MILJØ 2 Emne 2: Utviklingshemming
Emnefakta
- EmnekodeMILJØ 2
- StudieprogramMiljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng12
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1. Utviklingshemming, årsak og diagnoser
2. Lovgivning
3. Veiledning og samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingshemming hos barn, unge, voksne og eldre.
- har innsikt i regler som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensninger i forhold til bruk av makt og tvang
- har kunnskap om hvilke yrkesgrupper som arbeider i forhold til brukere med utviklingshemming
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og forebygging i arbeidet med personer som har en utviklingshemming
- forstår betydningen av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at personer med utviklingshemming får et mest mulig selvstendig liv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer og samhandlingskompetanse i arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres pårørende
- kan kartlegge en etisk problemstilling og kan reflektere over egen praksis og egne holdninger
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeid med mennesker med en utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre miljøterapeutiske tiltak som bidrar til å fremme brukerens ressurser og som ivaretar dennes behov
- har forståelse for betydningen av å legge til rette for tiltak i miljøarbeidet for mennesker med utviklingshemming og hvordan tiltak etter gjeldende lovverk dokumenteres
- kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk samhandlingskompetanse i arbeid med mennesker med utviklingshemming
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 80 Time(r) |
Selvstudie | 186 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |