MILJØ 3 Emne 3: Metoder i miljøarbeid
Emnefakta
- EmnekodeMILJØ 3
 - StudieprogramMiljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
- Innføring i modeller for miljøarbeid, læring og utvikling
 - Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbudet (fra observasjon til individuell plan)
 - Brukerens livsfaser og behov– utviklingstilpassede tiltak
 - Mestring av dagliglivet – ADL
 - Brukermedvirkning
 
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prinsippene i målrettet miljøarbeid og mestring av dagliglivet - ADL
 - forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan i arbeidet med mennesker som har en utviklingshemming
 - har innsikt i hvordan legge til rette for brukermedvirkning i arbeid for mennesker med utviklingshemming
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
 - kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for personer som har en utviklingshemming
 - kan finne fram til aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor miljøarbeid
 - kan utfra faglig ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot mennesker som har en utviklingshemming
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funkjsonsnivå legger til rette for brukermedvirkning hos personer med utviklingshemming
 - kan arbeidet i tråd med prinsipper om likeverd og rett til selvbestemmelse / brukermedvirkning
 - kan i samarbeid med bruker og andre faggrupper utarbeide en individuell plan, tiltaksplan, aktivitetsplan mv.
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 88 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1. Innføring i modeller for miljøarbeid, læring og utvikling
- Teorier og modeller i miljøarbeid
 - Planlegging og tilrettelegging for å møte individuelle behov, inkludering og deltakelse
 - Habilitering – og rehabiliterings prinsipper og teorier
 - Alternative metoder til bruk av makt og tvang
 - Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak
 
2. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbudet (fra observasjon til individuell plan)
- Kartleggingsmetoder og verktøy / Observasjonsteknikker
 - Individuell plan som metode i helhetlig planlegging
 - Rollen som koordinator (nærperson, primærkontakt)
 - Koordinering og tverrfaglig samarbeid omkring oppfølging av brukerne/samarbeidsmodeller
 - Helhetstenkning, koordinering og individuell tilpasning av tiltak
 - Holdninger og etiske vurderinger ved valg av tiltak
 - Brukerperspektiv og brukermedvirkning
 - Planlegging og tilrettelegging for selvbestemmelse (brukerperspektiv og brukermedvirkning)
 
3. Brukernes livsfaser og behov – utviklingstilpassede tiltak
- Overgang skole/arbeidsliv
 - Arbeidsmuligheter/ulike alternativer/inkluderende arbeidsliv
 - Aktivitets – og fritidstilbud/stimulering og utvikling gjennom kultur, idrett etc.
 
4. Mestring av dagliglivet - ADL
- Primær, sekundær og tertiær ADL
 - Selvstendighet, mestring, vedlikehold og metodikk for nylæring
 - Fysisk aktivitet, kost og ernæring
 - Nettverksbygging, sosial kompetanse, integrering i nærmiljøet
 - Tilrettelegging av hjelpemidler
 - Ergonomiske tiltak/tilpasning av hjelpemidler
 
5. Brukermedvirkning
- Strategier for å sikre brukermedvirkning
 - Kommunikasjon, forventninger og motivasjon
 
