10KA50F E6 - Samarbeid, teamarbeid og relasjonsbygging (Prosjektperiode 2)

10KA50F E6 - Samarbeid, teamarbeid og relasjonsbygging (Prosjektperiode 2)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Scenetekniske fag
    • Studieprogram
      Sceneteknisk produksjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten: 

  • har kunnskaper om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor sceneteknisk produksjon 

  • kan oppdatere sin yrkeskunnskap innenfor sceneteknisk produksjon 

  • har kunnskap om hva som gir godet samarbeid i mindre arbeidsgrupper 

  • har kunnskap om kommunikasjon i et flerkulturelt perspektiv 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan sette sammen gode team, bidra aktivt i et teamarbeid, og sikre at teamene fungerer etter hensikten 

  • kan bygge gode relasjoner til et stort mangfold av mennesketyper og profesjoner 

  • kan anvende faglig kunnskap for å styrke samarbeid og relasjonerkan kartlegge en situasjon og fremme god kommunikasjon i samarbeidet på arbeidsplassen kan utøve praktisk lederskap i en sceneproduksjon 

  • kan yte service og være en god lagspiller 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • kan finne løsninger og ta raske beslutninger for et best mulig produksjonsresultat 

  • har god forståelse av sammenhengen mellom en produksjons kvalitet og at alle involverte opplever et godt arbeidsmiljø med respekt for den enkeltes profesjonalitet 

  • forstår verdien av å skape tillit og trygghet for prosess og resultatoppnåelse 

  • har utviklet en etisk grunnholdning til oppgaver knyttet til sceneteknisk produksjon 

  • kan utføre arbeidsoppgavene på en måte som ivaretar medarbeidere, kunder og leverandørers behov 

Emnets tema

Operativt medarbeiderskap 

a) Produksjon og arbeidskultur 

b) Partssamarbeid 

c) Hva er godt samarbeid i mindre arbeidsgrupper 

Kommunikasjon på arbeidsplassen 

d) Språkforståelse – kommunikasjon i et flerkulturelt perspektiv 

e) Kulturforståelse og sosialisering 

f) Medarbeiderskap 

Relasjonsledelse 

g) Bakgrunn for begrepet 

h) Hvorfor er relasjonsledelse viktig i denne bransjen? 

i) Relasjonsledelse som holdning til ledelse og samarbeid 

Team og teamledelse 

j) Hva er team? 

k) Ulike roller i et team 

l) Vellykkede team 

m) Muligheter og utfordringer 

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Målet med denne prosjektperioden er å sikre god medarbeiderkompetanse, og dermed styrke studentens evne til å fungere godt på arbeidsplass.  

Arbeidskrav

Arbeidskravene i emnet er å ha levert prosjektoppgaven for prosjektperioden (prosjektoppgave 2) og ett refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven. Arbeidskravene er utformet slik at studenten skal kunne vise kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

For å få prosjektoppgaven og refleksjonsnotatet godkjent må disse arbeidskravene være levert til avtalt frist og oppfylle formelle krav til innhold. 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
80 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
15 Time(r)
Vurdering

For å få vurdering med karakter må følgende være oppfylt:

  • Arbeidskravene er godkjent, se beskrivelse og kriterier under arbeidskrav.
  • Studenten har minst 75 % oppmøte på obligatoriske samlinger som emnets innhold inngår i.

 Karakteren i emnet er bestått eller ikke bestått. Grunnlaget for vurderingen med karakter i emnet er innholdet i arbeidskravene. Vurderingen viser om læringsutbyttet for emnet er oppnådd.