10HH52A Generell del

10HH52A Generell del

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Sterilforsyning i helsetjenesten
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2023 Høst
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskaper om generell studieteknikk og arbeidsformer i studie
  • harkunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til sitt arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll
  • har kunnskap om relevant lovverk, menneskerettigheter, offentlige relevante dokumenter som regulerer fagfeltet
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
  • har grunnleggende digitale ferdigheter i forbindelse med skolearbeid
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med andre, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i sitt yrkesutøvelse
  • kan anvende kunnskap om kvalitetssikring, internkontroll og HMS til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • kan finne og henvise til aktuelle informasjon, fagstoff, lover og forskrifter som er relevant til sitt yrkesutøvelse
  • kan om egen fungering for bedre å mestre samhandling med medstudenter, kolleger, andre samarbeidspartnere og fagpersoner på tvers av avdelinger og etater i helsetjenesten
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan ta imot veiledning
  • har utviklet en god etisk grunnholdning og kan se sin yrkesrolle i et kritisk lys, reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige, etiske perspektiver og juridiske krav
  • forstår betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid med fokus på pasiententsikkerhet
  • kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
Emnets tema

1 - Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk og aktiv læring
  • Innføring i bruk av digitale verktøy som Word og Power Point
  • Innføring i bruk av skolens digitale plattform
  • Teori- og erfaringsbasert kunnskapsbygging

2 - Kommunikasjon og samhandling:

  • Kommunikasjonsteori
  • Profesjonell kommunikasjon og ferdigheter
  • Relasjonskompetanse
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering

3 - Etikk:

  • Menneskerettigheter
  • Etisk verdigrunnlag
  • Etiske teorier og prinsipper
  • Yrkesetikk
  • Etisk dilemma
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller

4 - Helsejuss, internkontroll og kvalitetsarbeid i helsesektoren

  • Relevante lover, forskrifter, standarder og andre styringsdokumenter som regulerer helse- og omsorgstjenesten
  • Lover og yrkesetiske retningslinjer
  • Faglig forsvarlighet i helsetjenesten
  • Taushetsplikt
  • Kvalitetsforbedring, internkontroll og HMS

6 - Sosiologi og psykologi:

  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Forsvarsmekanismer og kriseteorier
  • Holdninger, kulturell mangfold og relasjon i arbeid
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
  • Oppøving av evne til samarbeid
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Lærerstyrt undervisning og forelesninger
  • Selvstudium og individuelle oppgaver
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Organisert arbeid i grupper
  • Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
  • Presentasjoner for medstudenter og lærer
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Problembasert læring
  • Individuelt refleksjonsnotat
  • Gruppe loggskjema
Arbeidskrav

Arbeidskravene leveres i elektronisk arbeidsmappe. Studenten får tilbakemelding/kommentarer fra lærer. Ved fravær i forbindelse med muntlig framlegg, vil studenten måtte utføre framlegget på et senere tidspunkt, eller utarbeide et eget skriftlig arbeid.

Gjennomføring av gruppearbeid og individuelle oppgaver ut fra gitte temaer knyttet til emnets innhold. Gruppearbeid avsluttes med framlegg og individuell egenrefleksjon:

Emne 1 – Arbeidskrav 1: Kommunikasjon og etikk

PBL – oppgave- skriftlig. Besvares i gruppe, presenteres gruppevis til faglærer. Omfang 2000 ord (+/- 10 %).

Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Innlevering av utfylt loggskjema for planlegging, samarbeid og underveisvurdering av framdrift.

Emne 1 – Arbeidskrav 2: Helsejuss, internkontroll og kvalitetsarbeid i helsesektoren

PBL – oppgave- skriftlig. Besvares i gruppe, presenteres gruppevis til faglærer. Omfang 2000 ord (+/- 10 %).

Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Innlevering av utfylt loggskjema for planlegging, samarbeid og underveisvurdering av framdrift.

Emne 1 – Arbeidskrav 3: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne

Elektronisk test med 30 spørsmål som er relevante til målsetningene i faget. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.

Emne 1 – Refleksjonsnotat

Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hver refleksjonsnotat.

Emnekarakter emne 1

Det foretas en helhets- og sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne og i sammenheng med alle gjennomførte aktiviteter og arbeidskrav. Det gis en skriftlig emnekarakter som bestått- Ikke bestått. Studiepoengene i bestått emne samsvarer med ECTS systemet (European Credit Transfer and Accumulation System). 1studiepoeng= 1ECTS.

Emne 1 – eksamen

Skriftlig emneeksamen med muntlig høring. 4500 ord (+/- 10%) skriftlig innlevering. Vurderes av 2 sensorer, med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem på skriftlig arbeidet og muntlig høring.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
119 Time(r)
Veiledning
34 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
179 Time(r)
Vurdering

2 PBL basert gruppeoppgave

Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
2 loggskjema for gruppearbeid Vurdering gis som godkjent/ikke godkjent. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
2 refleksjonsnotater Vurdering gis med godkjent/ikke godkjent sammen med skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
1 elektronisk test Vurdering gis med karakter A-F med elektronisk tilbakemelding om resultatet.
1 Sammenlagt karakter for emne 1 Det foretas en helhets- og sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne og i sammenheng med alle gjennomførte aktiviteter og arbeidskrav. Det gis en skriftlig emnekarakter som bestått-ikke bestått. Studiepoengene i bestått emne samsvarer med ECTS systemet (European Credit Transfer and Accumulation System). 1studiepoeng= 1ECTS.
1 Skriftlig og muntlig eksamen Vurderes av 2 sensorer, med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem på skriftlig arbeidet og muntlig høring.