74HH99A Etikk, kommunikasjon og samhandling
Emnefakta
- Emnekode74HH99A
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng10
- StudiestedLevanger
- Start2024 Høst
- Emneansvarlige-sivmy@feide.trondelagfylke.no
Tema
- Etiske teorier og prinsipp
- Etiske dilemma
- Etikk og teknologi
- Helhetlig menneskesyn
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
- Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker
- Utviklingspsykologi
- Sosiale roller
- Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk og yrkesetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon
- har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
- har forståelse for psykologiske og sosiologiske prinsipper tilknyttet enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om kultur, urfolk, migrasjonshelse og mangfold i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har kunnskap om relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
- har kunnskap om relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet
- har kunnskap om helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samfunnet og deres organisering
- har kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan det påvirker samarbeidet med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt praktiske problemstillinger
- kan anvende relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsferdigheter til profesjonell samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- kan finne og henviser til relevant lovverk, forskrift eller stortingsmelding som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan anvende kunnskap om organiseringen av helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan anvende kunnskap om kultur, urfolk, mangfold og migrasjonshelse i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan bygge relasjoner basert på holdninger og verdier knyttet til helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt, slik at tjenestemottakere og samarbeidspartnere opplever trygghet og har tillit til de ulike tjenestene
- kan utøve yrket sitt faglig forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan samhandle med relevante tjenester innenfor helse-, omsorg- og oppvekstsektoren
- kan utføre arbeidet etter tjenestemottakerens behov og utfordringer
Arbeidskrav
I emne 1 vil det være 3 arbeidskrav, 1 gruppeoppgave og 2 individuelle oppgaver. Arbeidskrav 2 og 3 bygger på hverandre
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Omfang | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig | Arbeidskrav | Individuelle oppgave - studenten presenterer seg selv gjennom en skriftlig innlevering | |
Arbeidskrav 2 | Praktiske øvelse | Arbeidskrav | Gruppeoppgave | |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig | Arbeidskrav | Individuell refleksjonsoppgave, som bygger på arbeidskrav 2 |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
14 |
Vurdering
På vitnemålet/karakterutskrift gis det en karakter i hvert emne. Emnekarakteren settes som en helhetsvurdering av alle tema som inngår i et emne. Alle tema i et emne må være bestått for at emnet skal bestås.
Emnet er ikke eksamensemne.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
Mappevurdering | A-F | Individuell | 8 Uke(r) |