10AL03B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon

10AL03B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Veiledning
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      6
    • Start
      2024 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje i et samfunnsperspektiv og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3 
  • har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
  • har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, samt behov for og krav til gjennomgående dokumentasjon
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig løp til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger som gjelder veiledning av lærling på egen arbeidsplass
  • kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer 
  • kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning av lærlinger
  • kan anvende verktøy for gjennomgående dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag 
  • kan utføre underveisvurdering og dokumentasjon i veiledning av lærlinger
Emnets tema
  1. Læreplanforståelse 
  • Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv 
  • Kjernekompetanse i faget, og spisskompetanse i bedriften sett opp imot læreplanen i eget fag
  • Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • Prosjekt til fordypning og lokal læreplan 
  1. Mål og planer
  • Kartlegge behov for kompetanse 
  • Medvirkning
  • Formulere læringsmål
  • Intern plan for opplæringen
  • Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
  1. Vurdering for læring 
  • Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
  • Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
  • Uformell og formell vurdering
  • Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
  • Egenvurdering
  1. Gjennomgående dokumentasjon
  • Gjennomgående dokumentasjonssystemer
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon 
  • Veileders dokumentasjon
  • Forberedelse til sluttvurdering
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning.

Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere, og som ikke direkte gjennomgås i plenum.  

Arbeidskrav
  1. Lag en opplæringsplan for en lærling i ditt fag, for en kortere periode på noen uker eller måneder (vedlegg til oppgave b)
  2. Velg en konkret arbeidsoppgave fra opplæringsplanen, som du beskriver til lærlingen med tilhørende kompetansemål, og lag vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse til arbeidsoppgaven. Begrunn med relevant teori og drøft læreforutsetninger. Bruk kildehenvisninger fra pensum, minst 4 fra 4 ulike bøker

Rammer:
Skriftlig individuell oppgave. (b). Omfang: Ca. 1600 ord +/- 10%, eksklusive vedlegg.

Refleksjonsnotat:
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Omfang: Ca. 200 – 400 ord

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
78 Time(r)
Veiledning
57 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
24 Time(r)
Vurdering

Studenten får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra læreren.

Karakter A – F

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

Godkjent av
NOKUT 10.01.2015