Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TE03A Realfaglig redskap

00TE03A Realfaglig redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2023 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte

Læringsubytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
Emnets tema

Matematikk

  • Algebra
  • Likninger/Ulikheter /Formelregning
  • Praktiske emner
  • Trigonometri
  • Funksjoner I
  • Funksjoner II
  • Komplekse tall

Fysikk

  • Innledende emner
  • Kraft, rettlinjet bevegelse og energi
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Termofysikk
Arbeidskrav

Arbeidskrav vil komme frem i den enkelte emneplan

Vurdering

Vurderingsform vil komme frem i den enkelte emneplan