00TI001B (BIM-I) BIM-I (Bygnings-Informasjons-Modellering Installasjon)
00TI001B (BIM-I) BIM-I (Bygnings-Informasjons-Modellering Installasjon)
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeInformasjonsmodellering (BIM)
- StudieprogramBIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
- StudiestedKuben
- Studiepoeng30
- Start2025 Vår
Læringsutbytte er beskrevet for hvert delemne:
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E. IFC og modellkontroll
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
Studenten:
- kjenner til ulike BIM-program som er i vanlig bruk i bransjen og kan identifisere programmenes sterke og svake sider
- kjenner til metoder for prosjektoppstart
- kjenner til hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvaliteten på byggeplass
- har kjennskap til hvordan modenhetsnivå (MMI/LOD) i digitale modeller påvirkes av fasene i et byggeprosjekt
E. IFC og modellkontroll
Studenten:
- har kunnskap om "åpen-BIM" som konsept for tverrfaglig samhandling med åpne standarder, og hvordan IFC-formatet kan anvendes til tverrfaglig samhandling
- har kunnskap om hvordan kvaliteten på en IFC-fil kan variere og har kjennskap til oppbygging av IFC-formatet
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
Studenten:
- har en grunnleggende tegningsforståelse og skal kunne lese og tyde byggetegninger
- kan benytte egen fagkompetanse, standarder og kunnskapssystemer i utviklingen av en BIM-modell
- kjenner til nødvendigheten av teknisk dokumentasjon
- kjenner til ulike kontraktsforhold og entrepriseformer
- kjenner til merkesystemer i byggeprosjekter, deriblant TFM
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
Studenten:
- kan framstille, anvende og berike BIM-modeller
- kan høste tegninger, skjemaer og informasjon som kan brukes til analyse ut fra BIM-modeller
- kan benytte digitale underlag i ulike formater
- kan ta i bruk flere ulike modelleringsprogrammer for å modellere først og fremst teknisk installasjon og noe bygninger
- kan tilrettelegge en modell for bruk på byggeplass samt for visning i AR og VR
- kan kartlegge behov i et BIM-prosjekt for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og verktøy i prosjekter
E. IFC og modellkontroll
Studenten:
- kan vurdere kvaliteten på en IFC-modell
- kan anvende IFC-filer i analyseprogrammer
- kan anvende IFC og andre relevante formater til kvalitetskontroll og modellsjekking
- kan overføre filer fra BIM-programmer til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
- kan anvende modellviewere/-sjekkere for koordinering og kvalitetssikring
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
Studenten:
- kan fra BIM-modellen lage entydige tegninger i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting
- kan framstille relevante detaljerte snitt
- kan foreta valg i modelleringsprosessen basert på tabeller, aktuelle norske standarder og bransjenormer og oppslag i kunnskapssystemer
- kan fra BIM-modeller framstille tegninger for teknisk dokumentasjon
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
Studenten:
- har utviklet spesialisert digital kompetanse i flere ulike BIM-program, særlig for modellering av teknisk installasjon slik at han/hun kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig
- kan veilede og støtte i bruk av BIM-programmer
E. IFC og modellkontroll
Studenten:
- har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking som hovedsakelig foregår innenfor åpne formater
- kan utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
Studenten
- kjenner til bygningskroppens oppbygging og de tekniske fagenes særegenhet slik at han/hun kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell
- har utviklet en forståelse og praksis for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, kunnskapssystemer el.l.
Delemner:
D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
E. IFC og modellkontroll
F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
Undervisning i et spesielt tema foregår over ca seks uker og oppsummeres med et prosjektarbeid av ca. halvannen ukes varighet. I tillegg (men ikke i stedet for) kan det gjennomføres langsiktige prosjekter som går gjennom hele året med en innleveringsfrist på våren. I løpet av skoleåret skal alle studenter gjennomføre flere prosjektarbeider. Tema og oppgavetekst for prosjektarbeid velges av studenter og lærere i fellesskap innenfor studieplanens rammer.
Temaer for prosjektarbeid kan typisk være:
- Modellering av objektbasert 3D-geometri
- Samhandling i BIM-prosjekter
- Anvendelse av informasjon fra de digitale modellene
Studenten velger selv problemstilling for det enkelte prosjektarbeidet innenfor temaet.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 660 Time(r) |
Veiledning | 100 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 100 Time(r) |