Emne 4: Barn og unge med særskilte behov
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE4
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
4b. Atferds- og emosjonelle forstyrrelser
4c. Fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
4d. Lærevansker
4e. Barn i risikosituasjoner
4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy knyttet til generelle og spesifikke lærevansker, samt hørsels- og synshemming i arbeid med barn og unge med særskilte behov
- har innsikt i relevant regelverk og krav til kvalitet som individuelle opplæringsplaner (IOP) og individuell plan (IP) i arbeid med barn og unge med særskilte behov
- har bransje kunnskap og kjennskap til yrkesfeltet knyttet til tospråklig lese- og skriveopplæring i arbeid med barn og unge minoritetselever med særskilte behov
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap i arbeid med barn og unge med særskilte behov, knyttet til traumer, fysiske og psykiske overgrep
- forstår egen bransjes betydning knyttet til minoriteter og mangfold i skole, barnehage og samfunn, sett i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeid med barn og unge med særskilte behov, som pårørende til psykisk syke foreldre
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer i arbeidet med utagerende og innagerende atferd samt psykiske lidelser, hos barn og unge med særskilte behov
- kan finne informasjon og fagstoff om atferds- og emosjonelle forstyrrelser knyttet til omsorgssvikt og barn i krise
- kan kartlegge en situasjon hvor barn og unge med særskilte behov blir utsatt for diskriminering, utestengning og mobbing, samt behov for iverksettelse av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med barn og unge med særskilte behov, knyttet til fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med barn og unge med særskilte behov knyttet til avhengighetslidelser, rusmisbruk og andre tilleggsvansker
- kan utføre arbeidet knyttet til rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov og deres familier
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper knyttet til utfordringer ved integrasjon og traumer hos barn med flyktningbakgrunn
- kan utviklearbeidsmetoder, produkter og /eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen i arbeid med barn og unge med ADHD/ADD og autismespekterforstyrrelser
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 110 Time(r) |
Selvstudie | 230 Minutt(er) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
4a Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
- Spesialpedagogisk hjelp i barnehage
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skole
- Generelle og spesifikke lærevansker
- Rettigheter og lovverk for barn og unge med særskilte behov og deres familier
- Tverretatlig samarbeid og hjelpeapparatet
- Aktuelle hjelpe- og læremidler
- Familie- og miljørelaterte tiltak
- Individuelle opplæringsplaner IOP
- Individuell plan – IP
4b. Atferds- og emosjonelle forstyrrelser
- Teorier om atferdsvansker
- Utredning og diagnostisering
- Eksekutive funksjoner
- ADHD/ADD
- Tourettes syndrom
- Utagerende og innagerende atferd
- Autismespekterforstyrrelser
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Psykiske lidelser hos barn og unge
- Avhengighetslidelser
- Rusmisbruk
- Tilleggsvansker
4c. Fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
- Normalitet og avvik
- Funksjonshemminger og funksjonshinder
- Diskriminering, utestengning og mobbing
- Det inkluderende samfunn: enhet og mangfold
4d. Lærevansker
- Språkvansker
- Lese- og skrivevansker
- Matematikkvansker
- Persepsjons- og motoriske vansker
- Hørselshemming
- Synshemming
- Sammensatte lærevansker
4e. Barn i risikosituasjoner
- Omsorgssvikt
- Barn av psykisk syke foreldre
- Traumer
- Foresattes rusmisbruk
- Fysiske og psykiske overgrep
- Seksuelt misbruk
- Barn i krise
- Barn og skilsmisser
- Alvorlig syke barn
- Barn som pårørende
- Risikofaktorer og mestringsstrategier
- Tiltak i barnevernet
- Tiltak i skole og barnehage
4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker
- Minoriteter og mangfold i skole, barnehage og samfunn
- Traumer hos barn med flyktningbakgrunn
- Utfordringer ved integrasjon
- Morsmål og norsk som andrespråk
- Tospråklig lese- og skriveopplæring
- Minoritetselever med særskilte behov