. Brukermedvirkning

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prinsippene i målrettet miljøarbeid og mestring av dagliglivet - ADL
  • forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan i arbeidet med mennesker som har en utviklingshemming
  • har innsikt i hvordan legge til rette for brukermedvirkning i arbeid for mennesker med utviklingshemming

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
  • kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for personer som har en utviklingshemming
  • kan finne fram til aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor miljøarbeid
  • kan utfra faglig ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot mennesker som har en utviklingshemming

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funkjsonsnivå legger til rette for brukermedvirkning hos personer med utviklingshemming
  • kan arbeidet i tråd med prinsipper om likeverd og rett til selvbestemmelse / brukermedvirkning
  • kan i samarbeid med bruker og andre faggrupper utarbeide en individuell plan, tiltaksplan, aktivitetsplan mv.

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
88 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1.  Innføring i modeller for miljøarbeid, læring og utvikling

  • Teorier og modeller i miljøarbeid
  • Planlegging og tilrettelegging for å møte individuelle behov, inkludering og deltakelse
  • Habilitering – og rehabiliterings prinsipper og teorier
  • Alternative metoder til bruk av makt og tvang
  • Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak

 

2. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbudet (fra observasjon til individuell plan)

  • Kartleggingsmetoder og verktøy / Observasjonsteknikker
  • Individuell plan som metode i helhetlig planlegging
  • Rollen som koordinator (nærperson, primærkontakt)
  • Koordinering og tverrfaglig samarbeid omkring oppfølging av brukerne/samarbeidsmodeller
  • Helhetstenkning, koordinering og individuell tilpasning av tiltak
  • Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak
  • Brukerperspektiv og brukermedvirkning
  • Planlegging og tilrettelegging for selvbestemmelse (brukerperspektiv og brukermedvirkning)

 

3. Brukernes livsfaser og behov – utviklingstilpassede tiltak

  • Overgang skole/arbeidsliv
  • Arbeidsmuligheter/ulike alternativer/inkluderende arbeidsliv
  • Aktivitets – og fritidstilbud/stimulering og utvikling gjennom kultur, idrett etc.

 

4. Mestring av dagliglivet - ADL

  • Primær, sekundær og tertiær ADL
  • Selvstendighet, mestring, vedlikehold og metodikk for nylæring
  • Fysisk aktivitet, kost og ernæring
  • Nettverksbygging, sosial kompetanse, integrering i nærmiljøet
  • Tilrettelegging av hjelpemidler
  • Ergonomiske tiltak/tilpasning av hjelpemidler

 

5. Brukermedvirkning

  • Strategier for å sikre brukermedvirkning
  • Kommunikasjon, forventninger og motivasjon

 

Pensum

MILJØ 3 Emne 3: Metoder i miljøarbeid

Program som bruker emnet