MILJØ 2 Emne 2: Utviklingshemming
Emnefakta
- EmnekodeMILJØ 2
 - StudieprogramMiljøarbeid i tjenester for mennesker med utviklingshemming
 - Studiepoeng12
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1. Utviklingshemming, årsak og diagnoser
2. Lovgivning
3. Veiledning og samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingshemming hos barn, unge, voksne og eldre.
 - har innsikt i regler som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensninger i forhold til bruk av makt og tvang
 - har kunnskap om hvilke yrkesgrupper som arbeider i forhold til brukere med utviklingshemming
 - forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og forebygging i arbeidet med personer som har en utviklingshemming
 - forstår betydningen av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at personer med utviklingshemming får et mest mulig selvstendig liv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer og samhandlingskompetanse i arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres pårørende
 - kan kartlegge en etisk problemstilling og kan reflektere over egen praksis og egne holdninger
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeid med mennesker med en utviklingshemming
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan utføre miljøterapeutiske tiltak som bidrar til å fremme brukerens ressurser og som ivaretar dennes behov
 - har forståelse for betydningen av å legge til rette for tiltak i miljøarbeidet for mennesker med utviklingshemming og hvordan tiltak etter gjeldende lovverk dokumenteres
 - kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk samhandlingskompetanse i arbeid med mennesker med utviklingshemming
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 80 Time(r)  |  
Selvstudie  | 186 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1. Utviklingshemming årsak og diagnoser
- Kunnskap om utviklingshemming: ulike diagnoser, tilleggsvansker og behandling
 - Forståelse av forutsetninger for helsen hos mennesker med utviklingshemming, og tilgang på psykiatriske og somatiske helsetjenester
 - Miljøarbeiderens rolle
 - Tilrettelegging i forhold til funksjons- og læreevne, livsløpsfaser, egenomsorg, sårbarhet og utviklingsmuligheter
 - Mennesker med utviklingshemming sin plass i samfunnet
 
2. Lovgivning
- Aktuelle lovverk med forskrifter og rundskriv
 - Selvbestemmelse og samtykkekompetanse
 - Lovbaserte rettigheter og plikter for de ulike brukergruppene og saksbehandling
 - Taushetspliktens etiske sider
 - Kriminell lavalder ift utviklingshemmede
 - Internkontroll
 - Dokumentasjon
 
3. Veiledning og samarbeid
- Utøvelse av veiledning i forhold til brukerne og pårørende/familie
 - Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner, naboer og nærmiljø
 
