10BP01B Digital hverdag – Fagarbeider (Trinn I)
10BP01B Digital hverdag – Fagarbeider (Trinn I)
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
- StudiestedKuben
- Studiepoeng2,5
- Start2023 Høst
Studenten:
• har kunnskap om digital utføring/gjennomføring av sjekklister, avvik, timeregistrering og oppgavedokumentasjon for en byggeplass
• har innsikt i hvordan man kan ta i bruk digital gjennomgang av HMS i et byggeprosjekt
• har innsikt i digitale fremdriftsplaner
Studenten:
• kan gjennomføre praktisk utføring av digitale sjekklister, dokumentasjon, kjørebok, timeregistrering og hente frem oppgaver for en fagarbeiders hverdag
• kan anvende VR-utstyr i en HMS/risikoanalyse-relevant sammenheng
• kan anvende digitale verktøy for avviksregistering på en byggeplass
• kan forstå digital framdriftsplan og 4D-simulering for bruk på byggeplass
Studenten:
• kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av digitale verktøy ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med andre fagarbeidere
• har utviklet kompetanse i bruken av verktøy innen det digitale feltet for en fagarbeiders arbeidshverdag
• kan bidra til utvikling av digitale arbeidsmetoder innen kontroll av digitale byggeplasser i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens kvalitetskrav og etter de ulike målgruppenes behov
- Prosjektportal – Digital leveranse
- Digital HMS av byggeprosjekt – VR-spill
- Bli kjent med byggeplassen i virtuell verden
- Bruk og innføring i Digital HMS-tavle
- Gjennomføre HMS-spill
- Avvikshåndtering i mobile plattformer
- Digitale kommunikasjon
- Sette opp møte i kalender, invitere
- Delta/avholde videomøte
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Forelesning
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Problembasert læring
Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Litteratur, utstyr og programvare:
Kompendier
E-læring på læringsplattformen
Office 365
It’s learning
1-2 obligatoriske arbeidskrav
• Faglig oppgave
• Logg
• Egentest i tema
Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjon over egen læringsprosess
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 25 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 22 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |