10TI01A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-I)

10TI01A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-I)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Informasjonsmodellering (BIM)
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      28
    • Start
      2025 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • BIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet for hvert delemne:

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon

E. IFC og modellkontroll

F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon

Kunnskaper
  • kjenner til ulike BIM-program som er i vanlig bruk i bransjen og kan identifisere programmenes sterke og svake sider

  • kjenner til metoder for prosjektoppstart

  • kjenner til hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvaliteten på byggeplass

  • har kjennskap til hvordan modenhetsnivå (MMI/LOD) i digitale modeller påvirkes av fasene i et byggeprosjekt

  • har kunnskap om "åpen-BIM" som konsept for tverrfaglig samhandling med åpne standarder, og hvordan IFC-formatet kan anvendes til tverrfaglig samhandling

  • har kunnskap om hvordan kvaliteten på en IFC-fil kan variere og har kjennskap til oppbygging av IFC-formatet

  • har en grunnleggende tegningsforståelse og skal kunne lese og tyde byggetegninger

  • kan benytte egen fagkompetanse, standarder og kunnskapssystemer i utviklingen av en BIM-modell

  • kjenner til nødvendigheten av teknisk dokumentasjon

  • kjenner til ulike kontraktsforhold og entrepriseformer

  • kjenner til merkesystemer i byggeprosjekter, deriblant TFM

Ferdigheter
  • kan framstille, anvende og berike BIM-modeller

  • kan høste tegninger, skjemaer og informasjon som kan brukes til analyse ut fra BIM-modeller

  • kan benytte digitale underlag i ulike formater

  • kan ta i bruk flere ulike modelleringsprogrammer for å modellere først og fremst teknisk installasjon og noe bygninger

  • kan tilrettelegge en modell for bruk på byggeplass samt for visning i AR og VR

  • kan kartlegge behov i et BIM-prosjekt for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og verktøy i prosjekter

  • kan vurdere kvaliteten på en IFC-modell

  • kan anvende IFC-filer i analyseprogrammer

  • kan anvende IFC og andre relevante formater til kvalitetskontroll og modellsjekking

  • kan overføre filer fra BIM-programmer til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til

  • kan anvende modellviewere/-sjekkere for koordinering og kvalitetssikring

  • kan fra BIM-modellen lage entydige tegninger i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting

  • kan framstille relevante detaljerte snitt

  • kan foreta valg i modelleringsprosessen basert på tabeller, aktuelle norske standarder og bransjenormer og oppslag i kunnskapssystemer 

  • kan fra BIM-modeller framstille tegninger for teknisk dokumentasjon

Generell kompetanse
  • har utviklet spesialisert digital kompetanse i flere ulike BIM-program, særlig for modellering av teknisk installasjon slik at han/hun kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig

  • kan veilede og støtte i bruk av BIM-programmer

  • har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking som hovedsakelig foregår innenfor åpne formater

  • kan utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov

  • kjenner til bygningskroppens oppbygging og de tekniske fagenes særegenhet slik at han/hun kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell

  • har utviklet en forståelse og praksis for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, kunnskapssystemer el.l.

Emnets tema

Delemner:

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon

E. IFC og modellkontroll

F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon

Arbeidskrav

Tverrfaglige prosjekter

Det skal gjennomføres 3 - 4 tverrfaglige prosjekter som omfatter emnene PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt) og BIM-I (BygningsInformasjonsModellering-Installasjon).

Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.

Gjennomføring:

  • Gruppesamarbeid om utarbeiding av prosjektet
  • Ferdig prosjektet er en individuelt skriftlig prosjektleveranse
  • Individuell muntlig presentasjon av prosjektet

Det foretas en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del med karakter A-F i hvert av de to emnene som inngår i det tverrfaglige prosjektet. Grunnlaget for vurderingen er angitte kriterier i oppgavetekstene.

For å få hvert av prosjektene godkjent må de være levert innen satt frist.

Logg

Logg føres fortløpende i studiet og viser progresjon og refleksjon rundt lærestoff i løpet av året.  Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.

Miniprosjekter

Det skal leveres fra 1-3 mindre skriftlige prosjekter (maks varighet én uke).  Refleksjonsnotat eller logg kan inngå i prosjektene.  Det angis om prosjektene gjennomføres i gruppe eller individuelt. Miniprosjektene godkjennes dersom de oppfyller formelle kravene til innhold.

Emnetester

Det skal gjennomføres minimum 1 skriftlige ferdighetstest i bruk av dataprogram knyttet mot en prosess med dokumentasjon. Testene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

*Deltidsstudiet har minst 25 % færre undervisningstimer enn det som kommer frem av tabellen og krever tilvarende økning i antall timer selvstudium.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
660* Time(r)
Veiledning
40 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
100 Time(r)
Vurdering

For å oppnå vurdering i emnet, må arbeidskrav leveres og være godkjent.

Karakteren baseres på en helhetlig vurdering av de tverrfaglige prosjektene inkludert muntlig fremføring, hvor det siste prosjektet tillegges størst vekt. Karakter A-F benyttes for å angi nivået til studenten sin sluttkompetanse.