10HH52A Generell del
10HH52A Generell del
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedKuben
- Studiepoeng14
- Start2022 Høst
Studenten:
- har kunnskaper om generell studieteknikk og arbeidsformer i studie
- harkunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til sitt arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll
- har kunnskap om relevant lovverk, menneskerettigheter, offentlige relevante dokumenter som regulerer fagfeltet
Studenten:
- kan anvende kunnskap om studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
- har grunnleggende digitale ferdigheter i forbindelse med skolearbeid
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med andre, og til å forebygge og håndtere konflikter
- kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i sitt yrkesutøvelse
- kan anvende kunnskap om kvalitetssikring, internkontroll og HMS til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
- kan finne og henvise til aktuelle informasjon, fagstoff, lover og forskrifter som er relevant til sitt yrkesutøvelse
- kan om egen fungering for bedre å mestre samhandling med medstudenter, kolleger, andre samarbeidspartnere og fagpersoner på tvers av avdelinger og etater i helsetjenesten
Studenten:
- kan ta imot veiledning
- har utviklet en god etisk grunnholdning og kan se sin yrkesrolle i et kritisk lys, reflektere over og begrunne sitt arbeid i forhold til overordnede faglige, etiske perspektiver og juridiske krav
- forstår betydningen av å ta medansvar for tverrfaglig og tverretatlig samarbeid med fokus på pasiententsikkerhet
- kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
1 - Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk og aktiv læring
- Innføring i bruk av digitale verktøy som Word og Power Point
- Innføring i bruk av skolens digitale plattform
- Teori- og erfaringsbasert kunnskapsbygging
2 - Kommunikasjon og samhandling:
- Kommunikasjonsteori
- Profesjonell kommunikasjon og ferdigheter
- Relasjonskompetanse
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
3 - Etikk:
- Menneskerettigheter
- Etisk verdigrunnlag
- Etiske teorier og prinsipper
- Yrkesetikk
- Etisk dilemma
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
4 - Helsejuss, internkontroll og kvalitetsarbeid i helsesektoren
- Relevante lover, forskrifter, standarder og andre styringsdokumenter som regulerer helse- og omsorgstjenesten
- Lover og yrkesetiske retningslinjer
- Faglig forsvarlighet i helsetjenesten
- Taushetsplikt
- Kvalitetsforbedring, internkontroll og HMS
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Presentasjoner for medstudenter og lærer
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Problembasert læring
- Individuelt refleksjonsnotat
- Gruppe loggskjema
Emne 1 – Arbeidskrav 1: Kommunikasjon
PBL – oppgave- skriftlig. Besvares individuelt. Omfang 1500 ord (+/- 10 %).
Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Emne 1 – Arbeidskrav 2: Etikk
PBL – oppgave- skriftlig. Besvares i gruppe, presenteres gruppevis til faglærer. Omfang 2000 ord (+/- 10 %).
Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Innlevering av utfylt loggskjema for planlegging, samarbeid og underveisvurdering av framdrift.
Emne 1 – Arbeidskrav 3: Helsejuss, internkontroll og kvalitetsarbeid i helsesektoren
PBL – oppgave- skriftlig. Besvares i gruppe, presenteres gruppevis til faglærer. Omfang 2000 ord (+/- 10 %).
Vurdering gis med karakter Bestått/ikke bestått med gradering: lav-, middels-, høy måloppnåelse. Skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Innlevering av utfylt loggskjema for planlegging, samarbeid og underveisvurdering av framdrift.
Emne 1 – Arbeidskrav 4: Elektronisk test – avsluttende test for hele emne
Elektronisk test med 30 spørsmål som er relevante til målsetningene i faget. Spørsmålene kan være flervalgspørsmål eller flere-svar-spørsmål med flere alternativer til svar. Det blir gjennomgang av riktige svar og diskusjon i klassen i etterkant.
Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem etter oppnådd poengsum
Emne 1 – Arbeidskrav 5
Muntlig individuell presentasjon av et valgfri arbeidskrav i emne 1 for faglærer. Varighet ca. 20 minutter per student.
Vurdering gis med skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.
Emne 1 – Refleksjonsnotat
Til hver skriftlig innlevering skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og evt. gruppedynamikk. Omfang ca. 500 ord for hver refleksjonsnotat.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 119 Time(r) |
Veiledning | 34 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 179 Time(r) |
Emne 1 – Emnekarakter
Det foretas en sluttvurdering av studentens samlede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse i emne. Vurderingen beregnes fra arbeidskrav 4 og arbeidskrav 5, fordelt på 50% av hver. Det gis en skriftlig gradert karakter fra A til F etter ECTS (European Credit Transfer System) karaktersystem.1studiepoeng= 1ECTS.