Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodeDOEMNE1
 - StudieprogramDemensomsorg
 - Studiepoeng6
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i utdanningen
1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
 - har innsikt i Pasient og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten, Omsorg 2020
 - har kunnskaper om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst
 - har kunnskaper om samfunnet og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer, og ut fra dette har forståelse for egen arbeidsplass
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskaper om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
 - kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke-skade og Rettferdighet
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor fagområdet helse og oppvekst
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeid med pasienter og deres pårørende
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 48 Time(r)  |  
Selvstudie  | 175 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i utdanningen
- Studieteknikk
 - Prosjekt- og utviklingsarbeid
 - Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Aktiv læring
 - IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet
- Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
 - Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
 - Bærekraftig utvikling
 - Folkehelse og livsmestring
 
1c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
 - Verdier og verdioppfatninger, livssyn
 - Etikk, moral, etiske dilemmaer
 - Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
 - Brukermedvirkning
 - Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
 - Demokrati og medborgerskap
 
1d. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
 - Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - Relasjonskompetanse
 - Veiledningsteori og veiledning
 
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
 - Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
 - Kunnskapsbasert praksis
 - Omsorgsforskning
 
1f. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
 - Roller, makt og avmakt
 - Utviklingsteorier, livsløpet
 - Kriser og forsvarsmekanismer
 - Stress
 - Ulikheter og kulturelt mangfold
 
