10HH91A Generell del
10HH91A Generell del
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2024 Høst
- EmneansvarligEdutorium Admin
Læringsutbytte for emnet
Studenten:
- kan anvende et felles kunnskapsgrunnlag, referanseramme, verdier og lovverk for helse- og oppvekstfagene.
Studenten:
- kan kommunisere profesjonelt med brukere, pårørende, foresatte, medarbeidere og andre aktuelle yrkesgrupper
- kan ta medansvar for tilbakemelding til faglig og politisk myndighet om hjelpebehov og virkning av tiltak
- kan se hvordan teori henger sammen med og påvirker praktisk handling
Studenten:
- kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer, reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- Arbeidsformer og metoder i studiet
• Kunnskapsgrunnlag
• Studieteknikk og kildekritikk
• Refleksjon
• Grunnleggende IKT
• Samhandling i grupper
- Helse- og sosialfagene i samfunnet
• Helse- og sosialfagenes utvikling
• Struktur og oppbygging i helsevesenet
- Kommunikasjon og samhandling
• Kommunikasjonsteori
• Relasjonskompetanse
• Veiledning
• Konflikthåndtering
• Tverrkulturell samhandling
- Etikk
• Menneskesyn
• Yrkesetikk
• Brukermedvirkning og verdighet
• Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
• Roller, makt og avmakt
• Tvang og kontroll
- Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
• Folkehelse
• Hverdagsmestring
• Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
• Velferdsteknologi
- Sosiologi og psykologi
• Utviklingsteorier
• Hjernens utvikling
• Emosjoner, behov og motivasjon
• Kriser og forsvarsmekanismer
· Dialogforelesninger
· Workshop
· Selvstudium
· Basisgrupper
· Gruppearbeid
· Arbeidskrav
1) Gruppeoppgave:
Tema: Kommunikasjon og samhandling. Skriftlig innlevering av gruppeoppgave. Antall ord: 2500 +/- 10 %. Fagsamtale gruppevis og individuelt etter innlevering.
Refleksjonsnotat.
2) Individuell oppgave:
Tema: Etikk, sosiologi og psykologi - Skriftlig individuell oppgave. Antall ord: 3000 +/- 10 %.
Refleksjonsnotat.
Eksamen:
Eksamen emne 1, er en sammenstilling av de to gjennomførte arbeidskravene, fulgt av en muntlig fagsamtale med faglærer og sensor.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 200 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 88 Time(r) |
1) Gruppeoppgave:
Vurderes med bestått/ikke bestått. Lærer gir skriftlig og muntlig tilbakemelding på oppgave og fagsamtale.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
2) Individuell oppgave:
Vurderes med gradert karakter A-F.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.
Eksamen:
Karakteren på emne 1, eksamen er A-E; F er ikke bestått. For å gå opp til eksamen i emne 1 må begge arbeidskrav være bestått.