10KA50L E12 - Funksjon og design (Prosjektperiode 4)

10KA50L E12 - Funksjon og design (Prosjektperiode 4)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har kunnskap om hva design betyr for opplevelsen av en produksjon

  • har kunnskap om hvordan funksjon påvirker sikkerheten for alle medvirkende og effektiviteten i det tekniske arbeidet 

  • har kunnskap om hvordan kabler bør behandles og trekkes, samt feilsøkningsmetodikk og måter å utbedre vanlige feil

  • har innsikt i hvilket arbeid som er «skjult» og hvilket som er «synlig» 

  • har kunnskap om de mest grunnleggende estetiske og designfaglige prinsippene 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan utføre arbeid som sikrer ivaretagelse av de tre funksjonelle grunnpilarene; sikkerhet, brukervennlighet og utseende. 

  • kan anvende tankegangen rundt funksjon og design ved gjennomføring av scenetekniske produksjoner 

  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer for å tilfredsstille krav til både funksjon og design

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har en forståelse av publikums opplevelse av en produksjon, og hvordan design påvirker dette. 

  • Har forståelse av hvordan funksjon påvirker sikkerheten for alle medvirkende og effektiviteten i det tekniske arbeidet  

  • har forståelse for sikkerhet, brukervennlighet og utseende i en sceneteknisk produksjon, samt sammenhengen mellom disse, og at de ofte er gjensidig forsterkende

  • har forståelse for grunnleggende historie rundt scenen og dens betydning for mennesket 

Emnets tema

Funksjon og design har tre hovedpilarer. De er sikkerhet, brukervennlighet og utseende. Disse skal prioriteres i nevnte rekkefølge. Dette emnet skal lære studenten måter å arbeide på som ivaretar, og styrker det interne forholdet mellom alle tre.  

  • Sikkerhet 

  • Brukervennlighet 

  • Visuelt utrykk 

Temaene inneholder blant annet følgende konkrete punkter og problemstillinger: 

  • Kabelhygiene 

  • Kabeletikette 

  • Scenedesign 

  • Ryddighet 

  • Feilsøking  

  • Opphengsmetoder 

  • Skjule utstyr 

Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert en faglig oppgave og ett refleksjonsnotat knyttet til oppgaven. Arbeidskravet er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. For å få oppgaven og refleksjonsnotatet godkjent, må arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold. 

 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
80 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
15 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:

  • Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.
  • Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i.

 Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd.