10HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon
10HH95A Etikk, samhandling og kommunikasjon
- Emnebeskrivelse- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2023 Høst
 
- Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Læringsutbytte for emne 1:
Studenten har etter fullført emne 1:
•   kunnskaper om yrkesetikk
•   kunnskaper om kommunikasjon om samhandling med brukere, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
•   kunnskap om veiledningsteori
•   kunnskap om konflikter og konflikttyper
•   kunnskap om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygging og funksjon og forstå betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
•   kunnskap om andre yrkesgrupper
•   kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer helse-, sosial- og oppvekstsektoren
•   kunnskaper om generell studieteknikk og prosjekt- og utviklingsarbeid
Studenten:
•    kan ta utgangspunkt i brukernes behov, planlegge og organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
•    kanbidra til at den som trenger hjelp og praktisk bistand fra helse-, sosial- og oppvekstsektoren får et egnet tilbud
•    har ferdigheter i yrkesetikk gjennom kritisk og etisk refleksjon
•    har ferdigheter i kommunikasjon slik at de samhandler med brukere, pårørende og samarbeidspartnere på en trygg og tillitsvekkende måte
•    kan ta imot veiledning
•    kan bruke kunnskaper i psykologi og sosiologi for å få større bevissthet om egen fungering for bedre å mestre samhandling med brukere og kollegaer
•    har ferdigheter i konflikthåndtering
•    kan anvende sentrale lover og forskrifter som regulerer helse, sosial og oppvekstsektoren
•    har ferdigheter i IKT
Studenten:
•    har evne til å reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige og etiske perspektiver samt kunne se sin egen yrkesrolle i et kritisk lys
•    forstår betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
•    har kjennskap til og kunne benytte seg av” frivillig arbeid” og” likemannsarbeid” som en ressurs for brukernes aktive omsorg
•    kannytte og forstå omfang av aktuelt lovverk og retningslinjer for helse, sosial og oppvekstsektoren
Grunnelementer i helse-, sosial- og oppvekstfagarbeidet: Delemner:
Delemne 1 - Arbeidsformer og metoder i studiet
•    Studieteknikk
•    Prosjekt- og utviklingsarbeid
•    Teori- og erfaringsbasert kunnskapsbygging
•    Refleksjon og refleksjonsmodeller
•    Aktiv læring
•    Informasjonsteknologi
•    Bruk av Lync/Skype
Delemne 2 - Helse-, sosial- og oppvekstfagene i samfunn
•    Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
•    Teorier og begreper innen helse-, sosial- og oppvekstfagene
•    Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse-, sosial- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og gjensidig påvirker praktisk handling
Delemne 3 - Etikk:
•    Verdier og verdioppfatninger, livssyn
•    Menneskesyn og menneskeforståelse
•    Yrkesetikk
•    Etikk og moral, etiske dilemmaer
•    Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
•    Menneskerettighetene
•    Samtykke, makt, tvang og kontroll
•    Taushetspliktens etiske sider
•    Brukermedvirkning
•    Samfunnsmessige perspektiver og utfordringer i helse-, sosial- og oppvekstsektoren sett i forhold til gjeldende verdier og normer
Delemne 4 - Kommunikasjon og samhandling:
•    Kommunikasjonsteori
•    Relasjonskompetanse
•    Tverrkulturell kommunikasjon og samhandling
•    Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
•    Kommunikasjon i et hjelperperspektiv
•    Konflikthåndtering
•    Veiledningsteori og veiledning
Delemne 5 - Stats- og kommunalkunnskap, helse-, sosial- og oppvekstpolitikk:
•    Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse-, sosial- og oppvekstpolitiske prioriteringer
•    Lovverket som regulerer helse-, sosial- og oppvekstsektorens virkefelt
•    Levekår og folkehelse
•    Helse-, sosial- og oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
•    Offentlig og privat ansvar og omsorg
•    Profesjonalisering i helse-, sosial- og oppvekstsektoren
•    Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
•    Økonomi og finansiering
Delemne 6 - Sosiologi og psykologi:
•    Familien som sosial og kulturell institusjon
•    Helse, sosial ulikhet og kulturelt mangfold
•    Utviklingsteorier – livsløpet
•    Emosjoner, behov og motivasjon
•    Roller, makt – avmakt
•    Kriser og forsvarsmekanismer
•    Gruppepsykologi og nettverksteori
•    Lærerstyrt undervisning og forelesninger
•    Selvstudium og individuelle oppgaver
•    Relevant informasjonsinnhenting på internett
•    Organisert arbeid i grupper
•    Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
•    Presentasjoner for medstudenter og lærer
•    Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
•    Problembasert læring
•    Individuelt refleksjonsnotat
•    Gruppe loggskjema
1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering. 
Refleksjonsnotat.
2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.
Refleksjonsnotat.
Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.
| Lærerstyrt aktivitet/ undervisning | Veiledning | Selvstudium | praksis | SUM timer | 
| 126 | 36 | 144 | 
 | 306 | 
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
| Lærerstyrt undervisning | 126 Time(r) | 
| Veiledning | 36 Time(r) | 
| Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 144 Time(r) | 
1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått.  For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått.