Emne 4: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodeDOEMNE4
- StudieprogramDemensomsorg
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emnet er obligatorisk.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektet og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektet.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 4. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 4. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av de obligatoriske veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de ulike demensdiagnosene og alderspsykiatriske symptomer ved demens
- har kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy og behandling- og miljøterapeutiske metoder som brukes i arbeidet med personer som har demens
- har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god helse og livskvalitet hos personer med demens
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med og kvalitet på tjenester til personer som har demens og deres pårørende
- har kunnskap om fagfeltet demensomsorg, hvilke tiltak og tjenester som finnes for personer med demens og deres pårørende og har kjennskap til hvordan disse er organisert
- kan oppdatere sin kunnskap som grunnlag for utvikling av tjenestene til personer med demens og deres pårørende
- forstår betydningen av å legge til rette for gode omsorgstiltak for personer med demens og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på en rettferdig og hensiktsmessig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende etiske retningslinjer, relevant lovverk og forskrifter for å belyse en praktisk og etisk problemstilling
- kan anvende sin kunnskap om demens for å imøtekomme praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til helsefremgang og livskvalitet for personer som har en demensdiagnose og deres pårørende
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i demensomsorg
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette tiltak for personer med demens
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med personer som har demens og deres pårørende
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i omsorg for personer med demens
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hvilke prinsipper som ligger til grunn når en arbeider med mennesker som har et hjelpebehov
- kan utføre individuelt tilrettelagt miljøarbeid til personer med en demensdiagnose
- kan utføre arbeidet i tråd med prinsipper om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med personer som har demens
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater – i samarbeid om tjenestetilbud til personer med demens
- kan utvikle, bruke og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud til grupper og enkeltpersoner med demens gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 201 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |