10HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon

10HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emne 1:

Kunnskaper

Studenten:

• har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy
• har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
• har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
• har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
• har bransjekunnskap og kjennskap til de grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
• forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
• har kunnskap om generell studieteknikk og innovasjons- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten:

• kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
• kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
• kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
• kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten:

• har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, samt hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
• har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
• kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, og med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
• kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
• kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester basert på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen

Emnets tema

Grunnelementer i helse-, sosial- og oppvekstfagarbeidet: Delemner: 

Delemne 1 - Arbeidsformer og metoder i studiet

1a. Arbeidsformer og metoder
•    Studieteknikk
•    Fagskriving
•    Innovasjons- og utviklingsarbeid

1b. Etikk
• Etiske teorier og prinsipp
• Etiske dilemma
• Etikk og teknologi
• Helhetlig menneskesyn

1c. Kommunikasjon og samhandling
• Brukerperspektivet
• Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
• Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
• Gruppeprosess og konflikthåndtering

1d. Lover og forskrifter
• Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker

1e. Sosiologi og psykologi
• Utviklingspsykologi
• Sosiale roller
• Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

Arbeidskrav

Gruppeoppgave:

Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig gruppeoppgave på 2000 ord (+/- 10 %).  Muntlig framføring i klassen av gruppa. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

Refleksjonsnotat 

Skriftlig individuelt notat til gruppeoppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

 Individuell oppgave

Tema: Etikk. Individuell skriftlig oppgave på 2000 ord (+/- 10 %).  For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

Refleksjonsnotat 

Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

Simulering

Delta i en simuleringsøvelse knyttet til emnet. Godkjent ved gjennomføring.

Fagsamtale

Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene.  For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
133 Time(r)
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
134 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.

Vurderingen av de skriftlige oppgavene, muntlig framføring og fagsamtalen er grunnlaget for karakteren i emnet. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.