10HH52C Utstyr og instrument

10HH52C Utstyr og instrument

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Sterilforsyning i helsetjenesten
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      20
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om mottak av urent medisinsk utstyr
  • har generell kunnskap om rengjøring og teknisk desinfeksjon
  • har kunnskap om krav som stilles til rengjøring og desinfeksjon av medisinsk utstyr og medisinteknisk utstyr
  • har kunnskap om hvordan instrumenter og utstyr av ulike materialer og med ulike funksjoner skal behandles, rengjøres, desinfiseres, tørkes, kontrolleres og vedlikeholdes
  • har forståelse for kvalitetskrav som stilles til medisinsk utstyr med hensyn til rengjøring og desinfeksjon
  • har kjennskap til hovedgruppene av medisinsk utstyr og deres funksjon og bruksområde, inkl. anestesiutstyr, og deres funksjon og bruksområde
  • har kunnskap om kontroll og vedlikehold av vaskedekontaminatorer til bruk for medisinsk utstyr
  • har kunnskap om testing og vedlikehold av rengjøringsprosesser
  • har kjennskap til validering av vaskedekontaminatorer
  • har kunnskap om ultralyd, elektrisitet og sikkerhet i arbeidet med ulike verktøy
  • har kunnskap om ulike type emballasje og metoder for emballering av flergangs medisinsk utstyr med hensyn til sterilisering
  • har kunnskap om logistikk og sporbarhet av instrumenter og utstyr
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og reglementer som stiller krav til håndtering og reprosessering av medisinsk utstyr
  • har kjennskap til internasjonale standarder som gjelder rengjøring og desinfeksjon, vedlikehold og emballering av medisinsk utstyr
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om forsvarlig mottak av urene instrumenter
  • kan anvende kunnskap om ulike materialer som brukes i medisinsk utstyr
  • kan anvende kunnskap om rengjøring, desinfeksjon, tørking, kontroll, vedlikehold og emballering av medisinsk utstyr i praksis og krav som stilles til det
  • kanutføre testing og kontroll av vaskedekontaminatorer
  • kan bistå i validering av vaskedekontaminatorer
  • kan anvende og vedlikeholde verktøy, utstyr og maskiner som benyttes i rengjøring, desinfeksjon, tørking, kontroll og emballering av instrumenter og utstyr
  • kan utføre sikkerhetstiltak i arbeidet med instrumenter, verktøy og kjemikalier
  • kan anvende logistikk- og sporingssystem
  • kan kartlegge behov og problemstillinger innen rengjøring, desinfeksjon, kontroll, vedlikehold, emballering og sporing av medisinsk utstyr, finne relevant informasjon og fagstoff, foreslå nødvendige tiltak og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid og har forståelse for verdien av teamarbeid og kunnskapsdeling for å ivareta pasientsikkerhet
  • forstår betydningen av rengjøring og desinfeksjon og smittevern i et samfunnsperspektiv
  • har forståelse for sikkerhetstiltak i sitt arbeid
Emnets tema

1. Materiallære

  • Materialer i kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
  • Misfarging, korrosjon og mekanisk skade av metaller
  • Forebygging av skader på utstyr

 2. Kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr til gjenbruk (reprosessering)

  • Grunnleggende instrumentlære, inkludert funksjon, bruk og vedlikehold av medisinsk utstyr
  • Krav til kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr med hensyn til reprosessering
  • Mottak av instrumenter og utstyr til reprosessering
  • Generell om rengjørings- og desinfeksjonsprosess og betydning av vannkvalitet
  • Rengjørings- og desinfeksjonsmetoder for medisinsk og medisinskteknisk utstyr
  • Bruk av ultrasonisk rengjøringsmetode
  • Tørking av instrumenter og utstyr
  • Kontroll og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og utstyr
  • Kvalitetskontroll og vedlikehold og validering av verktøy og vaskemaskiner, samt bruk av vaskemidler og kjemikalier
  • Emballering og pakkemetoder, inkludert materialvalg, forsegling og merking
  • Rengjørings- og desinfeksjonsrutiner for instrumentcontainere, transportbakker og vogner
  • Personlig beskyttelse ved rengjøring og desinfeksjon og krav til sikkerhet i arbeidet med instrumenter, verktøy og kjemikalier
  • Rengjøring og desinfeksjon i et samfunnsperspektiv og relevante lovverk, forskrifter, standarder og kvalitetskrav

3. Logistikk og sporbarhet for instrumenter og utstyr

  • Krav til produktinformasjon for medisinsk utstyr
  • Logistikk-, produksjons- og sporingssystem for instrumenter og utstyr
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • Selvstudium og individuelle oppgaver
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Organisert arbeid i grupper
  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
  • Presentasjoner
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt refleksjonsnotat
  • Gruppe loggskjema
  • Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
  • Praksis med veiledning
Arbeidskrav

Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.

Arbeidskrav 1: Elektronisk test- Materiallære

Elektronisk test med åpne spørsmål og svar. Spørsmålene er relevante til målsetningene innen faget. Omfang 2 timer i klasserom.

Arbeidskrav 2: Kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr til gjenbruk

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe. Omfang 2000 ord (+/- 10 %).

Studentene leverer utfylt loggskjema som inneholder logg om planlegging, oppgavefordeling, underveisvurdering og tiltak med hensyn til framdrift.

Arbeidskrav 3: Prosjekt- og utviklingsoppgave i forbindelse med praksis

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe. Studentene finner eget tema og problemstilling fra emne 3. Omfang 2000 ord (+/- 10 %). Det gis veiledning underveis av faglærer og praksisveileder.

Studentene leverer utfylt loggskjema som inneholder logg om planlegging, oppgavefordeling, underveisvurdering og tiltak med hensyn til framdrift.

Arbeidskrav 4: Utarbeidelse av skriftlig presentasjonsdokument for gruppeoppgave og muntlig presentasjon i klassen-ca. 30 min.

Arbeidskrav 5: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne

Elektronisk med 30 spørsmål som er relevante til målsetningene i faget og de fastsatte læringsutbyttene til hvert emne. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar.Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.

Refleksjonsnotat

Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hver refleksjonsnotat.

Kommentar til fordeling av arbeidstimer

Dette emnet har 210 timer praksis

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
20 Time(r)
Veiledning
48 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
231 Time(r)
Vurdering

2 elektroniske tester

Vurdering gis med karakter A-F. Skriftlig tilbakemelding fra lærer.
1 gruppearbeidskrav Vurdering gis med karakter A-F.  Skriftlig tilbakemelding fra lærer.
1 prosjekt- og utviklingsoppgave Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Muntlig tilbakemelding fra faglærer.Studentene gir muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid.
1 refleksjonsnotat Vurdering gis med godkjent/ikke godkjent sammen med skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
1 Sammenlagt karakter for emne 3

Det foretas en helhets- og sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne og i sammenheng med alle gjennomførte aktiviteter og arbeidskrav. Det gis en skriftlig gradert emnekarakter fra A til F. Studiepoengene i bestått emne samsvarer med ECTS systemet (European Credit Transfer and Accumulation System). 1studiepoeng= 1ECTS.