74TB03D El,VVS og automasjon i bygg.
Emnefakta
- Emnekode74TB03D
- StudienivåHøyere fagskolegrad, nivå 5.2
- FagområdeBygg/anlegg
- StudieprogramKlima, energi og miljø i bygg (VVS og klimateknikk)
- Studiepoeng10
- StudiestedTrondheim
- Start2026 Høst
- Emneansvarlighanmo@feide.trondelagfylke.no
Introduksjon
Dette faget gir studentene kunnskap om elektriske anlegg, reguleringsteknikk, relevant regelverk, og tverrfaglig systemforståelse. Studentene lærer å tegne elektrotekniske skjemaer, forstå tekniske krav, og anvende internkontrollsystemer.
De utvikler ferdigheter i å kartlegge situasjoner, vurdere risiko, og redusere risiko for personskade. I tillegg oppnår de generell kompetanse i å planlegge og gjennomføre elektro- og automatiseringsanlegg, håndtere prosjekter, og bygge relasjoner med fagfeller.
Tema
- Elektroteknikk (5 studiepoeng).
- Reguleringsteknikk og VVS-teknisk systemforståelse (5 studiepoeng).
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført tema ha kunnskap om elektriske anlegg, reguleringsteknikk, relevant regelverk, tverrfaglig systemforståelse, elektrotekniske skjemaer, tekniske krav, jordingsanlegg, vern i elektriske installasjoner, og maskindirektivets forskrifter. De skal kunne kartlegge situasjoner, vurdere risiko, tegne elektrotekniske skjemaer, finne relevant fagstoff, anvende krav til fordelingstavler og styreskap, bruke internkontrollsystemer, redusere risiko for personskade, og anvende relevante forskrifter. I tillegg skal de kunne planlegge og gjennomføre elektro- og automatiseringsanlegg, håndtere prosjekter med ulike fag, utføre prosjekter etter kunders ønsker og myndigheters krav, lage behovsspesifikasjoner, utføre elektriske målinger og visuelle kontroller, bygge relasjoner med fagfeller, og delta i diskusjoner om god praksis.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk) inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner
- har kunnskap om sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss- systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg
- har innsikt i aktuelt regelverk for elektriske anlegg, herunder hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
- har kunnskap om tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg
- har kunnskap om elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- har innsikt i tekniske krav til elektriske anlegg, avhengig av hvilken type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant annet risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler
- har kunnskap om jordingsanlegg
- har innsikt i ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse
- har kunnskap om maskindirektivets forskrifter vedrørende bygging av maskiner og CE merking
Ferdigheter
Studenten:
- kan kartlegge en situasjon, og kan, i samråd med autoriserte aktører, vurdere risiko ved planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg samt ta stilling til hvilke aktører som lovlig kan påta seg arbeidet med utbedring/feilretting
- kan gjøre rede for sine faglige valg i forbindelse med tegning av enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- kan finne fram til fagstoff, vurdere relevans samt foreslå forbedringstiltak
- kan anvende krav til fordelingstavler og styreskap med hensyn til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening
- kan anvende virksomhetens internkontrollsystem i forhold til rutiner og prosedyrer
- kan kartlegge en situasjon og vurdere og iverksette tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringer
- kan anvende relevante forskrifter med hjemmel i El-tilsynsloven, herunder konsekvensene ved å bryte forskriftene
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et anlegg innen elektro og automatisering, som automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS-teknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) alene og som deltaker i gruppe i tråd med krav til godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget
- kan utføre et prosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav og verifisere om utført arbeid er utført i henhold til bestilling
- kan utføre arbeidet med å lage en behovsspesifikasjon for automatikkanlegg inkludert SD- anlegget samt planlegging og bestilling av enkle arbeider
- kan utføre tegning av enkle elektrotekniske skjemaer
- kan utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene for aktuelle oppdragsgivere
- kan utføre et visuelt ettersyn og en visuell kontroll av de elektriske installasjonene, automatikk og styringssystemene for de klimatekniske anleggene i bygg, før oppstart, ved igangkjøring, ved overlevering og under drift
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektro og automatisering og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor elektro og automatisering og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
Læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, laboratoriearbeid, prosjektarbeid og obligatoriske arbeidskrav etter hver samling som må være bestått for å kunne gå opp til prøver og eksamener.
Det vil også være oppgaver som kan løses mellom samlingene uten tilbakemelding, men hvor løsningsforslag blir gjort tilgjengelig.
Evalueringsordninger
Prøver, arbeidskrav og mappeinnleveringer.
Emnet kan også være eksamensemne, informasjon om eventuell eksamen i emnet gis på læringsplattformen senest 14 dager før eksamen.
Arbeidsinnsats
Omfang: 10 SP
Emnet bygger på gjennomført og bestått følgende emner:
- Realfaglige redskap
- Kommunikasjon
- LØM
- Byggesaken for tekniske installasjoner
- Energi og miljø i bygg
Arbeidskrav
For El, VVS og automasjon i bygg gjennomføres det arbeidskrav. Antallet og typen arbeidskrav formidles vi lærlingsplatformen.
Det er en sluttvurdering i hvert tema i emnet, og emnet kan trekkes opp som eksamens emne.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Elektroteknikk (5 studiepoeng). | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Reguleringsteknikk og VVS-teknisk systemforståelse | Skriftlig | Arbeidskrav | For reguleringsteknikk og VVS systemforståelse gjennomføres det arbeidskrav. Antall og typen arbeidskrav formidles via læringsplattformen. Vurderings situasjoner i temaet som formidles via læringsplattformen, temaet blir vurdert med karakter A-F |
Vurdering
Se pkt 6.3
Emnet kan være eksamensemne. Informasjon om eventuell eksamen i emnet gis på læringsplattformen senest 14 dager før eksamen
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | 5 Time(r) |
Fagstoff
Elektroteknikk
- Grunnleggende elektroteknikk og elektronikk. Måleenheter.
- Elsikkerhet.
- Standarder og normer.
- Produksjon av elektrisk energi.
- Fordelingssystemer.
- Måle-teknikk og instrumenter.
- Elektriske motoranlegg.
- Komponenter i elektriske anlegg.
- Elektriskstøy. EMC og EMI.
Reguleringsteknikk, automatisering og sentral driftskontroll (SD-anlegg)
- Grunnleggende reguleringsteknikk.
- Elektriske skjema og funksjonsbeskrivelse. Hovedstrøm og –styrestrømskjema.
- Styringssystemer.
- Sentraldriftskontroll.SD-anlegg.
- Regelverk og standardisering.
- Komponenter i automatiserte anlegg for VVS.
- Energi økonomisering.
VVS-teknisk systemforståelse
- Tverrfaglig systemforståelse.
- Funksjonsbeskrivelser og systemskjema.
- Regelverk og standarder.
Vurderings situasjoner i temaet som formidles via læringsplattformen, temaet blir vurdert med karakter A-F