10TB61C Innovasjon
10TB61C Innovasjon
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramFremtidsbygg – sirkulærøkonomi, teknologi og entreprenørskap
- StudiestedKuben
- Studiepoeng15
- Start2025 Vår
Læringsutbytte for emnet.
Studenten:
- har kunnskap om områder som trenger innovasjon i BAE næringen
- har kunnskap om internasjonale bærekraftsperspektiver og hvordan finansielle interesser er både pådriver og hemsko for bærekraftig utvikling og tech-drevet innovasjon
- har kunnskap om metoder for innovasjon- og prosessledelse, som behovsanalyse, SWOT analyse, Design Thinking, og kreative prosesser
- har kunnskap om forskjellen mellom en forretningsidé, forretningsmodell og forretningsplan
- har kunnskap om prosjektledelse, endringsledelse og hvordan bygge en «lean» organisasjonskultur
- har innsikt i forskjellige organisasjons-strukturer og hvordan relasjonskompetanse er avgjørende for å kunne jobbe på tvers av nivåer i en organisasjon
Studenten:
- kan omdanne kunnskap, innsikt og data til å konkrete tiltak på egen arbeidsplass
- kan samle personer på tvers av organisasjonen for gjennomføre endringer
- kan argumentere for nye forslag gjennom bruk av erfaring fra caser og prosjekter
- kan legge frem en forretningsidé med tilhørende forretningsmodell og forretningsplan
- kan synliggjøre verdien av bærekraftsdreven innovasjon med referanse til for eksempel økonomiske perspektiver, internasjonale trender og samfunnsansvar
Studenten:
- har forståelse for sammenhengen mellom behov for bærekraftig utvikling og innovasjon
- har evner til å påvirke prosessene internt i en organisasjon
- ser verdien for organisasjoner å være innovatør i egen bransje
Innovasjon - historisk perspektiv og begrepsapparat
- Innovasjons i historisk perspektiv / tidslinje
- Innovasjonsdrevet samfunnsansvar
- Innovasjon i Byggenæringen
Digitalisering, Fintech
- Sirkulæritet og verdikjede - i innovasjon
- Digitalisering som virkemiddel og løsning
- ESG og finans
- EU taxonomi, forventninger og myndighetskrav
Innovasjon som virkemiddel for nyskapning og endring
- Individ, organisasjon og samfunn
- Entreprenørskap versus intraprenørskap
Prosesser og metoder
- Behovsanalyse
- Swot analyse
- Design Thinking som metode
- Kreative prosesser
Forretningside og forretningsmodeller
- Forretningsidé
- Forretningsmodell
- Forretningsplan
Lean og ledelse (2 uker)
- Endringsprosesser
- Lean organisasjonsstruktur
- Inkluderende organisasjonskultur
- Team og grupper i prosess
Prosjektledelse
- Prosjektbeskrivelse og prosjektplan
- Formål, fremdrift og evalueringsmetode
- Roller og ansvar
- Implementeringsstrategi
Innovasjon og entreprenørskap i BAE- næringen
- BAE- - % næringen - status på bærekraft
- Et byggs livsløp
- Fremtidens utfordringer og muligheter
Forelesningene skal introdusere studentene til hvert tema. Studentene skal jobbe i grupper (gjerne blandet): løse oppgaver, erfaringsdeling/diskusjoner, og lage gruppepresentasjoner for hvert tema. Gruppene skal også fungere som støtte for hverandre i de praktiske prosessene i emne 4. Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
A)
Obligatorisk deltakelse på forelesninger og oppgaveløsningstimer
Rammer:
- Obligatorisk deltakelse.
B)
Gruppepresentasjoner på slutten av hvert tema. Målet er å synliggjøre kunnskap om, og forståelse for, bærekraftsdrevet innovasjon som faktor for både muligheter og begrensninger i egen bransje.
Rammer:
Muntlig presentasjon (maks 5 minutter) med vekt på temaets hovedtemaer.
C)
Individuell oppgaveinnlevering som viser kunnskap om, og ferdigheter i utøvelsen av, entreprenørskap/intraprenørskap i BAE- næringen og diskuterer muligheter, risiko og mekanismer knyttet til bærekraft, sirkulæritet, digitalisering og innovasjon.
Rammer:
Semesteroppgave som skal bestå av følgende komponenter:
- Overordnet introduksjon til semesteroppgaven.
- Studentbedrift Rapport/ Intraprenørskap Programrapport (egen vurdering for emne 4).
- Refleksjonsdokument: Synliggjøre at studenten kan å trekke linjer mellom teoretisk kunnskap og praktisk, erfaringsbasert læring, samt reflektere over dette i en diskusjon. Diskusjonen skal inkludere vesentlige og naturlig tilknyttede temaer fra studiets temaer.
Omfang: Totalt Maks 6000 ord (Rapport: 3000 ord / Refleksjon 3000 ord)
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 160 Time(r) |
Veiledning | 120 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 150 Time(r) |
A)
Arbeidskravet vurderes til bestått / ikke bestått.
B)
Muntlig tilbakemelding fra lærer. Hvert case bedømmes til bestått/ikke bestått basert på følgende kriterier:
- Relevans og sammenheng mellom utfordring og løsning.
- Reflektert og kompetent anvendelse av pensum.
- Originalitet.
- Fremstilling og presentasjon av løsning, herunder:
- Språk
- Oppsett
- Begrunnelse
Faglærer står for den skjønnsmessige vurderingen. Det er til enhver tid læringsutbyttebeskrivelsene som skal være ledende for vurderingen.
Arbeidskravet som sådan vurderes til bestått/ikke bestått. For å få kravet bestått må minst fem av åtte (5/8) case være vurdert til bestått i henhold til gjeldende kriterier.
C)
Studentene får skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Semesteroppgaven bedømmes til bestått/ikke bestått basert på følgende kriterier:
- Relevans og sammenheng mellom utfordring og løsning.
- Reflektert og kompetent anvendelse av pensum.
- Originalitet.
- Fremstilling og presentasjon av løsning, herunder:
- Språk
- Oppsett
- Begrunnelse
Faglærer står for den skjønnsmessige vurderingen. Det er til enhver tid læringsutbyttebeskrivelsene som skal være ledende for vurderingen.