10TB61A Bærekraft – T
10TB61A Bærekraft – T
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramFremtidsbygg – sirkulærøkonomi, teknologi og entreprenørskap
- StudiestedKuben
- Studiepoeng15
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet.
Studenten:
- har kunnskap om hvordan bærekraft har utviklet seg som sentralt begrep siden 1970
- har kunnskap om hva sirkulære kretsløp er, og hvordan en livsløpsanalyse fungerer i BAE næringen
- har kunnskap om bærekraftsutfordringer i hver fase av verdikjeden, herunder: prosjektering og design, produksjon og distribusjon, materialevalg, bruk og vedlikehold gjenvinning, gjenbruk og ombruk
- harkunnskap om relevante sertifiseringsordninger, lov- og rammeverk
- harkunnskap om noen sentrale digitaliseringsprosesser som foregår i dag, som for eksempel digital tvilling
- har kunnskap om hvorfor og når det lønner seg å ombruke og gjenbruke
Studenten:
- kan finne frem til og innhente kvalitetssikret data, informasjon og kunnskap
- kan benytte datablad, sertifiseringsmerker og lignende for å velge materialer og prosesser
- kan gjenkjenne grønnvasking, og identifisere tiltak med reell effekt
- kan bruke livsløpsanalyse til å se på helheten i en byggeprosess
Studenten:
- har forståelse for BAE næringens muligheter og utfordringer i et bærekraftsperspektiv
- evner å se flere variabler under ett og bidra til å skape høyest reell samlet effekt
Historisk perspektiv og begrepsapparat
- Utvikling fra 1970 og til i dag
- Bærekraft
- Sirkulæritet - sirkulært kretsløp
- LCA (Life Cycle Analysis) - Livsløpsanalyse
- Grønt - grønnvasking
- Digitalisering
Prosjektering og design
- Digitalisering
- Klima og miljøforhold
- Hvor bør man bygge?
- Funksjons og formkrav
- Hva bør man bygge?
- Krav, hensyn og langsiktighet
- Hvordan bør man bygge?
- Design for:
- Vedlikehold
- Ombruk
- Gjenbruk
- Gjenvinning
- Sertifiseringsordninger:
- BREEAM
- Svanemerket
Produksjon og distribusjon
- Hvordan produseres alt som går inn i prosessen?
- Hvordan, og fra hvor, kommer det til byggeplassen?
Materialvalg
- Klima og miljøforhold
- Sammenheng og kontrast
- Livsløpsanalyse
- Gjenvinnbarhet
Bruk og vedlikehold
- Smarte løsninger
- Effekten av vedlikehold
- Business Caset for kvalitet og holdbarhet
- Built to last
- Bytting av deler
Gjenvinning, gjenbruk og ombruk
- Ombruk versus riving
- Sikre effektiv gjenvinning
- Blanding av materialer
- Plast og mikroplast
Dette emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveløsning med veiledning og selvstudium.
Forelesningene skal introdusere substansen som behandles i temaene, samt gå gjennom sentrale momenter. Forelesningene skal sikre at hver student har et tilfredsstillende kunnskapsgrunnlag.
Oppgaveløsning med veiledning er perioden der studentene får anledning til å teste kunnskapen de har ervervet, og individuell støtte og hjelp der det trengs.
Selvstudium er perioden der studenten enten kan repetere kunnskap, tette hull, eller dypdykke innenfor spesielt interessante områder. Her er det mulighet til, og oppfordring om, å gå ut over pensum.
Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere, og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
A)
Aktiv deltagelse under forelesning og oppgaveløsningstimene.
Rammer:
- Obligatorisk deltakelse.
- Muntlig tilbakemelding fra lærer. Arbeidskravet vurderes til bestått/ikke bestått.
B)
Gruppepresentasjoner på slutten av hvert tema. Målet er å synliggjøre kunnskap om, og forståelse for, bærekraftsdrevet innovasjon som faktor for både muligheter og begrensninger i egen bransje.
Rammer:
Muntlig presentasjon (maks 5 minutter) med vekt på temaets hovedtemaer.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 160 Time(r) |
Veiledning | 120 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 150 |
Muntlig tilbakemelding fra lærer. Hvert case bedømmes til bestått/ikke bestått basert på følgende kriterier:
- Relevans og sammenheng mellom utfordring og løsning
- Reflektert og kompetent anvendelse av pensum
- Originalitet
- Fremstilling og presentasjon av løsning, herunder:
- Språk
- Oppsett
- Begrunnelse
Faglærer står for den skjønnsmessige vurderingen. Det er til enhver tid læringsutbyttebeskrivelsene som skal være ledende for vurderingen.
Arbeidskravet som sådan vurderes til bestått/ikke bestått. For å få kravet bestått må minst fire av seks (4/6) case være vurdert til bestått i henhold til gjeldende kriterier.