MLB2 Grunnleggende salg og service

MLB2 Grunnleggende salg og service

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Mellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om prinsipper for ledelse, markedsføring og aktuelle økonomistyringsemner
  • har kunnskap om utvikling av markedsplan og relevante aktiviteter 
  • har kunnskap om begreper, prosesser og digitale verktøy som anvendes innenfor grunnleggende salg og service
  • har forståelse for betydningen av grunnleggende salg og service i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kunnskap om forbrukers kjøpsadferd 
  • har kunnskap om relevante bærekraftsmål for bransjen
Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere aktiviteter og mål i markedsarbeid
  • kan benytte digital kommunikasjon innen dokumentasjon, planlegging og avvikshåndtering
  • kan bruke modeller for økonomisk analyse og beslutninger knyttet til grunnleggende salg og service
  • kan finne relevant fagstoff som kan bidra til å løse praktiske utfordringer innenfor grunnleggende salg og service
  • kan anvende fagkunnskap om bærekrafts-mål på praktiske og teoretiske problemstillinger som angår grunnleggende salg og service
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for økonomiske og etiske prinsipper som gjelder mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
  • har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av mellomledelse knyttet til grunnleggende salg og service
  • har forståelse for sirkulærøkonomi
  • an håndtere avvik og ivareta et miljøvennlig perspektiv
  • kan levere varer og tjenester som oppfyller kunder og oppdragsgiveres behov
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, kunder, leverandører og oppdragsgivere
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som møter bransjens krav til mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
Emnets tema

 

  1. Lederstrategier og økonomi 
  1. Ledelsesformer og personalledelse
  2. Gruppe- og teamledelse
  3. Regnskap og budsjett
  1. Markedsplanlegging og markedsføring
  1. Markedsføringsteori, segmentering og virkemidler
  2. Situasjonsanalyse og markedsmål
  3. Prissetting og kalkulasjon
  1. Effektiv bruk av IKT
  1. IKT i ledelse og markedsføring
  2. IKT i styring og planlegging av arbeid
  3. Avvikshåndtering
  1. Kultur, organisasjon og personalansvar
  1. Organisasjonskultur, personalarbeid
  2. Konflikt, konflikthåndtering, den vanskelige samtalen
  3. Løsningsfokusert ledelse
  1. Etikk og lønnsomhetsbetraktninger
  1. Regnskapsanalyse
  2. Etikk for mellomledere og problemstillinger
  3. Utvikle endrings strategier med FNs bærekrafts mål
  4. Grønn lønnsomhet og sirkulærøkonomi
  5. Miljøsertifisering
Arbeidskrav

Emneoppgave
Emnet avsluttes med innlevering av en emneoppgave, individuelt eller i grupper, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene og temaene for emnet.  Oppgaven kan være en skriftlig innlevering på rundt 1000-1500 ord, eller en muntlig presentasjon.

Emneoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått, ev. med karakter A-F, og det gis en skriftlig tilbakemelding. For at emneoppgaven skal bli godkjent må den vurderes til en beståttkarakter.

Refleksjonsnotat
Studentene skal levere et notat – 200-400 ord - hvor de reflekterer over egen arbeidsinnsats, gruppeprosess- og dynamikk og læringsprosess. For at refleksjonsnotatet skal bli godkjent, må det formelle krav til innhold være oppfylt.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
46 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må arbeidskravene være godkjent. 

Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er emneoppgaven.