10KA50L E12 - Funksjon og design (Prosjektperiode 4)
10KA50L E12 - Funksjon og design (Prosjektperiode 4)
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeScenetekniske fag
- StudieprogramSceneteknisk produksjon
- StudiestedKuben
- Studiepoeng5
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
-
har kunnskap om hva design betyr for opplevelsen av en produksjon
-
har kunnskap om hvordan funksjon påvirker sikkerheten for alle medvirkende og effektiviteten i det tekniske arbeidet
-
har kunnskap om hvordan kabler bør behandles og trekkes, samt feilsøkningsmetodikk og måter å utbedre vanlige feil
-
har innsikt i hvilket arbeid som er «skjult» og hvilket som er «synlig»
-
har kunnskap om de mest grunnleggende estetiske og designfaglige prinsippene
Studenten:
-
kan utføre arbeid som sikrer ivaretagelse av de tre funksjonelle grunnpilarene; sikkerhet, brukervennlighet og utseende.
-
kan anvende tankegangen rundt funksjon og design ved gjennomføring av scenetekniske produksjoner
-
kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer for å tilfredsstille krav til både funksjon og design
Studenten:
-
har en forståelse av publikums opplevelse av en produksjon, og hvordan design påvirker dette.
-
Har forståelse av hvordan funksjon påvirker sikkerheten for alle medvirkende og effektiviteten i det tekniske arbeidet
-
har forståelse for sikkerhet, brukervennlighet og utseende i en sceneteknisk produksjon, samt sammenhengen mellom disse, og at de ofte er gjensidig forsterkende
Funksjon og design har tre hovedpilarer. De er sikkerhet, brukervennlighet og utseende. Disse skal prioriteres i nevnte rekkefølge. Dette emnet skal lære studenten måter å arbeide på som ivaretar, og styrker det interne forholdet mellom alle tre.
-
Sikkerhet
-
Brukervennlighet
-
Visuelt utrykk
Temaene inneholder blant annet følgende konkrete punkter og problemstillinger:
-
Kabelhygiene
-
Kabeletikette
-
Scenedesign
-
Ryddighet
-
Feilsøking
-
Opphengsmetoder
-
Skjule utstyr
Arbeidskravene i emnet er å ha levert en faglig oppgave og ett refleksjonsnotat knyttet til oppgaven. Arbeidskravet er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. For å få oppgaven og refleksjonsnotatet godkjent, må arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 76 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 30 Time(r) |
For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:
- Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.
Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd.