Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TE03A Realfaglig redskap

00TE03A Realfaglig redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2024 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Fordypning i Elkraft
Læringsutbytte

Læringsubytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
Emnets tema

Matematikk

  • Algebra
  • Likninger/Ulikheter /Formelregning
  • Praktiske emner
  • Trigonometri
  • Funksjoner I
  • Funksjoner II
  • Komplekse tall

Fysikk

  • Innledende emner
  • Kraft, rettlinjet bevegelse og energi
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Termofysikk
Arbeidskrav

Individuelle oppgaver

Tema, som ikke blir dekket av tverrfaglige prosjektoppgaver, gis som individuelle skriftlige oppgaver. Det kan være 1-3 slike individuelle oppgaver i emnet. Oppgavene vurderes med karakter bestått / ikke bestått. Oppgavene må vurderes til karakter bestått for å bli godkjent.

Prosjektplan

Studentteamene er ansvarlig for å utarbeide en prosjektplan og en fremdriftsplan for hvert studentprosjekt. For å få arbeidskravet godkjent må planen godkjennes av hovedveilederen for den Tverrfaglige prosjektoppgaven.

Tverrfaglige prosjektoppgaver

Studenten skal gjennomføre 2-3 tverrfaglige prosjektoppgaver der tema fra emnet inngår.

  • Prosjektoppgaven gjennomføres i team bestående av vanligvis tre eller fire studenter
  • Oppgavene er basert på problembasert læring – se egen omtale i studieplanen
  • Andre rammer for oppgavene og kriteriene oppgis i egen plan

Gjennom alle prosjektperiodene vil lærere gjennomføre læringsøkter og veiledning. Den enkelte lærer lager en gjennomføringsplan for læringsøkter, som publiseres i starten av hvert prosjekt. Gjennom hele prosjektperioden vil faglærere være tilgjengelig for veiledning.  Studentene avtaler veiledning med faglærere enkeltvis, i prosjektteam eller i større gruppe. Se ellers egen beskrivelse i dokumentet «Prosjektgjennomføring Elkraft Fagskolen Oslo» som vil bli gjort tilgjengelig ved studiestart.

Det gis egen karakter for hvert emne som inngår i prosjektoppgaven. Karakter bestått / ikke bestått benyttes for hvert emne. For å få arbeidskravet godkjent må karakteren vurderes til bestått. Ikke overholdte tidsfrister for innleveringer medfører ikke bestått arbeidskrav.

Muntlig høring

Etter at studentprosjektene er godkjent, gjennomføres det en muntlig høring senest tre uker etter innlevering av prosjektoppgavene. Utgangspunktet for høringen er den enkelte students eierskapet til innlevert prosjektoppgave. Muntlige høringer gjennomføres individuelt.

For å få arbeidskravet godkjent, må høringen vurderes til karakter bestått.

Aktivitetslogg

Studentteamene skal føre aktivitetslogg gjennom hele prosjektperioden i hvert prosjekt. Aktivitetsloggen skal beskrive dato, arbeidslokasjon, aktiviteter og deltakere. Loggen skal ligge på Teams under hele prosjektperioden. For å få arbeidskravet godkjent må loggen oppfylle de formelle kravene til innhold.

Refleksjonsnotat

Studentene skal selv utarbeide og levere individuelle refleksjonsnotater senest 1 uke (5 virkedager) etter innlevert sluttleveranse i hvert prosjekt. Refleksjonsnotatet skal inneholde refleksjoner om studentteamets evne til å følge egne prosjektplaner og fremdriftsplaner, eget bidrag i teamet og til prosjektet, og egen læring sett opp mot studieplanen. Refleksjonsnotater leveres som oppgaver på Teams, til tidsfrister satt i de enkelte oppgavedokumenter. Refleksjonsnotatet skal være minimum 200 ord. For å få refleksjonsnotatet godkjent må det oppfylle formelle krav til innhold og omfang.

Innlevering ved ikke godkjent prosjekt

Studenter korrigerer ikke godkjente emnearbeidskrav fra prosjektet som 2. gangs innlevering. Studenter innlevere en endringslogg sammen med ny leveranse. Endringsloggen skal inneholde hva som er endret, og hva endringene består av.

Vurdering

For å gå opp til eksamen i emnet, må alle arbeidskrav være godkjent.

Karakteren i emnet baserer seg på en muntlig sluttkompetanseprøve/eksamen. Hvilke tverrfaglige prosjektoppgaver som danner utgangspunkt for høringen, meldes to dager i forkant, og de to dagene er forberedelsestid til den muntlige høringen. Det benyttes karakter A-F.