Emne 4: Barn og unge med særskilte behov
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE4
 - StudieprogramBarn med særskilte behov
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
4b. Atferds- og emosjonelle forstyrrelser
4c. Fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
4d. Lærevansker
4e. Barn i risikosituasjoner
4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy knyttet til generelle og spesifikke lærevansker, samt hørsels- og synshemming i arbeid med barn og unge med særskilte behov
 - har innsikt i relevant regelverk og krav til kvalitet som individuelle opplæringsplaner (IOP) og individuell plan (IP) i arbeid med barn og unge med særskilte behov
 - har bransje kunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til tospråklig lese- og skriveopplæring i arbeid med barn og unge minoritetselever med særskilte behov
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap i arbeid med barn og unge med særskilte behov, knyttet til traumer, fysiske og psykiske overgrep
 - forstår egen bransjes betydning knyttet til minoriteter og mangfold i skole, barnehage og samfunn, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeid med barn og unge med særskilte behov, som pårørende til psykisk syke foreldre
 - kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeidet med utagerende og innagerende atferd samt psykiske lidelser, hos barn og unge med særskilte behov
 - kan finne informasjon og fagstoff om atferds- og emosjonelle forstyrrelser knyttet til omsorgssvikt og barn i krise
 - kan kartlegge en situasjon hvor barn og unge med særskilte behov blir utsatt for diskriminering, utestengning og mobbing, samt behov for iverksettelse av tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med barn og unge med særskilte behov, knyttet til fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
 - har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn og unge med særskilte behov knyttet til avhengighetslidelser, rusmisbruk og andre tilleggsvansker
 - kan utføre arbeidet knyttet til rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov og deres familier
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til utfordringer ved integrasjon og traumer hos barn med flyktningbakgrunn
 - kan utviklearbeidsmetoder, produkter og /eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen i arbeid med barn og unge med ADHD/ADD og autismespekterforstyrrelser
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 110 Time(r)  |  
Selvstudie  | 230 Minutt(er)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
- Spesialpedagogisk hjelp i barnehage
 - Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
 - Generelle og spesifikke lærevansker
 - Rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov og deres familier
 - Tverretatlig samarbeid og hjelpeapparatet
 - Aktuelle hjelpe- og læremidler
 - Familie- og miljørelaterte tiltak
 - Individuelle opplæringsplaner IOP
 - Individuell plan – IP
 
4b. Atferds- og emosjonelle forstyrrelser
- Teorier om atferdsvansker
 - Utredning og diagnostisering
 - Eksekutive funksjoner
 - ADHD/ADD
 - Tourettes syndrom
 - Utagerende og innagerende atferd
 - Autismespekterforstyrrelser
 - Sosiale og emosjonelle vansker
 - Psykiske lidelser hos barn og unge
 - Avhengighetslidelser
 - Rusmisbruk
 - Tilleggsvansker
 
4c. Fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
- Normalitet og avvik
 - Funksjonshemminger og funksjonshinder
 - Diskriminering, utestengning og mobbing
 - Det inkluderende samfunn: enhet og mangfold
 
4d. Lærevansker
- Språkvansker
 - Lese- og skrivevansker
 - Matematikkvansker
 - Persepsjons- og motoriske vansker
 - Hørselshemming
 - Synshemming
 - Sammensatte lærevansker
 
4e. Barn i risikosituasjoner
- Omsorgssvikt
 - Barn av psykisk syke foreldre
 - Traumer
 - Foresattes rusmisbruk
 - Fysiske og psykiske overgrep
 - Seksuelt misbruk
 - Barn i krise
 - Barn og skilsmisser
 - Alvorlig syke barn
 - Barn som pårørende
 - Risikofaktorer og mestringsstrategier
 - Tiltak i barnevernet
 - Tiltak i skole og barnehage
 
4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker
- Minoriteter og mangfold i skole, barnehage og samfunn
 - Traumer hos barn med flyktningbakgrunn
 - Utfordringer ved integrasjon
 - Morsmål og norsk som andrespråk
 - Tospråklig lese- og skriveopplæring
 - Minoritetselever med særskilte behov
 
