10BP01B Digital hverdag – Fagarbeider (Trinn I)

10BP01B Digital hverdag – Fagarbeider (Trinn I)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om digital utføring/gjennomføring av sjekklister, avvik, timeregistrering og oppgavedokumentasjon for en byggeplass
• har innsikt i hvordan man kan ta i bruk digital gjennomgang av HMS i et byggeprosjekt
• har innsikt i digitale fremdriftsplaner

Ferdigheter

Studenten:
• kan gjennomføre praktisk utføring av digitale sjekklister, dokumentasjon, kjørebok, timeregistrering og hente frem oppgaver for en fagarbeiders hverdag
• kan anvende VR-utstyr i en HMS/risikoanalyse-relevant sammenheng
• kan anvende digitale verktøy for avviksregistering på en byggeplass
• kan forstå digital framdriftsplan og 4D-simulering for bruk på byggeplass

Generell kompetanse

Studenten:
• kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av digitale verktøy ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med andre fagarbeidere
• har utviklet kompetanse i bruken av verktøy innen det digitale feltet for en fagarbeiders arbeidshverdag
• kan bidra til utvikling av digitale arbeidsmetoder innen kontroll av digitale byggeplasser i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens kvalitetskrav og etter de ulike målgruppenes behov

Emnets tema
  • Prosjektportal – Digital leveranse
  • Digital HMS av byggeprosjekt – VR-spill
    • Bli kjent med byggeplassen i virtuell verden
    • Bruk og innføring i Digital HMS-tavle
    • Gjennomføre HMS-spill
  • Avvikshåndtering i mobile plattformer
  • Digitale kommunikasjon
    • Sette opp møte i kalender, invitere
    • Delta/avholde videomøte
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring

Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Litteratur, utstyr og programvare:
Kompendier
E-læring på læringsplattformen
Office 365
It’s learning

Evaluering

 

Arbeidskrav

1-2 obligatoriske arbeidskrav
• Faglig oppgave
• Logg
• Egentest i tema

Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjon over egen læringsprosess

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
25 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
22 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Mappevurdering av obligatoriske arbeidskrav
Vurdering: Bestått/Ikke bestått