Emne 2: Demensomsorg
Emnefakta
- EmnekodeDOEMNE2
- StudieprogramDemensomsorg
- Studiepoeng12
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Demens
2b. Kartlegging, utredning, diagnostikk og dokumentasjon
2c. Behandling og miljøterapeutiske tiltak
2d. Demens og helse
2e. Samarbeid, pårørende, frivillighet og informasjon
2f. Etikk, rettigheter, lov- og regelverk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har generell kunnskap om demenssykdommer og spesifikk kunnskap om årsaker til og symptomene ved: Alzheimer Sykdom, Vaskulær demens og Demens med Lewy-legem
- har kunnskap om alderspsykiatriske symptomer ved demens
- har kunnskap om kommunikasjon og ulike kommunikasjonsformer: Realitetsorientering, Validering og Reminisens og hvordan dette brukes som metode i arbeidet med personer som har demens
- har kunnskap om observasjons- og kartleggingsmetoder, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak. Samt kunnskap om kommunikasjonsverktøy og miljøterapeutiske metoder som Marte Meo og TID samt modell for å implementere og opprettholde personsentrert omsorg; VIPS
- har kunnskap om hvordan ivareta grunnleggende behov hos personer med demens som ikke klarer å ivareta egenomsorg
- har innsikt i brukermedvirkning og samarbeid med pårørende
- har innsikt i lovverk som regulerer samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensinger ift bruk av tvang og hvordan dette dokumenteres; Pasient- og brukerrettighetsloven Kap.4A
- har kunnskap om hvordan bo- og dagsentertilbud for personer med demens er organisert og har kunnskap om avlastningstilbud, kurs, pårørendeskoler og samtalegrupper som finnes for pårørende til personer med demens
- har kjennskap til hvilke yrkesgrupper som arbeider ift personer som har demens og hvordan disse kan være organisert
- forstår betydningen av at tiltak og tjenester tilrettelegges slik at personer med demens og deres pårørende får et mest mulig selvstendig liv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet,
Ikke-skade og Rettferdighet i arbeidet med demente - kan anvende prinsipper fra personsentrert omsorg og ha kunnskap om metodene VIPS, Marte Meo og TID
- kan anvende verktøy for å planlegge, utføre og evaluere hverdagsaktiviteter tilrettelagt med utgangspunkt i personens behov og interesser
- kan anvende personsentrert omsorg som tilnærming i samhandlingen med personer som har demens
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser problemstillinger en møter innenfor fagområdet demensomsorg
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge, observere, planlegge og evaluere behov for omsorgstiltak og helsetjenester for personer som har en demensdiagnose
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en legger til rette for brukermedvirkning for personer som har en demensdiagnose
- har forståelse for betydningen av å legge til rette for miljøarbeid som kan forebygge og moderere utfordrende atferd, samt hvordan tiltak etter gjeldende lovverk dokumenteres
- har utviklet en grunnleggende forståelse for hva det innebærer å ha en demensdiagnose og hvordan dette kan virke inn på personen, familien og det sosiale nettverket
- har utviklet etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å arbeide med personer med demens og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse kommunikasjon og samhandling, individ- og gruppebasert støttebehandling, atferdsmodifiserende behandling, stimulering og skjerming i arbeidet med personer som har en demensdiagnose
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 80 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |