Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
Emnefakta
- EmnekodeDOEMNE1
- StudieprogramDemensomsorg
- Studiepoeng6
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Arbeidsformer og metoder i utdanningen
1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
- har innsikt i Pasient og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten, Omsorg 2020
- har kunnskaper om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst
- har kunnskaper om samfunnet og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer, og ut fra dette har forståelse for egen arbeidsplass
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskaper om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
- kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke-skade og Rettferdighet
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor fagområdet helse og oppvekst
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeid med pasienter og deres pårørende
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Selvstudie | 175 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |