Emne 4: Barn og unge med særskilte behov

  • Emnefakta

    • Emnekode
      BMSBEMNE4
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov 

4b. Atferds- og emosjonelle forstyrrelser 

4c. Fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse

4d. Lærevansker 

4e. Barn i risikosituasjoner 

4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy knyttet til generelle og spesifikke lærevansker, samt hørsels- og synshemming i arbeid med barn og unge med særskilte behov
  • har innsikt i relevant regelverk og krav til kvalitet som individuelle opplæringsplaner (IOP) og individuell plan (IP) i arbeid med barn og unge med særskilte behov
  • har bransje kunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til tospråklig lese- og skriveopplæring i arbeid med barn og unge minoritetselever med særskilte behov
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap i arbeid med barn og unge med særskilte behov, knyttet til traumer, fysiske og psykiske overgrep
  • forstår egen bransjes betydning knyttet til minoriteter og mangfold i skole, barnehage og samfunn, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeid med barn og unge med særskilte behov, som pårørende til psykisk syke foreldre
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeidet med utagerende og innagerende atferd samt psykiske lidelser, hos barn og unge med særskilte behov
  • kan finne informasjon og fagstoff om atferds- og emosjonelle forstyrrelser knyttet til omsorgssvikt og barn i krise
  • kan kartlegge en situasjon hvor barn og unge med særskilte behov blir utsatt for diskriminering, utestengning og mobbing, samt behov for iverksettelse av tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med barn og unge med særskilte behov, knyttet til fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn og unge med særskilte behov knyttet til avhengighetslidelser, rusmisbruk og andre tilleggsvansker
  • kan utføre arbeidet knyttet til rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov og deres familier
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til utfordringer ved integrasjon og traumer hos barn med flyktningbakgrunn
  • kan utviklearbeidsmetoder, produkter og /eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen i arbeid med barn og unge med ADHD/ADD og autismespekterforstyrrelser

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
110 Time(r)
Selvstudie
230 Minutt(er)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

BMSBEMNE4 Emne 4: Barn og unge med særskilte behov