10HH91A Generell del

10HH91A Generell del

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Demens og alderspsykiatri
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet

Kunnskaper

Studenten:

  • kan anvende et felles kunnskapsgrunnlag, referanseramme, verdier og lovverk for helse- og oppvekstfagene.
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere profesjonelt med brukere, pårørende, foresatte, medarbeidere og andre aktuelle yrkesgrupper
  • kan ta medansvar for tilbakemelding til faglig og politisk myndighet om hjelpebehov og virkning av tiltak
  • kan se hvordan teori henger sammen med og påvirker praktisk handling
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer, reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
Emnets tema
  1. Arbeidsformer og metoder i studiet

• Kunnskapsgrunnlag

• Studieteknikk og kildekritikk

• Refleksjon

• Grunnleggende IKT

• Samhandling i grupper

  1. Helse- og sosialfagene i samfunnet

• Helse- og sosialfagenes utvikling

• Struktur og oppbygging i helsevesenet

  1. Kommunikasjon og samhandling

• Kommunikasjonsteori

• Relasjonskompetanse

• Veiledning

• Konflikthåndtering

• Tverrkulturell samhandling

  1. Etikk

• Menneskesyn

• Yrkesetikk

• Brukermedvirkning og verdighet

• Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller

• Roller, makt og avmakt

• Tvang og kontroll

  1. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

• Folkehelse

• Hverdagsmestring

• Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren

• Velferdsteknologi

  1. Sosiologi og psykologi

• Utviklingsteorier

• Hjernens utvikling

• Emosjoner, behov og motivasjon

• Kriser og forsvarsmekanismer

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

· Dialogforelesninger

· Workshop

· Selvstudium

· Basisgrupper

· Gruppearbeid

· Arbeidskrav

Arbeidskrav

Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig gruppeoppgave på 2000 ord (+/- 10 %).  Muntlig framføring i klassen av gruppa. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

Refleksjonsnotat 

Skriftlig individuelt notat til gruppeoppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

 Individuell oppgave

 Tema: Etikk. Individuell skriftlig oppgave på 2000 ord (+/- 10 %).  For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

Refleksjonsnotat 

Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

Simulering

Delta i en simuleringsøvelse knyttet til emnet. Godkjent ved gjennomføring.

Fagsamtale

Individuell samtale med utgangspunkt i arbeidskravene.  For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
200 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
88 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.

Vurderingen av de skriftlige oppgavene, muntlig framføring og fagsamtalen er grunnlaget for karakteren i emnet. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.

Godkjent av
NOKUT 28.06.2013