MLB2 Grunnleggende salg og service

MLB2 Grunnleggende salg og service

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Mellomlederutdanning – Byggdrift og eiendomsservice
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om prinsipper for ledelse, markedsføring og aktuelle økonomistyringsemner
  • har kunnskap om utvikling av markedsplan og relevante aktiviteter 
  • har kunnskap om begreper, prosesser og digitale verktøy som anvendes innenfor grunnleggende salg og service
  • har forståelse for betydningen av grunnleggende salg og service i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kunnskap om forbrukers kjøpsadferd 
  • har kunnskap om relevante bærekraftsmål for bransjen
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om planlegging, gjennomføring og relevante aktiviteter og mål i markedsarbeidet
  • kan anvende ulike deler av Office-pakken og andre relevante digitale verktøy 
  • kan benytte digital kommunikasjon innen dokumentasjon, planlegging og avvikshåndtering 
  • kan bruke modeller for økonomisk analyse og beslutninger knyttet til grunnleggende salg og service
  • kan finne relevant fagstoff som kan bidra til å løse praktiske utfordringer innenfor grunnleggende salg og service
  • kan anvende faglig kunnskap om bærekraftsmålene på praktiske og teoretiske problemstillinger som angår grunnleggende salg og service
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for økonomiske og etiske prinsipper som gjelder mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
  • har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av mellomledelse knyttet til grunnleggende salg og service
  • kan levere varer og tjenester som oppfyller kunder og oppdragsgiveres behov
  • kan bygge gode relasjoner med kollegaer, kunder, leverandører og oppdragsgivere
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som møter bransjens krav til mellomledelse, digitalisering og bærekraft i grunnleggende salg og service
Emnets tema
  1. Ledelse, lederstrategier og økonomi  
  1. Ledelsesformer og personalledelse
  2. Gruppe- og teamledelse
  3. Regnskap og budsjett 
  1. Markedsplanlegging og markedsføring
  1. Markedsføringsteori, segmentering og virkemidler
  2. Situasjonsanalyse og markedsmål, Prissetting
  1. Effektiv bruk av IKT
    1.  
    2. IKT i ledelse og markedsføring
    3. IKT i styring og planlegging av arbeid
  1. Kultur, organisasjon og personalansvar
  1. Organisasjonskultur, personalarbeid
  2. Konflikt, konflikthåndtering, den vanskelige samtalen 
  1. Etikk og lønnsomhetsbetraktninger 
  1. Regnskapsanalyse 
  2. Etikk for mellomledere

       6. Bærekraft 

Arbeidskrav

Prosjektarbeid, individuell eller gruppe på inntil tre deltagere.

Selvvalgt problemstilling fra egen arbeidserfaring relatert til temaer i emne 1 og 2 som kan identifisere behov for tiltak. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.

Prosjektarbeidet består av:

  • en skriftlig innlevering på inntil 1000 ord som viser forståelse av: Partssamarbeid på arbeidsplassen, betydningen av bærekraft, samt bruk av relevante digitale verktøy
  • muntlig presentasjon for medstudenter og lærere på inntil ti minutter om identifiserte problemstillinger og behov for tiltak

refleksjonsnotat

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
46 Time(r)
Vurdering

Bestått/ikke bestått