MLR1 Mellomleder og utviklingsaktør i renholdsbransjen
MLR1 Mellomleder og utviklingsaktør i renholdsbransjen
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramMellomlederutdanning - Renhold
- StudiestedKuben
- Studiepoeng5
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om innhold og oppgaver i mellomlederrollen
- har kunnskap om viktige programmer for tekstbehandling og presentasjon
- har kunnskap om hvordan grupper og team fungerer og ledes
- har kunnskap om aktuelle motivasjonsteorier
- har kunnskap om hvordan innovasjons- og entreprenørskapskompetanse kan utvikles
- har innsikt i oppstart, drift og verdiskapingsprosesser i virksomheter
- har kunnskap om strategiplaner og handlingsplaner
- har innsikt i HMS
- har kunnskap om risiko og smittevern
- har kunnskap om partssamarbeidet i arbeidslivet
- har forståelse for mellomlederoppgavers betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Studenten:
- kan anvende veilederrollen, grupper og team for å nå virksomhetens mål
- kan anvende digitale verktøy på relevante områder i virksomheten
- kan anvende aktuelle motivasjonsteorier for å få et godt samarbeid og gode team
- kan anvende relevante systemer for planlegging på kort og lang sikt
- kan anvende HMS, risiko og smittevern for å utarbeide planer i ulike situasjoner
- kan anvende digitale verktøy til kommunikasjon og dokumentasjon, planlegging og avvikshåndtering
- kan bruke erfaringer, kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praktisk arbeid knyttet til ledelse, kundebehandling og drift
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i mellomlederrollen
- har utviklet en etisk grunnholdning i rollen som mellomleder i bransjen
- kan utføre mellomlederoppgaver etter medarbeidere, kunder, leverandører og oppdragsgiveres behov
- kan bygge gode relasjoner med medarbeidere, kunder, leverandører og oppdragsgivere
- har forståelse for individuelle behov i medarbeiderskap og mellomledelse
- kan utvikle arbeidsmetoder, tjenester og aktuelle produkter i samsvar med krav til mål, strategier, HMS og risikohåndtering av relevans for mellomlederoppgavene
- Ledelse, motivasjon, medarbeiderskap og partssamarbeidet
- Ledelse av grupper og team
- Hva er en god leder
- Partssamarbeidet og tillit i norsk arbeidsliv
- Hva skaper motivasjon hos ledere og medarbeidere
- Vi er alle ledere
- HMS og yrkeskommunikasjon
- Kommunikasjon i små arbeidsgrupper
- Hvorfor er kommunikasjon så viktig
- HMS for mellomledere
- Mål, strategier, utviklingsarbeid og planer
- Mål, strategi, taktikk og tiltak
- Utviklingsarbeid i faser, vekst, tjenester, ansatte og markedsandeler
- Planer av ulik karakter. Ressursbegrensninger og kreative tiltak.
- Krisehåndtering, risiko og smittevern
- Hva er en krise og ulike typer kriser
- Risikovurderinger og innføring kriseplaner
- Smittevern – forebyggende, beskyttende og livsnødvendig
Skriftlig innlevering, oppgave på inntil 1000 ord om Mellomlederen som utviklingsaktør.
Refleksjonsnotat
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 60 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 46 Time(r) |