Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

10KA50L E12 - Funksjon og design (Prosjektperiode 4)

10KA50L E12 - Funksjon og design (Prosjektperiode 4)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har kunnskap om hva design betyr for opplevelsen av en produksjon

  • har kunnskap om hvordan funksjon påvirker sikkerheten for alle medvirkende og effektiviteten i det tekniske arbeidet 

  • har kunnskap om hvordan kabler bør behandles og trekkes, samt feilsøkningsmetodikk og måter å utbedre vanlige feil

  • har innsikt i hvilket arbeid som er «skjult» og hvilket som er «synlig» 

  • har kunnskap om de mest grunnleggende estetiske og designfaglige prinsippene 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan utføre arbeid som sikrer ivaretagelse av de tre funksjonelle grunnpilarene; sikkerhet, brukervennlighet og utseende. 

  • kan anvende tankegangen rundt funksjon og design ved gjennomføring av scenetekniske produksjoner 

  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer for å tilfredsstille krav til både funksjon og design

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har en forståelse av publikums opplevelse av en produksjon, og hvordan design påvirker dette. 

  • Har forståelse av hvordan funksjon påvirker sikkerheten for alle medvirkende og effektiviteten i det tekniske arbeidet  

  • har forståelse for sikkerhet, brukervennlighet og utseende i en sceneteknisk produksjon, samt sammenhengen mellom disse, og at de ofte er gjensidig forsterkende

Emnets tema

Funksjon og design har tre hovedpilarer. De er sikkerhet, brukervennlighet og utseende. Disse skal prioriteres i nevnte rekkefølge. Dette emnet skal lære studenten måter å arbeide på som ivaretar, og styrker det interne forholdet mellom alle tre.  

  • Sikkerhet 

  • Brukervennlighet 

  • Visuelt utrykk 

Temaene inneholder blant annet følgende konkrete punkter og problemstillinger: 

  • Kabelhygiene 

  • Kabeletikette 

  • Scenedesign 

  • Ryddighet 

  • Feilsøking  

  • Opphengsmetoder 

  • Skjule utstyr 

Arbeidskrav

Det gis et arbeidskrav i emnet. Arbeidskravet er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
76 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
30 Time(r)
Vurdering

Faglig oppgave - godkjent/ikke godkjent 

Refleksjonsnotat – godkjent ved innlevering