Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DOEMNE1
    • Studieprogram
      Demensomsorg
    • Studiepoeng
      6
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a. Arbeidsformer og metoder i utdanningen 

1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet 

1c. Etikk 

1d. Kommunikasjon og samhandling 

1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

1f. Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling
  • har innsikt i Pasient og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten, Omsorg 2020
  • har kunnskaper om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst
  • har kunnskaper om samfunnet og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer, og ut fra dette har forståelse for egen arbeidsplass

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskaper om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
  • kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke-skade og Rettferdighet
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor fagområdet helse og oppvekst

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for de etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeid med pasienter og deres pårørende

 

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
175 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

      1a. Arbeidsformer og metoder i utdanningen

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi

 

      1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet

  • Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
  • Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
  • Bærekraftig utvikling
  • Folkehelse og livsmestring

 

      1c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk, moral, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
  • Brukermedvirkning
  • Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
  • Demokrati og medborgerskap

 

      1d. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning
     

     1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Omsorgsforskning

 

      1f. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Stress
  • Ulikheter og kulturelt mangfold

 

Pensum

DOEMNE1 Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

Program som bruker emnet