10TB54A Grunnleggende digitale ferdigheter
10TB54A Grunnleggende digitale ferdigheter
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for anleggsbransjen
- StudiestedKuben
- Studiepoeng2,5
- Start2023 Høst
Studenten:
- har innsikt om ulike digitale kommunikasjons- verktøy/apper som finnes til ulike formål for en fagarbeider,
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen digitalisering av fagarbeiderollen sett i lys av anleggsnæringens og samfunnets verdiskapingsperspektiv,
- har innsikt i ulike faser og MMI (modell modenhets indeks) som omfatter prosjekttilpasninger i anleggsprosjektene,
- har kunnskap om og kjennskap til betydningen av prosjekthotell og muligheter for tilgjengeliggjøring av dokumentasjon i bygge- og anleggsprosjekter,
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter.
Studenten:
- kan anvende ulike generelle digitale kommunikasjons- og ikt-verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og planlegging for anleggsnæringen,
- kan finne informasjon og fagstoff i form av digitale biblioteker som er relevant for ulike yrkesfaglige problemstillinger han/hun møter på under en spesifikk arbeidsoperasjon,
- kananvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt,
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen det digitale området og justere denne under veiledning.
Studenten:
- har grunnleggende digital kompetanse etter fagarbeiders behov for å kunne dokument sitt daglige arbeid,
- har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan hente frem og levere prosjektspesifikk dokumentasjon fra ulike ikt løsninger,
- kan utvikle arbeidsmetoder som er relevante for yrkesutøvelsen,
- kan fortsette å utvikle sin egen kompetanse, samt ferdigheter innenfor grunnleggende bruk av digitale verktøy.
Grunnleggende digitale ferdigheter er nødvendig for å forstå hvordan digitale verktøy påvirker fagarbeiderens arbeidsoppgaver sett i lys av byggenærings mål om en fullstendig digital byggenæring i 2025. Bruken av smarttelefoner, nettbrett og kjente kommunikasjonsplattformer er viktig for fagarbeiders funksjon for å kunne stå i jobben etter de krav som stilles. Det er derfor viktig og nødvendig å forstå sammenhengen mellom fagarbeiders rolle og de mål som er satt for næringen.
- Introduksjon og oppstart
- Velkommen
- Registering
- Skolens plattformer og systemer
- Digitale mål og visjoner for anleggsnæringen (BAE)
- Fagarbeiderens rolle
- Digitale verktøyer og apper/tjenester for anleggsplass?
- Hva finnes og til hvilke formål?
- Digital kommunikasjon, tekst- og tallbehandlingsverktøy
- Kommunikasjonsmetoder og prosesser
- Eks. Microsoft Office produktene – Word, Excel, PowerPoint, OneNote
- Effektiv bruk av e-post, kalender, møter og kontakter. Eks. Outlook
- Møter via mobile møterom. Eks. Skype/Teams
- Fjernhjelpsopplæring
- Skjermdump, Eks. Utklippsverktøy / SnagIt
- Faser og modenhetsgrad på prosjekter – MMI for digitale modeller
- Bruk av web-hotell
- Leveranseportal – It’s Learning
- Eks. Interaxo, Byggeweb, BIMcontact, BIMsync
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Forelesning
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Problembasert læring
Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
- 1-2 obligatoriske arbeidskrav
- Faglig oppgave
- Logg
- Egentest i tema
Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjons i egen læringsprosess
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 25 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 22 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |