10HH52C Utstyr og instrument
10HH52C Utstyr og instrument
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedKuben
- Studiepoeng20
- Start2024 Vår
Studenten:
- har kunnskap om mottak av urent medisinsk utstyr
- har generell kunnskap om rengjøring og teknisk desinfeksjon
- har kunnskap om krav som stilles til rengjøring og desinfeksjon av medisinsk utstyr og medisinteknisk utstyr
- har kunnskap om hvordan instrumenter og utstyr av ulike materialer og med ulike funksjoner skal behandles, rengjøres, desinfiseres, tørkes, kontrolleres og vedlikeholdes
- har forståelse for kvalitetskrav som stilles til medisinsk utstyr med hensyn til rengjøring og desinfeksjon
- har kjennskap til hovedgruppene av medisinsk utstyr og deres funksjon og bruksområde, inkl. anestesiutstyr, og deres funksjon og bruksområde
- har kunnskap om kontroll og vedlikehold av vaskedekontaminatorer til bruk for medisinsk utstyr
- har kunnskap om testing og vedlikehold av rengjøringsprosesser
- har kjennskap til validering av vaskedekontaminatorer
- har kunnskap om ultralyd, elektrisitet og sikkerhet i arbeidet med ulike verktøy
- har kunnskap om ulike type emballasje og metoder for emballering av flergangs medisinsk utstyr med hensyn til sterilisering
- har kunnskap om logistikk og sporbarhet av instrumenter og utstyr
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og reglementer som stiller krav til håndtering og reprosessering av medisinsk utstyr
- har kjennskap til internasjonale standarder som gjelder rengjøring og desinfeksjon, vedlikehold og emballering av medisinsk utstyr
Studenten:
- kan anvende kunnskap om forsvarlig mottak av urene instrumenter
- kan anvende kunnskap om ulike materialer som brukes i medisinsk utstyr
- kan anvende kunnskap om rengjøring, desinfeksjon, tørking, kontroll, vedlikehold og emballering av medisinsk utstyr i praksis og krav som stilles til det
- kanutføre testing og kontroll av vaskedekontaminatorer
- kan bistå i validering av vaskedekontaminatorer
- kan anvende og vedlikeholde verktøy, utstyr og maskiner som benyttes i rengjøring, desinfeksjon, tørking, kontroll og emballering av instrumenter og utstyr
- kan utføre sikkerhetstiltak i arbeidet med instrumenter, verktøy og kjemikalier
- kan anvende logistikk- og sporingssystem
- kan kartlegge behov og problemstillinger innen rengjøring, desinfeksjon, kontroll, vedlikehold, emballering og sporing av medisinsk utstyr, finne relevant informasjon og fagstoff, foreslå nødvendige tiltak og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
Studenten:
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid og har forståelse for verdien av teamarbeid og kunnskapsdeling for å ivareta pasientsikkerhet
- forstår betydningen av rengjøring og desinfeksjon og smittevern i et samfunnsperspektiv
- har forståelse for sikkerhetstiltak i sitt arbeid
1. Materiallære
- Materialer i kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- Misfarging, korrosjon og mekanisk skade av metaller
- Forebygging av skader på utstyr
2. Kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr til gjenbruk (reprosessering)
- Grunnleggende instrumentlære, inkludert funksjon, bruk og vedlikehold av medisinsk utstyr
- Krav til kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr med hensyn til reprosessering
- Mottak av instrumenter og utstyr til reprosessering
- Generell om rengjørings- og desinfeksjonsprosess og betydning av vannkvalitet
- Rengjørings- og desinfeksjonsmetoder for medisinsk og medisinskteknisk utstyr
- Bruk av ultrasonisk rengjøringsmetode
- Tørking av instrumenter og utstyr
- Kontroll og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og utstyr
- Kvalitetskontroll og vedlikehold og validering av verktøy og vaskemaskiner, samt bruk av vaskemidler og kjemikalier
- Emballering og pakkemetoder, inkludert materialvalg, forsegling og merking
- Rengjørings- og desinfeksjonsrutiner for instrumentcontainere, transportbakker og vogner
- Personlig beskyttelse ved rengjøring og desinfeksjon og krav til sikkerhet i arbeidet med instrumenter, verktøy og kjemikalier
- Rengjøring og desinfeksjon i et samfunnsperspektiv og relevante lovverk, forskrifter, standarder og kvalitetskrav
3. Logistikk og sporbarhet for instrumenter og utstyr
- Krav til produktinformasjon for medisinsk utstyr
- Logistikk-, produksjons- og sporingssystem for instrumenter og utstyr
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Presentasjoner
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt refleksjonsnotat
- Gruppe loggskjema
- Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
- Praksis med veiledning
Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.
Emne 3 – Arbeidskrav 1: Elektronisk test- Materiallære
Elektronisk test med åpne spørsmål og svar. Spørsmålene er relevante til målsetningene innen faget. Omfang 2 timer i klasserom. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.
Emne 3 – Arbeidskrav 2: Kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr til gjenbruk
Studentene utarbeider undervisningsopplegg fra gjennomgåtte tema i emne 3 for ca. 30 minutter og presentere det i klassen. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
Emne 3 – Arbeidskrav 3: Prosjekt- og utviklingsoppgave i forbindelse med praksis
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe. Studentene finner eget tema og problemstilling fra emne 3. Omfang 2000 ord (+/- 10 %). Det gis veiledning underveis av faglærer og praksisveileder. Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Studentene leverer utfylt loggskjema som inneholder logg om planlegging, oppgavefordeling, underveisvurdering og tiltak med hensyn til framdrift.
Emne 3 – Arbeidskrav 4: Utarbeidelse av skriftlig presentasjonsdokument for prosjektoppgave og muntlig presentasjon i klassen-ca. 30 min. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
Emne 3 – Arbeidskrav 5: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne
Elektronisk med 30 spørsmål som er relevante til målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene til hvert emne. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.
Emne 3 – Refleksjonsnotat
Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hvert refleksjonsnotat.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 20 Time(r) |
Veiledning | 48 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 231 Time(r) |
Emne 3 – Emnekarakter emne 2
Det foretas en sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne. Vurderingen beregnes fra arbeidskrav 1 og arbeidskrav 5, fordelt på 50% av hver. Det gis en skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.1studiepoeng= 1ECTS.