10HH91A Generell del
10HH91A Generell del
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Demens og alderspsykiatri
Læringsutbytte for emnet
Studenten:
- kan anvende et felles kunnskapsgrunnlag, referanseramme, verdier og lovverk for helse- og oppvekstfagene.
Studenten:
- kan kommunisere profesjonelt med brukere, pårørende, foresatte, medarbeidere og andre aktuelle yrkesgrupper
- kan ta medansvar for tilbakemelding til faglig og politisk myndighet om hjelpebehov og virkning av tiltak
- kan se hvordan teori henger sammen med og påvirker praktisk handling
Studenten:
- kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer, reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- Arbeidsformer og metoder i studiet
• Kunnskapsgrunnlag
• Studieteknikk og kildekritikk
• Refleksjon
• Grunnleggende IKT
• Samhandling i grupper
- Helse- og sosialfagene i samfunnet
• Helse- og sosialfagenes utvikling
• Struktur og oppbygging i helsevesenet
- Kommunikasjon og samhandling
• Kommunikasjonsteori
• Relasjonskompetanse
• Veiledning
• Konflikthåndtering
• Tverrkulturell samhandling
- Etikk
• Menneskesyn
• Yrkesetikk
• Brukermedvirkning og verdighet
• Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
• Roller, makt og avmakt
• Tvang og kontroll
- Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
• Folkehelse
• Hverdagsmestring
• Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
• Velferdsteknologi
- Sosiologi og psykologi
• Utviklingsteorier
• Hjernens utvikling
• Emosjoner, behov og motivasjon
• Kriser og forsvarsmekanismer
· Dialogforelesninger
· Workshop
· Selvstudium
· Basisgrupper
· Gruppearbeid
· Arbeidskrav
Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig gruppeoppgave på 2000 ord (+/- 10 %). Muntlig framføring i klassen av gruppa. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.
Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til gruppeoppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Individuell oppgave
Tema: Etikk. Individuell skriftlig oppgave på 2000 ord (+/- 10 %). For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.
Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Simulering
Delta i en simuleringsøvelse knyttet til emnet. Godkjent ved gjennomføring.
Fagsamtale
Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 200 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 88 Time(r) |
For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.
Vurderingen av de skriftlige oppgavene, muntlig framføring og fagsamtalen er grunnlaget for karakteren i emnet. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.