00TB01I Hovedprosjekt
00TB01I Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeByggfag
- StudieprogramBygg
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet
Studenten
- har kunnskap om hvordan man skriver en rapport om et prosjekt
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
- har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
- har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
- kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
- kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
Studenten
- kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
- kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
- kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
- kan skrive en rapport om et prosjekt
- kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
- kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
- har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
- kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
- kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
Betingelse for å kunne begynne med hovedprosjektet: Alle emner i 1. og 2. klasse skal som hovedregel være gjennomført og bestått. Prosjektarbeidet løper delvis parallelt med ordinær undervisning i 4. semester. Det forutsettes at studentene følger den vanlige undervisningen i alle emnene i 2. klasse. Dette gjelder også delkursstudenter som ikke har bestått karakter/mangler karakter i de respektive emnene.
Fremdrift, gjennomføring og ansvar
- Gruppene organiseres med (ideelt) 4 studenter
- Studentene kan selv ta initiativ til gruppesammensetningen, men veileder godkjenner de endelige gruppene
- Gruppen definerer problemstillingen, og veileder bidrar med råd og godkjenner denne.
- Det er en betingelse at det søkes næringslivskontakt i prosjektprosessen
- Det forventes det at gruppen aktivt søker veiledning fra aktuelle faglærere underveis og samler tilstrekkelig dokumentasjon
- Det ferdige prosjektarbeidet presenteres i form av en kollektiv sluttrapport og en muntlig presentasjon av gruppen
- Et individuelt oppsummeringsnotat leveres og videreformidles til ekstern sensor for eksamen.
Prosjektets innhold og omfang skal i samarbeid med studentene og evt. næringslivet, godkjennes av veileder(e). Det skal avholdes møter underveis, hvor møtereferater føres. Statusrapporter skal gi mulighet for studenter og veileder(e) til å kontrollere fremdriften. Sluttrapporten skal inneholde beskrivelser, beregninger, tegninger, bilder og annet som er vesentlig for prosjektet. Det stilles krav til dokumentasjonen i tråd med læringsmålene i kommunikasjonsfagene. Sluttrapporten begrenses til max 30 sider, eks. vedlegg. Avvik skal begrunnes og tiltak skal beskrives.
Fremdriftsplan (Gantt-diagram) skal vise planlagt og virkelig fremdrift. Prosjektet skal fremføres i plenum til en gitt tid. Sluttrapporten skal mangfoldiggjøres for veileder, sensor, næringsliv og gruppens medlemmer. I tillegg skal det leveres et individuelt oppsummeringsnotat.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 30 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 130 Time(r) |
Prøveeksamen/muntlig høring
Prøveeksamen gjennomføres som en individuell muntlig høring. Den muntlige høringen tar utgangspunkt i prosjektet levert til underveisvurdering. Prøveeksamen består av å forsvare den delen av hovedprosjektet som allerede er ferdigstilt. Relevant stoff som berører prosjektemnene kan også trekkes inn. Prøveeksamens omfang: ca 20 minutter pr. student.
Underveisvurdering/sluttvurdering
En statusrapport leveres underveis i perioden, og det gis tilbakemelding på disse fra veileder. Den endelige prosjektrapporten gis en vurdering der også den muntlige presentasjonen inngår som en del av vurderingsgrunnlaget. Prosjektrapport og gruppevis muntlig framføring gir en emnekarakter. Det gis også en eksamenskarakter ut fra en individuell muntlig høring.
Sluttrapporten og/eller det individuelle oppsummeringsnotatet danner grunnlaget for den muntlige eksaminasjonen av den enkelte student. Relevant stoff fra andre emner kan også trekkes inn.