00TB01I Hovedprosjekt

00TB01I Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Bygg
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
Brukt i andre studieprogram
  • Bygg
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skriver en rapport om et prosjekt
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan skrive en rapport om et prosjekt
  • kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Betingelse for å kunne begynne med hovedprosjektet: Alle emner i 1. og 2. klasse skal som hovedregel være gjennomført og bestått. Prosjektarbeidet løper delvis parallelt med ordinær undervisning i 4. semester. Det forutsettes at studentene følger den vanlige undervisningen i alle emnene i 2. klasse. Dette gjelder også delkursstudenter som ikke har bestått karakter/mangler karakter i de respektive emnene.

Fremdrift, gjennomføring og ansvar

  • Gruppene organiseres med (ideelt) 4 studenter
  • Studentene kan selv ta initiativ til gruppesammensetningen, men veileder godkjenner de endelige gruppene
  • Gruppen definerer problemstillingen, og veileder bidrar med råd og godkjenner denne.
  • Det er en betingelse at det søkes næringslivskontakt i prosjektprosessen
  • Det forventes det at gruppen aktivt søker veiledning fra aktuelle faglærere underveis og samler tilstrekkelig dokumentasjon
  • Det ferdige prosjektarbeidet presenteres i form av en kollektiv sluttrapport og en muntlig presentasjon av gruppen
  • Et individuelt oppsummeringsnotat leveres og videreformidles til ekstern sensor for eksamen.
Arbeidskrav

Prosjektarbeidet i emnet Hovedprosjekt gjennomføres som gruppearbeid. Arbeidet består av følgende arbeidskrav som må leveres innen avtalt frist:

  • Fremdriftsplan - vise planlagt og virkelig fremdrift
  • Godkjenning av prosjektet innhold og omfang – godkjenning av faglærer
  • Statusrapporter om fremdriften i prosjektet
  • Sluttrapport på 8000 ord +/- 10 % eksklusivt vedlegg
  • Fremføring av prosjektet i plenum av gruppen
  • Individuelt oppsummeringsnotat av prosjektet

Utdypning:

Prosjektets innhold og omfang skal i samarbeid med studentene og ev. næringslivet, godkjennes av veileder(e). Det skal avholdes møter underveis, hvor møtereferater føres. Statusrapporter skal gi mulighet for studenter og veileder(e) til å kontrollere fremdriften. Det gis tilbakemelding på disse fra veileder. Sluttrapporten skal inneholde beskrivelser, beregninger, tegninger, bilder og annet som er vesentlig for prosjektet. Det stilles krav til dokumentasjonen i tråd med læringsmålene i kommunikasjonsfagene. Sluttrapporten begrenses 8000 ord +/- 10 %, eks. vedlegg. Avvik skal begrunnes, og tiltak skal beskrives.

Fremdriftsplan skal vise planlagt og virkelig fremdrift. Prosjektet skal fremføres i plenum til en gitt tid. Sluttrapporten skal mangfoldiggjøres for veileder, sensor, næringsliv og gruppens medlemmer. I tillegg skal det leveres et individuelt oppsummeringsnotat.

AktivitetVarighet
Veiledning
30 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
130 Time(r)
Vurdering

For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere gjennomførte emner. I tillegg må alle arbeidskravene til emnet være godkjent.

Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er prosjektoppgaven, og en individuell muntlig høring. Prosjektrapporten og det individuelle oppsummeringsnotatet danner grunnlaget for den muntlige eksaminasjonen av den enkelte student. Relevant stoff fra andre emner kan også trekkes inn.

Prosjektoppgaven og den individuelle muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom den skriftlige delen (fordypningsoppgaven) vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.

Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.