10TI01A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-I)
10TI01A Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-I)
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeInformasjonsmodellering (BIM)
- StudieprogramBIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
- StudiestedOslo
- Studiepoeng28
- Start2024 Høst
- BIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
Læringsutbytte er beskrevet for hvert delemne:
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E. IFC og modellkontroll
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
-
kjenner til ulike BIM-program som er i vanlig bruk i bransjen og kan identifisere programmenes sterke og svake sider
-
kjenner til metoder for prosjektoppstart
-
kjenner til hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvaliteten på byggeplass
-
har kjennskap til hvordan modenhetsnivå (MMI/LOD) i digitale modeller påvirkes av fasene i et byggeprosjekt
-
har kunnskap om "åpen-BIM" som konsept for tverrfaglig samhandling med åpne standarder, og hvordan IFC-formatet kan anvendes til tverrfaglig samhandling
-
har kunnskap om hvordan kvaliteten på en IFC-fil kan variere og har kjennskap til oppbygging av IFC-formatet
-
har en grunnleggende tegningsforståelse og skal kunne lese og tyde byggetegninger
-
kan benytte egen fagkompetanse, standarder og kunnskapssystemer i utviklingen av en BIM-modell
-
kjenner til nødvendigheten av teknisk dokumentasjon
-
kjenner til ulike kontraktsforhold og entrepriseformer
-
kjenner til merkesystemer i byggeprosjekter, deriblant TFM
-
kan framstille, anvende og berike BIM-modeller
-
kan høste tegninger, skjemaer og informasjon som kan brukes til analyse ut fra BIM-modeller
-
kan benytte digitale underlag i ulike formater
-
kan ta i bruk flere ulike modelleringsprogrammer for å modellere først og fremst teknisk installasjon og noe bygninger
-
kan tilrettelegge en modell for bruk på byggeplass samt for visning i AR og VR
-
kan kartlegge behov i et BIM-prosjekt for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og verktøy i prosjekter
-
kan vurdere kvaliteten på en IFC-modell
-
kan anvende IFC-filer i analyseprogrammer
-
kan anvende IFC og andre relevante formater til kvalitetskontroll og modellsjekking
-
kan overføre filer fra BIM-programmer til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
-
kan anvende modellviewere/-sjekkere for koordinering og kvalitetssikring
-
kan fra BIM-modellen lage entydige tegninger i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting
-
kan framstille relevante detaljerte snitt
-
kan foreta valg i modelleringsprosessen basert på tabeller, aktuelle norske standarder og bransjenormer og oppslag i kunnskapssystemer
-
kan fra BIM-modeller framstille tegninger for teknisk dokumentasjon
-
har utviklet spesialisert digital kompetanse i flere ulike BIM-program, særlig for modellering av teknisk installasjon slik at han/hun kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig
-
kan veilede og støtte i bruk av BIM-programmer
-
har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking som hovedsakelig foregår innenfor åpne formater
-
kan utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov
-
kjenner til bygningskroppens oppbygging og de tekniske fagenes særegenhet slik at han/hun kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell
-
har utviklet en forståelse og praksis for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, kunnskapssystemer el.l.
Delemner:
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E. IFC og modellkontroll
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
Tverrfaglige prosjekter
Det skal gjennomføres 3 - 4 tverrfaglige prosjekter som omfatter emnene PSI (Prosess, Samhandling og Informasjonsflyt) og BIM-I (BygningsInformasjonsModellering-Installasjon).
Tema for prosjektene vil variere basert på studiets fremdrift, som også gjelder omfanget og nivået på underlaget.
Gjennomføring:
- Gruppesamarbeid om utarbeiding av prosjektet
- Ferdig prosjektet er en individuelt skriftlig prosjektleveranse
- Individuell muntlig presentasjon av prosjektet
Det foretas en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del med karakter A-F i hvert av de to emnene som inngår i det tverrfaglige prosjektet. Grunnlaget for vurderingen er angitte kriterier i oppgavetekstene.
For å få hvert av prosjektene godkjent må de være levert innen satt frist.
Logg
Logg føres fortløpende i studiet og viser progresjon og refleksjon rundt lærestoff i løpet av året. Loggen må oppfylle de formelle kravene til innhold for å bli godkjent.
Miniprosjekter
Det skal leveres fra 1-3 mindre skriftlige prosjekter (maks varighet én uke). Refleksjonsnotat eller logg kan inngå i prosjektene. Det angis om prosjektene gjennomføres i gruppe eller individuelt. Miniprosjektene godkjennes dersom de oppfyller formelle kravene til innhold.
Emnetester
Det skal gjennomføres minimum 1 skriftlige ferdighetstest i bruk av dataprogram knyttet mot en prosess med dokumentasjon. Testene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 660 Time(r) |
Veiledning | 40 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 100 Time(r) |
For å oppnå vurdering i emnet, må arbeidskrav leveres og være godkjent.
Karakteren baseres på en helhetlig vurdering av de tverrfaglige prosjektene inkludert muntlig fremføring, hvor det siste prosjektet tillegges størst vekt. Karakter A-F benyttes for å angi nivået til studenten sin sluttkompetanse.