00TI001B (BIM-I) BIM-I (Bygnings-Informasjons-Modellering Installasjon)

00TI001B (BIM-I) BIM-I (Bygnings-Informasjons-Modellering Installasjon)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Informasjonsmodellering (BIM)
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      30
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet for hvert delemne:

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon

E. IFC og modellkontroll

F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon

Kunnskaper

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon

Studenten:

  • kjenner til ulike BIM-program som er i vanlig bruk i bransjen og kan identifisere programmenes sterke og svake sider
  • kjenner til metoder for prosjektoppstart
  • kjenner til hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvaliteten på byggeplass
  • har kjennskap til hvordan modenhetsnivå (MMI/LOD) i digitale modeller påvirkes av fasene i et byggeprosjekt

E. IFC og modellkontroll

Studenten:

  • har kunnskap om "åpen-BIM" som konsept for tverrfaglig samhandling med åpne standarder, og hvordan IFC-formatet kan anvendes til tverrfaglig samhandling
  • har kunnskap om hvordan kvaliteten på en IFC-fil kan variere og har kjennskap til oppbygging av IFC-formatet

F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon

Studenten:

  • har en grunnleggende tegningsforståelse og skal kunne lese og tyde byggetegninger
  • kan benytte egen fagkompetanse, standarder og kunnskapssystemer i utviklingen av en BIM-modell
  • kjenner til nødvendigheten av teknisk dokumentasjon
  • kjenner til ulike kontraktsforhold og entrepriseformer
  • kjenner til merkesystemer i byggeprosjekter, deriblant TFM
Ferdigheter

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon

Studenten:

  • kan framstille, anvende og berike BIM-modeller
  • kan høste tegninger, skjemaer og informasjon som kan brukes til analyse ut fra BIM-modeller
  • kan benytte digitale underlag i ulike formater
  • kan ta i bruk flere ulike modelleringsprogrammer for å modellere først og fremst teknisk installasjon og noe bygninger
  • kan tilrettelegge en modell for bruk på byggeplass samt for visning i AR og VR
  • kan kartlegge behov i et BIM-prosjekt for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og verktøy i prosjekter

E. IFC og modellkontroll

Studenten:

  • kan vurdere kvaliteten på en IFC-modell
  • kan anvende IFC-filer i analyseprogrammer
  • kan anvende IFC og andre relevante formater til kvalitetskontroll og modellsjekking
  • kan overføre filer fra BIM-programmer til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
  • kan anvende modellviewere/-sjekkere for koordinering og kvalitetssikring

F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon

Studenten:

  • kan fra BIM-modellen lage entydige tegninger i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting
  • kan framstille relevante detaljerte snitt
  • kan foreta valg i modelleringsprosessen basert på tabeller, aktuelle norske standarder og bransjenormer og oppslag i kunnskapssystemer
  • kan fra BIM-modeller framstille tegninger for teknisk dokumentasjon
Generell kompetanse

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon

Studenten:

  • har utviklet spesialisert digital kompetanse i flere ulike BIM-program, særlig for modellering av teknisk installasjon slik at han/hun kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig
  • kan veilede og støtte i bruk av BIM-programmer

E. IFC og modellkontroll

Studenten:

  • har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking som hovedsakelig foregår innenfor åpne formater
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov

F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon

Studenten

  • kjenner til bygningskroppens oppbygging og de tekniske fagenes særegenhet slik at han/hun kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell
  • har utviklet en forståelse og praksis for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, kunnskapssystemer el.l.
Emnets tema

Delemner:

D. 3D-modellering og bearbeiding av informasjon

E. IFC og modellkontroll

F. Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon

Arbeidskrav

Undervisning i et spesielt tema foregår over ca seks uker og oppsummeres med et prosjektarbeid av ca. halvannen ukes varighet. I tillegg (men ikke i stedet for) kan det gjennomføres langsiktige prosjekter som går gjennom hele året med en innleveringsfrist på våren. I løpet av skoleåret skal alle studenter gjennomføre flere prosjektarbeider. Tema og oppgavetekst for prosjektarbeid velges av studenter og lærere i fellesskap innenfor studieplanens rammer.

Temaer for prosjektarbeid kan typisk være:

  • Modellering av objektbasert 3D-geometri
  • Samhandling i BIM-prosjekter
  • Anvendelse av informasjon fra de digitale modellene

Studenten velger selv problemstilling for det enkelte prosjektarbeidet innenfor temaet.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
660 Time(r)
Veiledning
100 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
100 Time(r)
Vurdering

Hvert prosjekt gis en lengre individuell faglig vurdering og to karakterer fra A til F basert på hvert emne, BIM-I og PSI. Karakterene i prosjektene vil være hovedgrunnlaget for fastsettelsen av standpunktkarakterer i de to emnene BIM-I og PSI.