00TB00D Samordnet byggeprosess
00TB00D Samordnet byggeprosess
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeByggfag
- StudieprogramBygg
- StudiestedKuben
- Studiepoeng20
- Start2024 Høst
Læringsutbytte for emnet.
Studenten
- har kunnskap om begreper, teorier, modeller og prosesser og verktøy som anvendes innenfor en samordnet byggeprosess
- har kunnskap om bruk av relevant IT-verktøy i en byggeprosess og utarbeide enkle bransjerelaterte tegninger ved hjelp av et relevant DAK-verktøy
- kan beskrive krefter som virker på enkle konstruksjonselementer og forklare hvilke belastninger dette vil gi på de ulike deler og sammenføyninger
- har kunnskap om byggeprosesser for utendørs anlegg og konstruksjoner og har innsikt i tekniske standarder og krav
- har kunnskap om byggematerialenes oppbygning, karakteristiske egenskaper og bruksområde
- har kunnskap om bygg-, anleggs- og VVS-tekniske tegninger (både digitale og papirutgaver)
- har kunnskap om teori, data og utstyr til bransjerelevant geomatikk
- har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
- har kunnskap om miljøutfordringer knyttet til både det ytre miljø, inneklima, byggematerialer, røranlegg (VA), utendørs konstruksjoner og bearbeiding, og kjenner til vanlig brukt utstyr innenfor bygg og anlegg
- har kunnskap om lydforhold i bygninger
- har kunnskaper om branntekniske forutsetninger og brannstrategier i bygninger
- har kunnskap om krav og sertifiseringsordninger for byggematerialer
- kan vurdere nøyaktigheten på kartbaser, beregne koordinater på objekter (bygninger) og sette objektene ut i terrenget og måle inn ferdige objekter(bygninger) og legge dette inn på kartet
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende regelverk, som bygningslovgivning, forskrifter, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet
- kan vurdere energitekniske løsninger på byggkonstruksjoner og tekniske installasjoner
- har bransjekunnskap, kjennskap til gjennomføring av byggeprosesser, hvilke aktører som inngår og deres rolle
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
- kjenner til bygg- og anleggsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter
Studenten
- kan gjøre rede for faglige valg, utstyr og metoder i en byggeprosess
- kan gjøre rede for krefter i konstruksjonselementer og kan utføre enkle statiske beregninger
- kan gjøre rede for krav i standarder og sertifiseringer
- kan reflektere over aktuelle krav og metoder i forbindelse med grunnarbeider knyttet til ulike bygg og anleggskonstruksjoner
- kan reflektere over brann- og lydtekniske forhold i byggeprosjekter samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn
- kan finne og henvise til relevant fagstoff og utføre enkle, termodynamiske og energitekniske beregninger, relatert til bygg og anleggsbransjen og aktuelle arbeidsoppgaver
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre bygg- og anleggsprosjekter i alle faser av et bygg eller anlegg, som deltaker eller leder i gruppe i tråd med etiske krav om bærekraftige bygg og anlegg og gjeldende retningslinjer
- kan utføre arbeidet etter kunders behov og myndigheters krav i en samordnet byggeprosess
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen bygg- og anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med byggherrer og myndigheter for å utvide egen kunnskap
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende bygg- og anleggsprosjekter
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen bygg- og anleggsfaget
Bygg- og anleggskonstruksjoner
- Geologi
- Jord- og bergarter
- Geoteknikk
- Grunnvann og enkel hydraulikk
- Grunnundersøkelser
- Beregningsgrunnlag
- Grunnleggende konstruksjonslære
- Laster og lastvirkninger
- Fundamentering
- Skråninger og oppfylling
- Jordtrykk
- Geosynteter
Tekniske installasjoner i bygg
- Teknisk utvikling av installasjoner i bygg
- Miljøutfordringer knyttet til røranlegg
- Krav til installasjoner i byggtekniske forskrifter
- Installasjoner i byggetomten
- Sanitærinstallasjoner i bygg
- Ventilasjonsanlegg
- Vannbårne varme- og kjøleanlegg
- Varmepumper og aircondition
- Elektriske installasjoner i bygg
- SMARThus-teknologi
Energi- og miljøeffektive bygg og anlegg
- Bakgrunn for krav om energieffektivisering: Drivhuseffekten og klimapolitikk
- Energi-enheter, -symboler, -former og –kilder
- Energikrav og tekniske begreper i byggtekniske forskrifter
- Inneklima
- Prinsipper for energieffektive bygg
- ENØK tiltak og LCC
- Støtteordninger fra Enova
- Energibudsjett e. NS 3031
- Passivhusstandard NS 3700/3701
- Lokal og fornybar energiforsyning
- Graddagstall og energiovervåkning
Dokumentasjonsforståelse og DAK
- Tegningsforståelse
- Skjemaer og skjematikk
- Utarbeidelse av skisser og tegningsgrunnlag
- Dataassistert konstruksjon/BygningsInformasjonsModellering (DAK og BIM)
- IKT i Byggebransjen
- Norsk Standard vedr. tegning og dokumentasjon
Materialteknologi
- Byggematerialenes generelle egenskaper
- Plast, glass og gummi
- Metaller
- Naturlige og knuste steinmaterialer
- Kjemikalier
- Lim, bindemidler, fugematerialer og mørtler
- Stål og stålprodukter
- Tre og treprodukter
- Betong, lettbetong og prefabrikkerte betongprodukter
- Murverk, tegl og keramiske produkter
- Isolasjonsmaterialer
- Papp, folier og asfaltprodukter
- Kledninger, belegg og tapeter
Geomatikk
- Bruk, kontroll og justering av nivellerkikkert
- Bruk av laser og totalstasjon
- Bruk av kart og tegninger
- Digitale kart
- Grunnlag i koordinatberegning
- Beregning og bruk av stikkingsdata (høyder og koordinater)
- Innmåling og utstikking
- Lengde- og tverrprofil
- Masseberegning
- Arealberegninger
- En emneprøve, karaktersettes (A-F)
- Et tverrfaglig miniprosjekt, karaktersettes (A-F)
- Et gruppearbeid m/fremføring, karaktersettes (A-F)
- Et prosjekt med individuell innlevering. (Bestått/ikke bestått)
- Et prosjekt med individuell innlevering, karaktersettes (A-F)
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 300 Time(r) |
Veiledning | 100 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 60 Time(r) |