00TM01J Lasting, lossing og stuing på ledelsesnivå

  • Emnefakta

    • Emnekode
      00TM01J
    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Havrommet
    • Studieprogram
      Dekksoffiser på ledelsesnivå
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Ytre Namdal, Trondheim
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      magbro@feide.trondelagfylke.no, andaus@feide.trondelagfylke.no

Tema

  • Planlegge og sikre trygg lasting, stuing, sikring og omsorg for lasten under reisen, samt lossing.
  • Vurdere rapporterte mangler og skade på lasterom, lukedeksler og ballasttanker og treffe egnede tiltak
  • Føring av farlig last.

Forkunnskapskrav

Kunnskap om emnet på operativt nivå i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-II/1 og B II/1.

Læringsutbytte

Studenten skal ha læringsutbytte som tilfredsstiller krav som stilles i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-II/2 og B II/2.

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om faktorer som har innflytelse på skipets stabilitet, trim og dypgang og kan vurdere dette opp mot gjeldende normer og krav.
  • Har kunnskap om korrosjon på skipet og dets utstyr og vurderer dette opp mot gjeldende normer og krav.
  • Har kunnskap om lasting, lossing, stuing og ballastoperasjoner.
  • Har kunnskap om belastninger på skipet og dets utrustning.
  • Har kunnskap om ventilasjon og temperaturregulering i lasterom for å ivareta lasta.
  • Har kunnskap om sikring av last og tilsyn med lasten, samt tilsyn med skipets tilstand.
  • Har kunnskap om digitale verktøy for lastebehandling, stabilitets – og trimberegninger og belastninger.
  • Har kunnskap om sikkerhetsforskrifter og gjeldende koder, samt dokumentasjon for lastens tilstand og behandling av den under reisen.
  • Har kunnskap om de grunnleggende prinsippa for å etablere effektiv kommunikasjon og forbedre arbeidsforholda mellom skip og terminal.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan finne relevant regelverk og gjøre rede for sine faglige valg og kan beregne skipets dypgang, trim og stabilitet.
  • Kan finne og henvise til relevant regelverk og internasjonale koder for å kunne gjøre rede for sine faglige valg om behandling og kontroll av lasten.
  • Kan kartlegge og indentifisere problemstillinger om skipets tilstand ved bruk relevante programmer.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan planlegge og organisere arbeidet for gjennomføring av skipets arbeidsoppgaver som gjelder lasting, lossing og behandling av last for å utvikle god praksis for å forsikre seg om skipets sjødyktighet og ivareta sikkerheten for liv, helse, det marine miljø og verdier.
  • Kan reflektere over resultater som kommer frem ved beregninger eller ved bruk av dataprogrammer og kan gjøre justeringer slik at skipets sjødyktighet og last blir ivaretatt.

Læringsaktiviteter

Følgende læringsaktiviteter kan bli benyttet:

  • Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
  • Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.
  • Praksis: Praksis perioder i enkelte studier med rapportering.
  • Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc.
  • Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid
  • Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.
  • Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.
  • Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
  • Selvstudium
  • Simulatorøvelser og laboratorieoppgaver

Evalueringsordninger

Evaluering foregår fortløpende, i samarbeid mellom student og faglærer

Kunnskap i alle tema i emnet vurderes gjennom obligatoriske arbeidskrav. Alle utleverte arbeidskrav skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Arbeidsinnsats

Normert arbeidsmengde pr studieår er 1700 timer for heltidsstudenter. Dette fordeler seg med 22 timer pr studiepoeng til planlagte aktiviteter i regi av skolen og 6 timer / fagskolepoeng som studenten tilrettelegger for selv.

For emnet utgjør dette 220 timer organisert pedagogisk aktivitet og 63 timer selvstudium. 

Nettbasert studie med samlinger gjennomføres med halv progresjon, og arbeidsinnsatsen gjelder for to studieår.

Arbeidskrav

Se detaljer i læringsplattformen

Vurdering

På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.

Emnet er eksamensemne.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Prosjekt med muntlig eksamen
A-F
Gruppe/Individuell

Fagstoff

Fagstoff for emnet følger av STCW, A-II/2, Funksjon: Lasting, lossing og stuing på ledelsesnivået, samt av STCW B-II/2.

Obligatoriske minstekrav er beskrevet i STCW og finnes tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets nettsider: Kapittel II - Sjøfartsdirektoratet,

Pensum

00TM01J Lasting, lossing og stuing på ledelsesnivå