00TM01I Navigering på ledelsesnivå

  • Emnefakta

    • Emnekode
      00TM01I
    • Studienivå
      Høyere fagskolegrad, nivå 5.2
    • Fagområde
      Havrommet
    • Studieprogram
      Dekksoffiser på ledelsesnivå
    • Studiepoeng
      18
    • Studiested
      Ytre Namdal, Trondheim
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      johliu@feide.trondelagfylke.no, ivakv@feide.trondelagfylke.no

Tema

  • Planlegge en reise og utføre navigering
  • Bestemme posisjon og nøyaktigheten av den framkomne posisjonsbestemmelse ved ethvert middel
  • Fastslå og ta med i beregningen kompassfeil
  • Samordne søke- og redningsoperasjoner
  • Etablere vaktholdsordninger og vaktholds-prosedyrer
  • Opprettholde sikker navigering gjennom bruk av informasjon fra navigasjonsutstyr og -systemer til hjelp ved beslutningstaking på broen
  • Opprettholde sikker navigering gjennom bruk av ECDIS og tilknyttede navigasjonssystemer til hjelp ved beslutningstaking på broen
  • Varsle været og oseanografiske forhold
  • Reagere på nødssituasjoner knyttet til navigering
  • Manøvrere og håndtere et skip under alle forhold
  • Betjene fjernkontroller for fremdriftsanlegg og maskinsystemer og - funksjoner

Forkunnskapskrav

Kunnskap om navigasjon på operativt nivå i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-II/1 og B II/1.

Læringsutbytte

Studenten skal ha læringsutbytte som tilfredsstiller krav som stilles i henhold til STCW (seksjon A og B): kodens tabell A-II/2 og B II/2.

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om å planlegge, vurdere og utføre en sikker reise ved bruk av anerkjente metoder, instrumenter, regelverk og publikasjoner
  • Har kunnskap om posisjonsbestemmelse med alle relevante verktøy og kan vurdere kvalitet og validitet
  • Har grundig kunnskap til å handle i samsvar med IAMSAR vol 3
  • Har kunnskap i å forstå og tolke all meteorologisk og oseanografiske informasjon til å gjennomføre en sikker seilas
  • Har kunnskap om å manøvrere og håndtere et skip under alle forhold, evne til å vurdere situasjonen og kommunisere med involverte.
  • Kjenner til tekniske uttrykk vedrørende skipsmaskineri

Ferdigheter

Studenten

  • Kan finne, planlegge, gjennomføre og evaluere en seilas under alle forhold
  • Kan evaluere navigasjonsinformasjon fra alle kilder, herunder radar og ARPA, i den hensikt å ta og gjennomføre avgjørelser på broen
  • Kan samordne en SAR-operasjon i henhold til IAMSAR vol. 3
  • Kan vurdere å ta avgjørelser angående manøvrering og håndtering av skip under alle forhold
  • Kan anvende fjernkontroller for fremdriftsanlegg og maskinsystemer og funksjoner så ikke driftsbegrensningene for sikker drift av skipets framdrifts-, styre- og kraftsystemer overskrider ved normale manøvrer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan organisere, planlegge, vurdere, gjennomføre og overvåke en seilas under alle forhold i alle farvann

Læringsaktiviteter

Følgende læringsaktiviteter kan bli benyttet:

  • Forelesning: Forelesning og dialogbasert undervisning.
  • Veiledning: Veiledning i forbindelse med oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis.
  • Praksis: Praksis perioder i enkelte studier med rapportering.
  • Oppgaveløsning: Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc.
  • Prosjektarbeid: Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid
  • Presentasjoner: Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt.
  • Ekskursjoner: Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet.
  • Rollespill: Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling
  • Selvstudium
  • Simulatorøvelser og laboratorieoppgaver

Evalueringsordninger

Evaluering foregår fortløpende, i samarbeid mellom student og faglærer

Kunnskap i alle tema i emnet vurderes gjennom obligatoriske arbeidskrav. Alle utleverte arbeidskrav skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Arbeidsinnsats

Normert arbeidsmengde pr studieår er 1700 timer for heltidsstudenter. Dette fordeler seg med 22 timer pr studiepoeng til planlagte aktiviteter i regi av skolen og 6 timer / fagskolepoeng som studenten tilrettelegger for selv.

For emnet utgjør dette 396 timer organisert pedagogisk aktivitet og 114 timer selvstudium. 

Nettbasert studie med samlinger gjennomføres med halv progresjon, og arbeidsinnsatsen gjelder for to studieår.

Arbeidskrav

Se detaljer i læringsplattformen

Vurdering

På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.

Emnet er eksamensemne.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Prosjekt med muntlig eksamen
A-F
Gruppe/Individuell

Fagstoff

Fagstoff for emnet følger av STCW, A-II/2, Funksjon: Navigering på ledelsesnivået, samt av STCW B-II/2.

Obligatoriske minstekrav er beskrevet i STCW og finnes tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets nettsider: Kapittel II - Sjøfartsdirektoratet,

Pensum

00TM01I Navigering på ledelsesnivå