10TB54A Grunnleggende digitale ferdigheter

10TB54A Grunnleggende digitale ferdigheter

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for anleggsbransjen
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har innsikt om ulike digitale kommunikasjons- verktøy/apper som finnes til ulike formål for en fagarbeider,
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen digitalisering av fagarbeiderollen sett i lys av anleggsnæringens og samfunnets verdiskapingsperspektiv,
  • har innsikt i ulike faser og MMI (modell modenhets indeks) som omfatter prosjekttilpasninger i anleggsprosjektene,
  • har kunnskap om og kjennskap til betydningen av prosjekthotell og muligheter for tilgjengeliggjøring av dokumentasjon i bygge- og anleggsprosjekter,
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter.
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike generelle digitale kommunikasjons- og ikt-verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og planlegging for anleggsnæringen,
  • kan finne informasjon og fagstoff i form av digitale biblioteker som er relevant for ulike yrkesfaglige problemstillinger han/hun møter på under en spesifikk arbeidsoperasjon,
  • kananvende mailsystemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt,
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen det digitale området og justere denne under veiledning.
Generell kompetanse

Studenten:

  • har grunnleggende digital kompetanse etter fagarbeiders behov for å kunne dokument sitt daglige arbeid,
  • har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan hente frem og levere prosjektspesifikk dokumentasjon fra ulike ikt løsninger,
  • kan utvikle arbeidsmetoder som er relevante for yrkesutøvelsen,
  • kan fortsette å utvikle sin egen kompetanse, samt ferdigheter innenfor grunnleggende bruk av digitale verktøy.
Emnets tema

Grunnleggende digitale ferdigheter er nødvendig for å forstå hvordan digitale verktøy påvirker fagarbeiderens arbeidsoppgaver sett i lys av byggenærings mål om en fullstendig digital byggenæring i 2025. Bruken av smarttelefoner, nettbrett og kjente kommunikasjonsplattformer er viktig for fagarbeiders funksjon for å kunne stå i jobben etter de krav som stilles. Det er derfor viktig og nødvendig å forstå sammenhengen mellom fagarbeiders rolle og de mål som er satt for næringen.

  • Introduksjon og oppstart
    • Velkommen
    • Registering
    • Skolens plattformer og systemer
  • Digitale mål og visjoner for anleggsnæringen (BAE)
    • Fagarbeiderens rolle
  • Digitale verktøyer og apper/tjenester for anleggsplass?
    • Hva finnes og til hvilke formål?
  • Digital kommunikasjon, tekst- og tallbehandlingsverktøy
    • Kommunikasjonsmetoder og prosesser
    • Eks. Microsoft Office produktene – Word, Excel, PowerPoint, OneNote
    • Effektiv bruk av e-post, kalender, møter og kontakter. Eks. Outlook
    • Møter via mobile møterom. Eks. Skype/Teams
    • Fjernhjelpsopplæring
    • Skjermdump, Eks. Utklippsverktøy / SnagIt
  • Faser og modenhetsgrad på prosjekter – MMI for digitale modeller
  • Bruk av web-hotell
    • Leveranseportal – It’s Learning
    • Eks. Interaxo, Byggeweb, BIMcontact, BIMsync
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring

Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Arbeidskrav
  1. 1-2 obligatoriske arbeidskrav
    1. Faglig oppgave
    2. Logg
    3. Egentest i tema

Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjons i egen læringsprosess

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
25 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
22 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Mappevurdering av obligatoriske arbeidskrav

Vurdering: Bestått/Ikke bestått