MLR1 Mellomleder og utviklingsaktør i renholdsbransjen

MLR1 Mellomleder og utviklingsaktør i renholdsbransjen

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Mellomleder - Renhold
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • Mellomleder - Renhold
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om innhold og oppgaver i mellomlederrollen
  • har forståelse for mellomlederoppgavers betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv 
  • har kunnskap om partssamarbeidet i arbeidslivet
  • har kunnskap om aktuelle organisasjons- og motivasjonsteorier 
  • har kunnskap om ledelse og relasjonsbygging i grupper og team
  • har kunnskap om grunnleggende digitale verktøy og programmer for tekstbehandling og presentasjon
  • har kunnskap om innovasjons- og entreprenørskapskompetanse
  • har innsikt i drift- og verdiskapingsprosesser i virksomheter
  • har kunnskap om strategiplaner og handlingsplaner
  • kjenner til enhver tids gjeldende HMS-krav
  • har kunnskap om risiko og smittevern
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kommunikasjon- og veiledningsferdigheter for ledelse av grupper og team
  • kan anvende aktuelle motivasjonsteorier for å få et godt samarbeid og gode team
  • kan anvende systemer for planlegging på kort og lang sikt
  • kan anvende HMS, risiko og smittevern i ulike situasjoner
  • kan anvende digitale verktøy til kommunikasjon, dokumentasjon og planlegging
  • kan bygge gode relasjoner med medarbeidere, kunder, leverandører og oppdragsgivere
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i mellomlederrollen
  • har en etisk grunnholdning i rollen som mellomleder
  • kan utføre mellomlederoppgaver i tråd med behovene til medarbeidere, kunder, leverandører og oppdragsgivere
  • kan bygge relasjoner og kommunisere med medarbeidere, kunder, leverandører og oppdragsgivere
  • kan utvikle arbeidsmetoder, tjenester og aktuelle produkter i samsvar med krav til mål, strategier, HMS og risikohåndtering
  • har forståelse for individuelle behov i medarbeiderskap og mellomledelse
Emnets tema
  1. Ledelse, motivasjon, medarbeiderskap og partssamarbeidet
    1. Ledelse av grupper og team
    2. Hva er en god leder
    3. Hva skaper motivasjon hos ledere og medarbeidere
    4. Tillit og relasjon
  2. HMS og yrkeskommunikasjon
    1. Kommunikasjon i små arbeidsgrupper
    2. Hvorfor er kommunikasjon så viktig
    3. Partssamarbeidet og tillit i norsk arbeidsliv
    4. Verdiskaping og samfunnsperspektiv
  3. Mål, strategier, utviklingsarbeid og planer
    1. Mål, strategi, taktikk og tiltak
    2. Utviklingsarbeid i faser, vekst, tjenester, ansatte og markedsandeler
    3. Planer av ulik karakter.
    4. Ressursbegrensninger og kreative tiltak.
  4. Krisehåndtering, risiko og smittevern
    1. HMS for mellomledere
    2. Hva er en krise og ulike typer kriser?
    3. Risikovurderinger og innføring i kriseplaner
    4. Smittevern – forebyggende, beskyttende og livsnødvendig

 

Arbeidskrav

Emneoppgave
Emnet avsluttes med innlevering av en emneoppgave, individuelt eller i grupper, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene og temaene for emnet.  Oppgaven kan være en skriftlig innlevering på rundt 1000-1500 ord, eller en muntlig presentasjon.

Emneoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått, ev. med karakter A-F, og det gis en skriftlig tilbakemelding. For at emneoppgaven skal bli godkjent må den vurderes til en beståttkarakter.

Refleksjonsnotat
Studentene skal levere et notat – 200-400 ord - hvor de reflekterer over egen arbeidsinnsats, gruppeprosess- og dynamikk og læringsprosess. For at refleksjonsnotatet skal bli godkjent, må det formelle krav til innhold være oppfylt.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
46 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må arbeidskravene værer godkjent, og studenten må ha minst 75 % oppmøte på samlinger i emnet.

Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er emneoppgaven.