MLB2 Grunnleggende salg og service
MLB2 Grunnleggende salg og service
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramMellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
- StudiestedOslo
- Studiepoeng5
- Start2025 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om prinsipper for ledelse, markedsføring og aktuelle økonomistyringsemner
- har kunnskap om utvikling av markedsplan og relevante aktiviteter
- har kunnskap om begreper, prosesser og digitale verktøy som anvendes innenfor grunnleggende salg og service
- har forståelse for betydningen av grunnleggende salg og service i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kunnskap om forbrukers kjøpsadferd
- har kunnskap om relevante bærekraftsmål for bransjen
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere aktiviteter og mål i markedsarbeid
- kan benytte digital kommunikasjon innen dokumentasjon, planlegging og avvikshåndtering
- kan bruke modeller for økonomisk analyse og beslutninger knyttet til grunnleggende salg og service
- kan finne relevant fagstoff som kan bidra til å løse praktiske utfordringer innenfor grunnleggende salg og service
- kan anvende fagkunnskap om bærekrafts-mål på praktiske og teoretiske problemstillinger som angår grunnleggende salg og service
Studenten:
- har forståelse for økonomiske og etiske prinsipper som gjelder mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
- har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av mellomledelse knyttet til grunnleggende salg og service
- har forståelse for sirkulærøkonomi
- an håndtere avvik og ivareta et miljøvennlig perspektiv
- kan levere varer og tjenester som oppfyller kunder og oppdragsgiveres behov
- kan bygge relasjoner med kollegaer, kunder, leverandører og oppdragsgivere
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som møter bransjens krav til mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
- Lederstrategier og økonomi
- Ledelsesformer og personalledelse
- Gruppe- og teamledelse
- Regnskap og budsjett
- Markedsplanlegging og markedsføring
- Markedsføringsteori, segmentering og virkemidler
- Situasjonsanalyse og markedsmål
- Prissetting og kalkulasjon
- Effektiv bruk av IKT
- IKT i ledelse og markedsføring
- IKT i styring og planlegging av arbeid
- Avvikshåndtering
- Kultur, organisasjon og personalansvar
- Organisasjonskultur, personalarbeid
- Konflikt, konflikthåndtering, den vanskelige samtalen
- Løsningsfokusert ledelse
- Etikk og lønnsomhetsbetraktninger
- Regnskapsanalyse
- Etikk for mellomledere og problemstillinger
- Utvikle endrings strategier med FNs bærekrafts mål
- Grønn lønnsomhet og sirkulærøkonomi
- Miljøsertifisering
Emneoppgave
Emnet avsluttes med innlevering av en emneoppgave, individuelt eller i grupper, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene og temaene for emnet. Oppgaven kan være en skriftlig innlevering på rundt 1000-1500 ord, eller en muntlig presentasjon.
Emneoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått, ev. med karakter A-F, og det gis en skriftlig tilbakemelding. For at emneoppgaven skal bli godkjent må den vurderes til en beståttkarakter.
Refleksjonsnotat
Studentene skal levere et notat – 200-400 ord - hvor de reflekterer over egen arbeidsinnsats, gruppeprosess- og dynamikk og læringsprosess. For at refleksjonsnotatet skal bli godkjent, må det formelle krav til innhold være oppfylt.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 60 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 46 Time(r) |