Emne 2: Demensomsorg

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DOEMNE2
    • Studieprogram
      Demensomsorg
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

2a. Demens

2b. Kartlegging, utredning, diagnostikk og dokumentasjon

2c. Behandling og miljøterapeutiske tiltak

2d. Demens og helse

2e. Samarbeid, pårørende, frivillighet og informasjon

2f. Etikk, rettigheter, lov- og regelverk

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har generell kunnskap om demenssykdommer og spesifikk kunnskap om årsaker til og symptomene ved: Alzheimer Sykdom, Vaskulær demens og Demens med Lewy-legem
  • har kunnskap om alderspsykiatriske symptomer ved demens
  • har kunnskap om kommunikasjon og ulike kommunikasjonsformer: Realitetsorientering, Validering og Reminisens og hvordan dette brukes som metode i arbeidet med personer som har demens
  • har kunnskap om observasjons- og kartleggingsmetoder, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak.  Samt kunnskap om kommunikasjonsverktøy og miljøterapeutiske metoder som Marte Meo og TID samt modell for å implementere og opprettholde personsentrert omsorg; VIPS
  • har kunnskap om hvordan ivareta grunnleggende behov hos personer med demens som ikke klarer å ivareta egenomsorg
  • har innsikt i brukermedvirkning og samarbeid med pårørende
  • har innsikt i lovverk som regulerer samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensinger ift bruk av tvang og hvordan dette dokumenteres; Pasient- og brukerrettighetsloven Kap.4A
  • har kunnskap om hvordan bo- og dagsentertilbud for personer med demens er organisert og har kunnskap om avlastningstilbud, kurs, pårørendeskoler og samtalegrupper som finnes for pårørende til personer med demens
  • har kjennskap til hvilke yrkesgrupper som arbeider ift personer som har demens og hvordan disse kan være organisert
  • forstår betydningen av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at personer med demens og deres pårørende får et mest mulig selvstendig liv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet,
    Ikke-skade og Rettferdighet i arbeidet med demente
  • kan anvende prinsipper fra personsentrert omsorg og ha kunnskap om metodene VIPS, Marte Meo og TID
  • kan anvende verktøy for å planlegge, utføre og evaluere hverdagsaktiviteter tilrettelagt med utgangspunkt i personens behov og interesser
  • kan anvende personsentrert omsorg som tilnærming i samhandlingen med personer som har demens
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser problemstillinger en møter innenfor fagområdet demensomsorg
  • kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge, observere, planlegge og evaluere behov for omsorgstiltak og helsetjenester for personer som har en demensdiagnose

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan en legger til rette for brukermedvirkning for personer som har en demensdiagnose
  • har forståelse for betydningen av å legge til rette for miljøarbeid som kan forebygge og moderere utfordrende atferd, samt hvordan tiltak etter gjeldende lovverk dokumenteres
  • har utviklet en grunnleggende forståelse for hva det innebærer å ha en demensdiagnose og hvordan dette kan virke inn på personen, familien og det sosiale nettverket
  • har utviklet etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å arbeide med personer med demens og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
  • kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse kommunikasjon og samhandling, individ- og gruppebasert støttebehandling, atferdsmodifiserende behandling, stimulering og skjerming i arbeidet med personer som har en demensdiagnose

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
80 Time(r)
Selvstudie
250 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

DOEMNE2 Emne 2: Demensomsorg

Program som bruker emnet